گام‌های موثر «آریا پالایش ایرانیان» در راستای حضور در بازارهای جهانی
شرکت آریا پالایش ایرانیان یکی از شرکت هایی است که در زمره شرکت‌های جوان با نیروی انسانی متخصص و زبده در حوزه بازرگانی و تامین تمامی اقلام پایپینگ بخش عمده ای از اقلام ابزار دقیق در حوزه نفت ، گاز ، پتروشیمی و نیروگاهی فعالیت دارد. سکاندار این شرکت مهندس علیرضا رنجبر پور آذری زاد که خود نیز از موسسان شرکت آریا پالایش به شمار می‌رود، دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت است . وی عضو فعال خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران و همچنین دارنده گواهینامه هلدینگ برتر از سوی اولین کنفرانس بین المللی هلدینگ ایران است. به دنبال برگزاری دوازدهمین نمایشگاه انرژی در کیش ، گفت وگویی اختصاصی درباره وضعیت شرکت در فصل پساتحریم و وضعیت کلی حوزه انرژی با مهندس علیرضا رنجبر انجام شده است که در ادامه می‌خوانید:
جناب آقای مهندس رنجبر لطفا توضیحاتی درباره تاریخچه تأسیس شرکت بفرمایید؟
شرکت بازرگانی آریا پالایش ایرانیان در سال ۱۳۸۶ توسط تعدادی ازمتخصصین و مدیران باتجربه که تجربیات ارزنده ای درتامین کالاهای پروژه های مختلف عمرانی به ویژه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و نیروگاهی‌اندوخته بودند، تاسیس شد و فعالیت خود را در زمینه تامین اقلام پایپینگ ( لوله ، شیرآلات، اتصالات) در پروژه های مذکور مطابق با استانداردهای بین المللی آغاز کرد. این شرکت با بهره گیری از توان تخصصی مهندسین کارآزموده و با در اختیار داشتن بانک اطلاعاتی معتبر و به روز در زمینه تجهیزات مورد نیاز ساخت و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری مجموعه های ذکر شده و همچنین با اتکاء به موجودی انبار متعلق خود در تهران توان تأمین کلیه اقلام پایپینگ را مطابق با استانداردهای بین المللی داراست و در طول حیات خویش خدمات تعهدی و قراردادی متعددی را به شرکت‌های گوناگونی در حوزه انرژی به نحو حسن ارائه کرده است. شرکت آریا پالایش ایرانیان با چشم‌انداز کیفیت و رشد و نیز باهتمام مدیریت و پرسنل آن موفق به اخذ گواهینامه های سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت کیفیت در صنایع و نیز مدیریت شکایات مشتریان ISO/ TS ۲۹۰۰۱, ISO ۹۰۰۱ ,ISO ۱۰۰۰۲ در سال ۱۳۹۱ گردید و هم اکنون یکایک اقلام مورد درخواست کارفرمایان دارای برگه طرح کنترل کیفی است و پیش از ارائه کالا توسط بخش کنترل کیفیت این شرکت کالا کنترل و مدارک مربوطه تکمیل می شود. آریا پالایش ایرانیان در سال ۱۳۹۱ با تاسیس شرکت در کشور مالزی ارتباط خود را با سازندگان معتبر اروپای غربی و کشورهای ژاپن و کره حفظ نموده و کالا های مورد نیاز کارفرمایان را از این طریق تهیه و تامین می کند. این شرکت درحال حاضر در فهرست تامین کنندگان مورد تایید، شرکتهای تابعه وزارت نفت، نیرو، صنعت و معدن و تجارت می‌باشد.

