چگونه خودروی قدیمی خود را به‌روز کنید

هر روز اخبار مختلفی در رابطه با فناوری‌های صنعت خودرو شنیده می‌شود و خودرو‌های جدید هر روز در حال تغییر و دگرگونی هستند و از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند که علاوه بر راحتی و آسایش، دقت و ایمنی را نیز افزایش می‌دهند. سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر خودروی شما قدیمی است و از آن رضایت دارید و بخواهید از فناوری‌های روز هم استفاده کنید چه باید کرد. هزینه خرید خودرویی نو و جدید قطعا موضوع خوشایندی نخواهد بود و گران تمام خواهد شد یا دل کندن از خودرویی که با آن خاطرات زیادی دارید سخت و دشوار خواهد بود. خبر خوب این است که بسیاری از فناوری‌های این خودروها قیمت بالایی ندارند و می‌توانید بدون اینکه فضای داخلی خودروی قدیمی خود را تغییر دهید، گزینه‌های جدید را روی آن نصب کنید و بدون تغییر در عملکرد خودرو از امکانات خودروهای روز دنیا استفاده کنید. قبل از نصب هر گونه تجهیزات توجه داشته باشید که این تغییرات باعث کاهش ارزش خودروی شما نشود، برای مثال ممکن است شما خودرویی کلاسیک داشته باشید که ارزش آن با نصب چنین دستگاه‌هایی کاهش یابد. مورد دیگر که باید حتما مد نظر داشته باشید این است که قبل از هر گونه اقدامی نسبت به شرایط خودرو از نظر قدرت تامین برق مورد‌نیاز یا سایر شرایط اطمینان حاصل کنید که برای خودرو مشکلی ایجاد نمی‌شود و حتما با استفاده از افراد متخصص اقدام به چنین کاری کنید.

سنسور پارک

تا ۱۰ سال پیش استفاده از سنسورهای پارک مقرون به صرفه نبود ولی با کاهش قیمت، این فناوری در خودروها مورد استفاده قرار گرفت. پیش از این خودروهایی که تولید می‌شدند مجهز به این سنسورها نبودند یا به‌صورت گزینه‌ای انتخابی در اختیار مالکان خودروهای لوکس قرار می‌گرفت تا بدانند در پشت خودرو چقدر تا دیوار یا موانع فاصله دارند. استفاده از این سنسورها باعث دقت در پارک خودرو می‌شود، موضوعی که در شهر‌های بزرگ که فضاهای پارک خودرو بسیار کوچک هستند اهمیت می‌یابد. این سنسورها امروزه قیمت بسیار پایینی دارند و به راحتی می‌توانید آنها را تهیه کنید و روی خودروی خود نصب کنید.


دوربین دنده‌عقب

برخی خودروها به دلیل طراحی خاص بدنه دید عقب خوبی ندارند و حرکت با دنده عقب با این خودروها دشوار است. برای این کار نیاز به تخریب داشبورد خودرو برای نصب مانیتور در آن نیستید و کافی است از آینه‌های مرکز با امکان اتصال به دوربین استفاده کنید که تصویر پشت خودرو را در بخشی از آینه نشان می‌دهد.


کیت بلوتوث

برای ایجاد ارتباط بین خودرو و تلفن همراه خود استفاده از کیت بلوتوث راهی ساده است که امکانات پر‌هیجانی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در حالی که در خودروی قدیمی خود رانندگی می‌کنید می‌توانید به تماس‌های تلفن همراه از طریق خودرو پاسخ دهید و با دقت بیشتری رانندگی کنید. سیستم‌های صوتی در خودروهای امروزی مجهز به این سامانه است و می‌توانید از آهنگ‌های تلفن همراه خود در خودرو استفاده کنید و به آنها گوش دهید. در این کیت‌ها هم با داشتن بلندگو، میکروفن و رابط کاربری می‌توان کار مشابهی انجام داد.


سیستم صوتی

استفاده از سیستم‌های صوتی جدید برای برخی افراد اهمیت زیادی دارد و البته خودروی اقتصادی امروزی هم از سیستم‌های صوتی قوی استفاده نمی‌کنند. برخی خودرو‌سازان برای خودروهای قدیمی خود سیستم‌های پخش مجهز به موقعیت‌یاب طراحی کرده‌اند که این نشان می‌دهد نیازش در بازار خودروهای قدیمی احساس می‌شود. پیدا کردن سیستم پخش مناسب خودروی شما که امکانات به‌روزی داشته باشد ممکن است کار سختی نباشد اما هزینه بالاتری نسبت به سایر امکانات می‌تواند روی دست شما بگذارد. برای داشتن یک سیستم صوتی به روز در یک خودرو قدیمی نیاز نیست حتما بلندگوهایی با شدت صوتی بالا بخرید. بلکه امروزه سیستم‌های صوتی خودرو براساس توانایی تفکیک ترازهای مختلف صوتی طبقه‌بندی می‌شوند. با نصب بلندگوهای مختلف که صداهای فرکانس زیر تا بم را پوشش می‌دهند و یک آمپلی‌فایر مناسب می‌توانید سیستم صوتی در حد خودروهای مدل سال در خودرو قدیمی خود داشته باشید.


نمایشگر هد آپ

یکی از نکات مهم در رانندگی این است که نگاه راننده متوجه جلوی خودرو یا آینه‌ها باشد و چرخاندن سر برای چک کردن مسیر یا سرعت و ساعت می‌تواند تمرکز راننده را مختل کند. دستگاه‌های کوچکی وجود دارند که با نمایش اطلاعات مورد‌نیاز روی شیشه جلوی خودرو ایمنی زیادی را در رانندگی فراهم می‌کنند و بدون اینکه نیاز داشته باشید برای مسیر‌یابی یا کسب اطلاع از وضعیت خودرو سر خود را بچرخانید. با داشتن این تجهیزات تنها با نگاه به جلو تمام آنچه نیاز دارید را در اختیار خواهید داشت. با نصب این دستگاه‌ها و سامانه‌ها، شما به فناوری‌های مهم و کاربردی در خودروی قدیمی خود دسترسی خواهید داشت و با کمک آنها رانندگی ایمن‌تر و پر‌هیجان‌تری‌ را بدون صرف هزینه‌های زیاد به‌دست خواهید آورد.