بهره‌برداری از فاز اول خط 2 قطارشهری تا پایان مهر

دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: فاز اول خط ۲ قطارشهری از انتهای طبرسی تا میدان شهدا تا پایان مهرماه سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. کیانوش کیامرز در نشستی خبری که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه تاکنون هفت کیلومتر از ریل‌گذاری خط ۲ به‌صورت یکطرفه انجام شده است، تصریح کرد: ۷۵۰ متر در مسیر برگشت نیز ریل‌گذاری شده است؛ همچنین تا ماه آینده هفت کیلومتر ریل در مسیر برگشت نیز قرار خواهد گرفت. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد اعتبار هزینه شده برای خط ۲ قطار شهری را تاکنون مبلغ یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: ۵۷۰ میلیارد تومان از این رقم توسط شهرداری و مابقی از سوی دولت تامین شده است. کیامرز با بیان اینکه خط ۲ قطار شهری قطعا تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: این پروژه در حال حاضر ۶۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

عقب‌ماندگی 15 درصدی از برنامه زمانبندی

کیامرز همچنین میزان عقب‌ماندگی پروژه خط ۲ قطارشهری را از برنامه زمانبندی ۱۵ درصد اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود در ماه رمضان کمی این عقب‌ماندگی بیشتر شود اما بعد از ماه رمضان آن را جبران خواهیم کرد با این حال پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان پروژه ۱۰ درصد از برنامه زمانبندی عقب باشیم.

پرونده خط یک امسال بسته می‌شود

مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد از تکمیل ۱۰۰ درصدی خط یک قطار شهری تا شهریور ۹۵ خبر داد و اظهار کرد: اعتبار این پروژه ۲۱۳ میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون ۱۷۰ میلیارد تومان آن هزینه شده است؛ ۴۰ میلیارد تومان نیز برای اقدامات تکمیلی از قبیل آسانسور، پله برقی و ... هزینه خواهد شد. کیامرز با اشاره به اینکه درحال حاضر ۶۰ واگن در خط یک قطار شهری مشهد سرویس‌دهی می‌کنند، خاطرنشان کرد: برای کاهش سر فاصله اعزام قطارها به کمتر از ۵ دقیقه به ۶۰ واگن دیگر نیاز داریم که هزینه این تعداد واگن ۴۰۰ میلیارد تومان است و با توجه به محدودیت‌های اعتباری و طبق قانون، دولت باید این اعتبار را تخصیص دهد. وی به وعده دولت برای تامین ۱۵۰۰ واگن قطار شهری برای تمام شهرهای کشور اشاره و تصریح کرد: ما برای خط دو، درخواست ۶۰ دستگاه واگن داده‌ایم. مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد پیشرفت فیزیکی خط سه قطار شهری را سه درصد اعلام کرد و افزود: تاکنون ۱۱۱ میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده که عمده این رقم برای تملک اراضی بوده است. کیامرز از تکمیل مطالعات خط چهار قطارشهری در فاز اول خبر داد و گفت: طبق قانون باید پیشرفت فیزیکی خط سه به ۵۰ درصد برسد تا بتوانیم عملیات اجرایی خط چهار را آغاز کنیم.