شکست جمهوری‌خواهان
جدال جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا امروز در شرایطی پایان می‌یابد که هفته گذشته تلاش مخالفان توافق هسته‌ای با ایران ناکام ماند و لابی ضد‌توافق شکست خورد.
نمایندگان مجلس سنا تکلیف برجام را یک هفته پیش از این موعد یعنی عصر پنج‌شنبه گذشته روشن کردند و در رای‌گیری بر سر لایحه مخالفت با برجام، دموکرات‌های آمریکایی با ۴۲ رای مخالف درمقابل ۵۸ رای موافق توانستند جلوی تصویب لایحه مذکور و ارسال آن به میز اوباما را بگیرند. درحالی که هر دو بخش کنگره آمریکا (سنا و مجلس نمایندگان) تحت کنترل اکثریت جمهوری‌خواه این کشور است، قانون‌گذاران جمهوری‌خواه دست‌اندر‌کار تنظیم لایحه‌ای شدند که تصویب آن با رای قاطع مخالفان برجام می‌توانست به جلوگیری از اجرای این توافق‌نامه منتهی شود. دموکرات‌های حامی برجام، برای ناکام کردن این لایحه دو راه پیش رو داشتند.

اول اینکه با به‌دست آوردن حداقل ۳۴ رای حق وتوی رئیس‌جمهور را تضمین کنند و دوم اینکه با بیش از ۴۰ رای برای استفاده از حق «وقت‌کشی» یا «فیلی باستر» برای ناکام کردن این لایحه اقدام کنند. رسانه‌های آمریکایی بلافاصله پس از انتشار این خبر، شکست لایحه در سنا را یک «پیروزی تاریخ‌ساز» برای اوباما و یک «ناکامی بی‌سابقه» برای جمهوری‌خواهان این کشور خواندند. شکست سنگین جمهوری‌خواهان مخالف توافق هسته‌ای در سنای آمریکا درحالی رقم خورد که ساعتی پیش از شروع رای‌گیری در سنای آمریکا، نخست‌وزیر انگلیس، رئیس‌جمهوری فرانسه و صدر اعظم آلمان در مقاله‌ای مشترک در روزنامه واشنگتن پست، حمایت کامل خود را از این توافق‌نامه اعلام و از آن به‌عنوان سنگ بنای حل دائمی مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران یاد کردند و خواهان حمایت کنگره از آن شدند.