لطفا درباره واحد‌های مختلف شرکت و دامنه فعالیت خودتان در حوزه انرژی توضیحاتی ارائه دهید؟
نمودار سازمانی شرکت شامل بخش‌های مهندسی خرید، بازرگانی ، تحقیق و توسعه و کیفیت بهره وری امور بین الملل و مالی و اداری می‌باشد. نگرش ویژه مدیریت شرکت به بخش‌های تحقیق و توسعه و کیفیت و بهره وری به منزله قلب و مغز یک انسان می‌باشد. دامنه این نگرش موجب فعالیت در حوزه‌های متنوع مرتبط با انرژی گردیده و امکان رشد و بالندگی شرکت را فراهم نموده است. آریا پالایش ایرانیان تامین کننده لوله، اتصالات، فلنج، گسکت و شیر آلات و کلیه قطعات مربوط به لوله کشی صنعتی می‌باشد و کالاهای مربوطه را در ۳ انبار سرپوشیده متعلق به خویش براساس ضوابط و استانداردهای بین المللی نگهداری می‌نماید و در حال احداث یک انبار مکانیزه مجهز می‌باشد که ساختمان آن به لطف الهی در سال آینده به بهره وری خواهد رسید. حوزه فعالیت شرکت در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیروگاهی معادن فولاد متمرکز شده و بطور کلی با تمام شرکتها و سازمانهای تابعه وزارت نفت، وزارت نیرو و وزرات صنعت و معدن و تجارت قراردادهای انجام شده و در دست اجرا داریم و علاوه بر آن با پیمانکاران اجرایی ( EPC ) شاغل در صنایع فوق الذکر نیز همکاری‌های گسترده ای داریم. نحوه ارائه خدمات شرکت به گونه ای بوده که کلیه کارفرمایان طرف قرارداد از نحوه عملکرد آریا پالایش ایرانیان رضایت داشته و افزایش مشتریان شرکت نشانه این عملکرد مطلوب می‌باشد. این شرکت آمادگی دارد تا در مواقع ضروری و به فراخور بازار داخل و خارج کشور، با ارائه خدمات مشاوره در زمینه مهندسی خرید، کارفرمایان محترم را در حصول راه حل بهینه یاری نماید.

برنامه های آینده و طرح های توسعه ای شرکت را توضیح دهید؟
کسب و کار در جهان امروز ابعاد جهانی یافته است و نیاز به معاشرت با کسانی را دارد که از فرهنگ‌های متفاوتی برخوردارند که همواره به یک ضرورت در کسب و کار تبدیل شده است بسیاری از سازمان‌های هزاره سوم چند فرهنگی هستند و تولیدات در یک یا چند کشور طراحی و برنامه ریزی می‌شود و در سایر کشورها به فروش می‌رسند. برای پاسخگویی به این نیاز لازم است مدیرانی تربیت شوند که از جهان پیرامون خویش آگاهی و شناخت واقعی داشته باشند و با به کار گیری روش‌های مبتکرانه و جدید تعالی سازمانی را به حداکثر برسانند. واحد ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ آریا پالایش ایرانیان ﭘﺲ از ﺑﺮرﺳﻲ درﺑﺎره ﻧﯿﺎزهای ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژﻳﮏ و در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ اهداف اﺳﺘﺮاﺗﮋﻳﮏ شرکت که همانا ﺷﺎﻣﻞ گسترش ﺗﺠﺎرت ﻣﻮﺟﻮد، ﻳﺎ هداﻳﺖ ﺑﻪ ﺳﻤﺖ ﺗﺠﺎرت ﺟﺪﻳﺪ است به منظور ﺗﻐﯿﯿﺮ و ﺗﺤﻮﻻت ﺑﻘﺎی ﺷﺮﮐﺖ، و ﺳﻮد دهی ﺑﻠﻨﺪ ﻣﺪت آن برنامه جامعی را تدوین و با بررسی پارامتر‌های تعیین کننده ای ﻧﻈﯿﺮ هزﻳﻨﻪ، ﺑﺎزار،ﺗﻜﻨﻮﻟﻮژی، ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ و ﭼﺎﻟﺶ‌ها و ﻓﺮﺻﺖ‌های ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮآﻳﻨﺪ جهانی ﺷﺪن را جهت توسعه آینده شرکت ترسیم و پیشنهاد خودر را به مدیریت شرکت ارائه و به تصویب رسانده‌اند. رئوس کلی توسعه شرکت عبارت است از : احداث کارخانه تولید فلنج در شهرک صنعتی شمس آباد در زمینی به مساحت ۳هزارو۶۰ متر مربع و با پیشرفت فیزیکی ۲۷ درصد که طبق برنامه و به لطف الهی در سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. تاسیس شعبه اروپایی شرکت در کشور کروواسی به منظور ارتقاء ارتباط با سازندگان معتبر اروپایی. مقدمات این امر فراهم شده و این شعبه در حال تاسیس است.

