ضرورت ایجاد منطقه آزاد ویژه صنایع الکترونیک در استان
دنیای اقتصاد، فاطمه رافع- معاون علمی و فناوری رئیس‎جمهور در هفته‎ای که گذشت، سفری به مشهد داشت و در جریان این سفر، بازدید کوتاهی از بخش‎های مختلف شرکت دانش‎بنیان «نیان الکترونیک» از قبیل فازهای تحقیق و توسعه، فازهای تولید الکترونیک و تولید مکانیکال، برق صنعتی و ... انجام داد.

در حاشیه بازدید سورنا ستاری مسأله لزوم ایجاد منطقه آزاد تجاری ویژه صنایع الکترونیک در خراسان رضوی مطرح شد که وی در این زمینه وعده همکاری داد.

وعده همکاری معاون رئیس ‏جمهور
قائم مقام شرکت نیان الکترونیک در گفت‏وگو با «دنیای اقتصاد» در خصوص ضرورت ایجاد منطقه آزاد تجاری ویژه صنایع الکترونیک در استان اینطور می‏گوید: کالاهای ما اقلام ریز الکترونیکی است اما در گمرک تخصص لازم برای تشخیص این کالاها و میزان تعرفه هر یک وجود ندارد و این مسأله باعث می‏شود عوارض گمرکی زیادی از ما دریافت شود و از طرف دیگر پروسه ارزیابی این کالاها نیز بسیار طولانی است و این امر رقابت‏پذیری ما را از دو جنبه زمان و هزینه در بازار کاهش می‏دهد.منصور میرچولی با بیان اینکه معاون رئیس‎جمهور در جریان بازدید از شرکت نیان الکترونیک برای ایجاد این منطقه آزاد وعده همکاری دادند و قرار شد جلسه‎ای نیز در همین زمینه برگزار و راهکاری ارائه شود، اظهار می‏کند:

در حال حاضر چنین منطقه آزادی در استان یزد وجود دارد و افراد بدون هیچ تشریفات گمرکی کالا را وارد یا صادر می‌کنند. وی با اشاره به اینکه در استان یزد این منطقه آزاد در فاصله پنج کیلومتری فرودگاه قرار دارد، خاطرنشان می‏کند: در خراسان رضوی منطقه آزاد سرخس را داریم اما در آنجا نیروی متخصص لازم برای استقرار منطقه آزاد تجاری ویژه صنایع الکترونیک وجود ندارد؛ پارک علم و فناوری نیز پیش از این برای استقرار این منطقه آزاد پیشنهاد داد اما در آنجا نیز زیرساخت‏های لازم برای این امر وجود ندارد. پیگیر این مسأله بودیم و معاون علمی رئیس جمهور وعده همکاری دادند.

میان‏برهای ایجاد منطقه آزاد
معاون تحقق محصول شرکت نیان الکترونیک نیز با اشاره به اینکه در این بازدید سعی کردیم پتانسیل‎های دانشی شرکت نیان الکترونیک و ارزش افزوده محصول را نشان دهیم، در خصوص وعده‎های معاون رئیس‏جمهور عنوان می‏کند: وعده‌های معاون رئیس‎جمهور به ویژه در حوزه صادرات محصول وعده‌های حمایتی بود. سعید کمالی فهیم با اشاره به طرح درخواست ایجاد منطقه آزاد ویژه صنایع الکترونیک از سوی مسئولان شرکت نیان الکترونیک در جریان این بازدید، تصریح می‏کند: رویکرد ما در طرح این مسأله این است که شرایطی ایجاد شود تا برای واردات و صادرات کالای خود درگیر سیستم‌های اداری، گمرک و ... نباشیم. وی این نکته را نیز یادآور می‏شود که ایجاد منطقه آزاد پیچیده است اما راه‏های میان‎بری نیز وجود دارد که معاون رئیس‌جمهور در این زمینه وعده همکاری دادند.

شرکت «نیان‎ الکترونیک» با نیت تجاری‏سازی دانش الکترونیک در شاخه الکترونیک قدرت در صنایع مهم زیربنایی کشور و در جهت طراحی و ساخت تجهیزات مبدل‏های انرژی الکترویک در سال ۱۳۷۴ تأسیس شد؛ به کارگیری نظام‎های کنترلی معتبر و کارآمد، ساختار سازمانی فرآیندگرا و زیرساخت‏های طرح‏ریزی شده در ۲۰ سال فعالیت این شرکت باعث شده است تا ظرفیت تولید و تنوع محصولات و خدمات آن روز به روز افزایش یابد.

در حال حاضر گروه صنعتی نیان با زیرگروه‎های نیان الکترونیک، نیان باتری، نیان انرژی، نیان فلز و فروش خدمات مهندسی نیان در زمینه طراحی و تولید مبدل‏های تأمین انرژی و منابع تغذیه تجهیزات آی.سی.تی، طراحی و تولید تجهیزات انرژی‎های نو، طراحی و تولید ساختارهای فلزی، تولید باتری، خدمات پس از فروش، مشاوره و اجرای پروژه‏های ای.پی.سی و «ترن‌کی» در تجهیزات پاور فعالیت می‎کند.