چشمتان به غذا روشن

رضوان بزرگانی
رژیم‌درمان

همه می‌دانیم که بینایی تا چه اندازه برای ما اهمیت دارد، با این حال اکثر ما توجه زیادی به آن نداریم. از دست دادن بینایی و اختلالات مربوط به آن واقعا مسئله کم‌اهمیتی نیست، در سراسر جهان، حدودا 25میلیون نفر هستند که بینایی خود را از دست داده‌اند و حدود80 میلیون نفر از آن‌ها دید نامنظم دارند.

محافظت از چشم ها

رژیم غذایی مفید برای چشمانتان داشته باشید، مصرف کافی ویتامین‌ها و موادمعدنی برای چشمانتان مفید است. یک رژیم متعادل و سالم رژیمی است که در آن مقدار معین ویتامین سی، ای و آ و همچنین زینک، مس، سلنیوم و آنتی‌اکسیدان‌ها وجود داشته باشد.

موادغذایی سرشار از ویتامین آ:

شیر غنی شده با ویتامین آ، جگر، مرکبات وسبزیجات مثل طالبی، هویج، سیب‌زمینی، سبزیجاتی که برگ‌های سبز تیره دارند مثل کلم‌پیج و اسفناج.

مواد غذایی حاوی ویتامین ای:

غلات کامل مثل گندم و جو، سبوس گندم، سبزیجات برگدار، ساردین، زرده تخم‌مرغ، آجیل و دانه‌ها.

مواد غذایی حاوی ویتامین سی:

پرتقال،طالبی،توت‌فرنگی،گوجه‌فرنگی،کلم بروکلی،کلم،کیوی، فلفل قرمز شیرین.

چند ماده غذایی تقویت‌کننده چشم:

۱. سیر: سیر سرشار ازسولفور است که باعث تولید آنتی‌اکسیدانی می شود که می‌تواند به محفاظت از چشم کمک کند.

۲. تخم مرغ: تخم‌مرغ برای تقویت دید چشم مفید است. تخم‌مرغ مخصوصا زرده آن سرشار از موادمغذی بوده که برای تقویت بینایی موثر است.

۳. سالمون: ماهی سالمون غنی از ویتامین آ، دی واسیدهای چرب امگا-3است که این ترکیبات باعث تقویت بینایی می‌شود. سالمون حاوی2 نوع اسیدچرب امگا-3است، کمبود امگا-3سبب سندروم خشکی چشم می‌شود.

۴. سبزیجات برگدار: کاهو، کلم و اسفناج برای تقویت بینایی مفید است، زیراحاوی ویتامین سی، ب12، آ وکلسیم است.

۵. شکلات تلخ: حاوی فلونوئیدهایی است که از رگ‌های خونی چشم محافظت می‌کند و به همین دلیل قرنیه و عدسی چشم قوی‌تر می‌شود.

۶. قره‌قاط: مصرف گیاه قره‌قاط می‌تواند به جلوگیری از بعضی اختلالات بینایی مانندmacular degeneration که موجب کاهش بینایی در سنین بالا می‌شود، کمک می‌کند.

۷. آووکادو: این میوه در مناطق گرم و استوایی یافت می‌شود و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند Latein و Zeaxanthin است که در چشم یافت می‌شود. تحقیقات نشان داده است که میزان Latein موجب کاهش خطر macular degeneration وآب مروارید می‌شود.

۸. هویج: بسیاری از سبزیجات ومیوه‌جات زرد و نارنجی‌رنگ حاوی بتاکاروتن هستندکه برای بینایی چشم مفید است و می‌تواند به حفاظت چشم در برابر آسیب‌های نور خورشید کمک کند.

۹. سویا: سویا چربی کمی دارد اما میزان پروتئین آن زیاد است و حاوی اسیدهای چرب و دیگرمواد مغذی است که برای چشم مفید است.

۱۰. پرتقال: پرتقال سرشار از ویتامین سی است، این ویتامین که محلول درآب است از سرخرگ‌های موجود در چشم حمایت می‌کند و خطر بروز بیماری آب مروارید را کاهش می‌دهد. علاوه بر پرتقال، هلو، گوجه‌فرنگی، توت‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای سرشار از ویتامین سی هستند.

۱۱. بادام زمینی: منبع عالی ویتامین ای است که از چشم در برابر آسیب رادیکال آزاد محافظت می‌کند. ویتامین ای از پیشرفت آب مروارید و دژنراسیون ماکولار(تباهی لکه زرد)پیشگیری می‌کند. بادام، دانه آفتابگردان و فندوق همه از منبع عالی ویتامین ای هستند.

۱۲. لوبیا قرمز: منبع عالی روی است و برای سلامتی چشم ضروری است و به بدن کمک می‌کند تا ویتامین آ را از کبد بگیرد و به شبکیه چشم انتقال دهد و ملانین که برای حفاظت از چشم است را تولید کند. مصرف روی از شب‌کوری و آب‌مروارید جلوگیری می‌کند.

۱۳. زردآلو: این میوه تابستانی سرشار از بتاکاروتن است و در درمان شب‌کوری موثر است.