وضعیت شرکت در زمان پساتحریم را چگونه ارزیابی می کنید؟
به باور من ، دوران تحریم همانگونه که یک تهدید برای تجارت کشور محسوب می‌شود می‌توانست یک فرصت باشد . آریا پالایش ایرانیان با استفاده از تحلیل و ارزیابی داده‌های تجاری خود در گذشته و رخدادهای جاری ، نگرش جامعی در تجارت خویش داشته و ازاین فرصت استفاده نموده و مانع از اسیب جدی به سازمان خویش در دوران تحریم شده است و علاوه بر آن با ایجاد فرصتهای نوین آمادگی کامل دارد تا در دوران پسا تحریم سهم بسزایی در رشد و بالندگی شرکت و به طبع آن منافعی ملی کشور ایفا نماید. به منظور درک بهتر شرایط پسا تحریم ، ابتدا بایستی ارزیابی کلی از دوران تحریم را اشاره کنم . واقعیت ان است که صنعایع ما در زمان تحریم به دلیل عدم تامین قطعات و مواد اولیه، آسیب جدی دیدند، لیکن به روحیه صنعتی کشور که همانا دارایی صنعت کشور است در دوران تحریم، آسیبی وارد نشد. دلیل این اتفاق خوب هم، متخصصان داخلی و صاحبان صنعت و تجار توانمند بودند که با تلاش بسیار سعی در حفظ روحیه صنعتی در کشور داشتند.

ما در دوران تحریم در زمینه صنعتی با چینی‌ها کار می‌کردیم که اخلاق تجاری ویژه خودشان را داشتند و من فکر می‌کنم اروپایی ها، یعنی کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه، آلمان و اسپانیا، شرکای تجاری بهتری برای ما هستند چون سابقه همکاری با ایران را پیش از تحریم‌ها دارند. خوشبختانه تحریم‌ها نتوانست دارایی‌های صنعتی ما را از بین ببرد و باید بخاطر این دستاورد از صاحبان صنایع تشکر کنیم. با وجود تلاش‌های تحریم کنندگان در آسیب رسانی به صنایع ایران و وضع قوانین نامناسب برای صنعت و عدم ارائه کمک به واحد‌های صنعتی، به دلیل هوشیاری تجار و متخصصین ایرانی و اقدام به موقع کشور در ورود به حوزه اقتصاد مقاومتی، هرچند ارزش مبادلات صنعتی کشور کاهش پیدا کرد اما دارایی‌های صنعتی ایران در تحریم‌ها آسیب ندید. ما این حفظ و صیانت از دارایی‌های صنعتی را مدیون تلاش کارشناسان زبده و متخصصان صنعتی مان هستیم. پساتحریم دو حسن بزرگ برای صنعت ما خواهد داشت. اول اینکه لغو تحریم‌ها می‌تواند بطور چشم گیری فضای اقتصادی و سیاسی بین المللی را برای ایران باز کند. استقبال وسیع کشورهای خارجی در حوزه‌های مختلف صنعتی برای همکاری‌های صنعتی با ایران، بویژه کشورهای اروپایی که صاحب تکنولوژی و از تامین کنندگان قطعاتند و البته دانش فنی قابل اتکایی در صنعت دارند، نشان دهنده بروز اتفاق‌های خوب برای صنعت ایران در پساتحریم خواهد بود.

برای ورود به پسا تحریم بایستی در نظر داشت یکی از علل عمده عدم توسعه مطلوب صنعتی، عدم پیش‏ بینی در سیاست‏‌ها و قوانین و مقررات است. می‌بایستی سندی برای دوره پساتحریم از سوی صنعتگران بخش خصوصی تعریف و تدوین شود و لازم است دولت حمایت از بخش خصوصی را در دستور کار خود قرار دهد و به صورت قانونی از حقوق فردی و ذاتی آن‌ها که مهم ترین آن حق مالکیت است حفاظت کند، اگر دولت این کارها را واقعا انجام دهد شرایط برای رشد اس ام ای‌ها فراهم میشود . دولت در شرایطی نیست که بتواند به بخش خصوصی کمک مالی کند بنابراین بخش خصوصی خودش باید وارد عمل شود و درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های بخش خصوصی دیگر کار نمی‌کنند یا فعالیت خود را به نیمه رسانده‌اند به هرحال برای به حرکت درآمدن مجدد باید خون تازه ای به رگهای بخش خصوصی تزریق شود.

