حضور دولتی ها ممنوع می شود؟
دنیای اقتصاد، ناهید کاویانی- کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان باقی مانده و اعضا و تشکل‌های مختلف وابسته به این سازمان در تب‌وتاب ارائه لیست‌های انتخاباتی و حمایت از کاندیداهای مورد نظر خود هستند، انتخاباتی دیگر در بخش خصوصی پیش‌رو است و به تبع آن، هیجان برگزاری انتخابات، مهندسان این سازمان را دربرگرفته است.

نهم مهرماه، زمان موعود فرا می‌رسد و اعضای سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی همزمان با سراسر کشور به پای صندوق‌های رای رفته و کاندیداهای مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. نظام مهندسی ساختمان از جمله تشکل‌های مهم بخش خصوصی است که تاثیر بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، عمرانی و شهری داشته و همین امر یکی از دلایل اهمیت بسیار زیاد انتخابات این سازمان و ضرورت اجرای صحیح قانون است.
تشکل‌های بسیج مهندسان، تعاونی نظام مهندسی ساختمان، انجمن اسلامی مهندسان استان، بنیاد مسکن، خانه عمران ۱ و خانه عمران ۲، انجمن صنفی انبوه‌سازان و انجمن مدیران دفاتر مهندسی از جمله تشکل‌هایی هستند که در انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی پای کار بوده و کاندیداهای خود را معرفی و حمایت می‌کنند.

از جمله موضوعات جالب توجه در برگزاری این انتخابات ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی درباره کاندیداهاست؛ براین اساس کارکنان وزارت کشور، کارکنان شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها و روستاها نمی‌توانند برای کاندیداتوری در این انتخابات اقدام کنند.

کاندیداتوری 115 نفر
در خراسان رضوی

pic1


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از پیش‌بینی کاندیداتوری ۱۱۰ تا ۱۱۵ نفر در این انتخابات خبر داده و می‌گوید: تصور ما حضور بیش از ۴۰۰۰ نفر عضو نظام مهندسی ساختمان در این انتخابات است و از هم‌اکنون می‌توان پیش‌بینی برگزاری انتخاباتی پرشور و باحرارت را داشت و به طور قطع، اثری مثبت در تعیین اعضایی اصلح برای هیأت مدیره خواهد داشت.
محمدرضا رئیسی می‌افزاید: امیدواریم هیأت مدیره جدید نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی بتواند موارد باقیمانده در عملیاتی شدن قوانین و مقررات را انجام و در جهت افزایش کیفیت ساختمان‌ها اقدام کند.
رئیسی اظهار می‌کند: از مجموع ۱۱۵ نفر کاندیدای شرکت‌کننده در این انتخابات، ۱۵ نفر در رشته‌های مختلف سازمان نظام مهندسی ساختمان شامل عمران، معماری، شهرسازی، برق، مکانیک، ترافیک و نقشه‌برداری انتخاب می‌شوند و اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در هفته آینده اعلام خواهد شد.

سرمایه‌گذاری 80 هزار میلیارد تومانی
در صنعت ساختمان
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی درباره اهمیت این انتخابات می‌گوید: سالانه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در امر ساختمان انجام می‌شود که این مقدار بیش از دو تا سه برابر بودجه عمرانی کشور است؛ مسئولیت هدایت این سرمایه‌گذاری بزرگ در کشور برعهده مهندسان و اعضای سازمان نظام مهندسی بوده و همین موضوع دلیل اهمیت این سازمان و انتخابات آن است.رئیسی ادامه می‌دهد: اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌توانند با افزایش کیفیت ساختمان‌ها، افزایش ماندگاری و ایجاد ساختمان‌های مناسب با همکاری و کمک اداره کل راه و شهرسازی و شهرداری، سرمایه بزرگ بخش خصوصی در صنعت ساختمان را به ثروتی ملی تبدیل کنند.

حضور دولتی ها ممنوع است
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره حضور افراد دولتی در این انتخابات چیست، عنوان می‌کند: براساس حکم وزیر راه و شهرسازی، در مفاد و بندهای قانونی مربوط به انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان، حضور افراد شاغل در شهرداری‌ها، شوراهای شهر، ادارات کل راه و شهرسازی و مهندسان شاغل در وزارت کشور ممنوع اعلام شده است و این افراد تنها در صورت استعفا از شغل خود می‌توانند به عنوان کاندیدا در انتخابات حضور یابند. وی یادآور می‌شود: در این زمینه از سوی مقامات مختلف، پشتیبانی‌ها و نقدهایی اعلام شده اما در مجموع چنین دستوراتی از اختیارات وزیر است و هیأت اجرایی انتخابات نیز براساس نظر وزیر عمل می‌کنند مگر اینکه دستورالعمل جدیدی از سوی وی صادر شود.