لطفا در مورد واحد‌های کیفیت و بهره وری شرکت توضیحاتی را ارائه نمایید؟
همانگونه که اشاره کردم در شرکت آریا پالایش ایرانیان به منظور حصول به اهداف استراتژیک شرکت، باور به استقرار واحد کیفیت و بهره وری به عنوان یکی از بال‌های موثر در توسعه و پیشرفت پایدار بوجود آمده است . بدین منظور حضور در مجامع و انجمن‌های صنفی و به روز رسانی اطلاعات مورد نیاز، سر لوحه واحد کیفیت و بهره وری قرار گرفته است. ما عمیقاً اعتقاد داریم توسعه پایدار و آینده پژوهی، پیش نیاز بهره وری می‌باشد. نگاه ما به استقرار واحد کیفیت و بهره وری بیشتر از آنکه یک نگاه برون سازمانی باشد نگرشی درون سازمانی می‌باشد و در این راستا به منافع سازمان از طریق کنترل درون سازمانی و افزایش کیفیت و بهره وری توجه ویژه ای داشته ایم. ما توانسته ایم با تکیه بر سه اصل:
پشتیبانی راهبری سازمان
ارتقاء پشتیبانی درون سازمانی در راستای پروژه‌های بهبود
اجرای فرآیند پشتیبانی از کیفیت به منظور ترازیابی دوره ای درون سازمانی

به مجموعه ای از ساز و کار‌ها در یک شیوه‌اندازه گیری برای رشد و توسعه انسجام یافته دست یابیم.

مدیریت آریا پالایش ایرانیان اعتقاد دارد که همواره راه بهتری برای انجام دادن کارها وجود دارد که همانا راه ارتقاء کیفیت و بهره وری است . به بیان دیگر همکاران من در شرکت به این حقیقت دست یافته‌اند که همواره باید در پی نوآوری و شناخت راه‌های برتر جهت انجام کارها بود . ما باور داریم که ارتقاء کیفیت و بهره وری همواره هزینه بر نمی‌باشد، اگر درست در مورد هر فعالیت نگاه کنیم، همیشه راههای بهتر برای انجام هر فعالیت را میتوان شناسایی کرد. بعضی از این راهها حتی به سرمایه گذاری جدی نیاز ندارد دانش و تعقل کلید بهره وری است و نباید کنار گذاشته شود. بطور کلی اهداف سازمانی واحد کیفیت و بهره وری که مورد حمایت هیئت مدیره شرکت میباشد به شرح ذیل تعریف شده است:

1- اﻓﺰاﻳﺶ داﻧﺶ و فرهنگ شرکت ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ اﺑﺘﮑﺎر و ﻧﻮآوری
۲- ﻳﺎﻓﺘﻦ کاربردهای ﺑﺎﻟﻘﻮه ﺑﺮای دستاوردها و آگاهی‌های ﺟﺪی
3- ارﺿﺎء نیازهای اﻧﺴﺎﻧﻲ ، و اﻳﺠﺎد رﻓﺎه و آﺳﺎﻳﺶ کارکنان
۴- اﻓﺰاﻳﺶ بهره وری ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌های اﻧﺴﺎﻧﻲ ﮐﻪ ﺷﺎﻣﻞ اﻓﺰاﻳﺶ درآمدها ﻧﯿﺰ ﻣﻲ ﺷﻮد.
5- افزایش خود اتکایی، در کنار تسهیل و تسریع در انجام امور
۴- افزایش توان رقابتی

استانداردها و افتخارات کسب شده از سوی شرکت را بفرمایید؟
افتخارات شرکت شامل استقرار ISO/ TC ۲۹۰۰۱ ، استقرار ISO ۹۰۰۱، استقرار ۱۰۰۰۲ ISO ،لوح تقدیر هلدینگ برتر در سال ۱۳۹۳ از سوی معاونت محترم ریاست جمهوری لوح تقدیر کارآفرین نمونه کشوری در سال ۱۳۹۴ از سوی اتاق بازرگانی ایران، لوح تقدیر مدیر جوان کشوری در سال ۱۳۹۴ از سوی معاونت محترم ریاست جمهوری ،نشان برتر کیفیت و بهره وری در سال ۱۳۹۴ از سوی انجمن علمی کیفیت ایران ،نشان شایستگی در سال ۱۳۹۴ از EBCL اتحادیه اروپا و نشان پنج ستاره کیفیت خدمات و محصولات در سال ۱۳۹۴ می‌باشند.