در سلامت برگزاری انتخابات شکی نیست
رئیسی درباره اقدامات لازم برای رعایت تمام موارد قانونی در برگزاری این انتخابات می‌گوید: گروهی که برای برگزاری انتخابات تایید می‌شوند شامل هیأت اجرایی و هیأت نظارت است که به طور دقیق عمل کرده و به طور قطع شاهد برگزاری انتخاباتی سالم خواهیم بود و من در سلامت آن شکی ندارم اما برای حضور چشمگیرتر اعضا در این انتخابات باید اقداماتی انجام شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی می‌افزاید: این سازمان هم‌اکنون دارای 30 هزار عضو است اما پیش‌بینی ما حضور 4000 نفر در انتخابات، همچون دور گذشته است و امیدواریم با اقدامات هیأت اجرایی و هیأت نظارت این حضور پرشورتر از گذشته باشد.


pic۲


مسائل سیاسی در برگزاری انتخابات نظام مهندسی ساختمان جایی ندارد
رئیسی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال لابی‌گری بین اعضا برای انتخاب افرادی مشخص در هیأت مدیره نظام مهندسی ساختمان وجود دارد، تصریح می‌کند: نظام مهندسی به هیچ دسته، گروه و حزبی وابسته نیست، بنابراین مسائل سیاسی در این انتخابات جایی نداشته و به ویژه در استان خراسان رضوی بسیار کمرنگ خواهد بود؛ به طور قطع انتخابات سالمی را در پیش خواهیم داشت. وی دلیل کاندیدا نشدن خود در این انتخابات را این‌گونه بیان می‌کند: حدود ۹ سال است که به طور رسمی در سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی فعالیت می‌کنم و پیش از آن هم چند سال در این سازمان فعالیت داشته‌ام و گمان می‌کنم حالا زمان میدان دادن به جوان‌ترهاست تا مسئولیت را بپذیرند و به‌طور قطع با توانمندی‌هایشان بهتر از گذشته اقدام خواهند کرد.
رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه می‌دهد: دلیل خاصی برای حضور نداشتن در این انتخابات ندارم بلکه زمان حکم می‌کند که کار را به جوان‌ترها بسپاریم تا بتوانند اقدامات لازم را برای اداره نظام مهندسی و عملیاتی شدن موارد قانونی انجام دهند.

زمین خواری در مشهد

pic۳


روزنامه آرمان در خبری پیرامون اظهارات نماینده مشهد در مجلس در مورد زمین‌خواری، نوشت: نماینده مشهد در مجلس از زمین‌خواری در دشت مشهد خبر داد و از عدم‌ورود دستگاه های مربوط به این معضل انتقاد کرد. سیدامیرحسین
قاضی زاده با اشاره به زمین خواری ها، موقوفه خواری ها و ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اطراف شهر مشهد گفت: حاشیه‌ای یک میلیون و 200 هزار نفری در پیرامون شهر مشهد ایجاد شده است. وی از ویلاسازی های گسترده در زمین های زراعی و تغییر کاربری باغ ها در اطراف مشهد خبر داد و اذعان کرد: اکنون آب آشامیدنی روستاها به باغ‌ویلاها رفته و مردم بدون آب شرب مانده اند. ما متعدد و مکرر به دستگاه های مربوط اعتراض کرده ایم اما تاکنون هیچ دستگاهی ورود پیدا نکرده است. نماینده مشهد در مجلس گفت: این زمین‌خواری‌ها و تصرفات غیرقانونی مختص یک نقطه نیست که روی آن دست گذاشته شود و درباره آن افشاگری شود، بلکه به قدری عمومیت‌ یافته که تمامی دشت مشهد را دربرمی‌گیرد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی: افزایش صادرات فرآورده های نفتی
به کشورهای همجوار

pic4


روزنامه جمهوری اسلامی در خبری پیرامون افزایش صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همجوار، نوشت: محمد مهدی قرائی با اعلام این خبر گفت: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی خراسان رضوی از مهمترین مناطق شرکت ملی پخش کشور است که در راستای رسالت خود، تامین و توزیع انواع فرآورده های نفتی را در سطح استان برعهده دارد.
ما برای دریافت فرآورده های نفتی در استان از امکانات مختلفی از جمله خط لوله فرآورده های نفتی 20 اینچ از تهران به مشهد شامل بنزین معمولی، بنزین یورو 4، نفت سفید و نفت‌گاز معمولی، نفت‌گاز یورو 4 و سوخت مورد نیاز هواپیما بهره مند هستیم.
این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین نفت کوره مورد نیاز استان و گاز مایع توسط خطوط ریلی و با استفاده از مخزن داران راه‌آهن و نفت‌کش ها از مبادی معین شده توسط مدیریت تامین و توزیع شرکت به استان خراسان رضوی ارسال می شود.


قرائی با بیان اینکه امکانات ورود گاز مایع به استان از کشور ترکمنستان در انبار گاز مایع سنگ‌بست فراهم است، بیان کرد: از مهمترین فعالیت های این شرکت ذخیره‌سازی و توزیع فرآورده ها به بخش های مختلف مصرف در سطح استان است. مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه خراسان رضوی ادامه داد: بخش های حمل و نقل، کشاورزی، صنایع و معادن و نیروگاه ها از مهم ترین مصرف‌کنندگان این شرکت هستند و در راستای خدمت‌رسانی به دیگر حوزه ها همچون سوخت‌رسانی به هواپیماها فعالیت داریم.