اجاره‌بهای آپارتمان‌های توریستی برای تعطیلات آخر هفته

بازار معاملات مسکن این روزها شاهد شکل‌گیری و رواج نوع تازه‌ای از معاملات اجاره آپارتمان در شهرهای مختلف به ویژه شهرهای توریستی و پر‌رفت‌و‌آمد است که در آن مالکان واحدهای مسکونی مبله اقدام به اجاره روزانه یا اجاره کوتاه‌مدت ملک خود(کمتر از یک هفته) به متقاضیان می‌کنند. به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه بازار اجاره آپارتمان و واحدهای مسکونی ویلایی در شهرهای توریستی به خصوص شهرهای شمالی کشور از سال‌های قبل وجود داشته است اما هم اکنون تحرکات فراگیرتری از بابت اجاره روزانه آپارتمان‌های مبله در همه شهرهای کشور خصوصا شهرهای توریستی و مناطق خوش آب و هوا یا پر رفت وآمد شکل گرفته که بازار این گروه از معاملات مسکن را با تنوع بیشتری به لحاظ فایل‌های اجاره‌ای و قیمت‌های پیشنهادی همراه کرده است.

طی روزهای اخیر و همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته جاری و روز اول هفته آینده(تعطیلات سه روزه)حجم قابل توجهی از فایل‌های اجاره روزانه به بازار مسکن شهرهای مختلف عرضه شده است. این در حالی است که همزمان با افزایش عرضه این نوع آپارتمان‌ها در بازار مسکن مناطق مختلف به خصوص شهرهای توریستی و مناطق خوش آب و هوا، واسطه‌های ملکی بازار اجاره این گروه املاک در بازار مسکن شهرهای مختلف در یک اقدام مشترک اقدام به راه‌اندازی کانال‌ها و صفحاتی برای معرفی همه فایل‌های موجود در بازار اجاره روزانه مسکن به متقاضیان و مسافران کرده‌اند. طی روزهای اخیر چند نمونه از کانال‌های مربوط به معرفی این گروه از آپارتمان‌های اجاره‌ای در شبکه‌های اجتماعی به خصوص شبکه اجتماعی تلگرام و اینستا‌گرام فعالیت خود را با عرضه تعداد قابل توجهی از فایل‌های اجاره روزانه آپارتمان‌های مبله آغاز کرده‌اند.

این کانال‌ها و صفحات مجازی، عمدتا آگهی‌های مربوط به انواع متنوع و مختلفی از آپارتمان‌های اجاره‌ای در مناطق خوش آب و هوا و توریستی را همراه با چند نمونه از تصاویر این آپارتمان‌ها که از زوایا و بخش‌های مختلف آنها گرفته شده است طی روزهای اخیر منتشر کرده‌اند و نرخ اجاره هر کدام از این آپارتمان‌ها را برمبنای اجاره روزانه یا اجاره از قرار هر شب در زیر تصاویر و متن مشخصات مربوط به آپارتمان‌ها درج کرده‌اند. رواج این نوع تبلیغات ملکی در شبکه‌های مجازی به اعتقاد کارشناسان بازار مسکن علاوه بر آثار و مزایای مثبت آن دربردارنده چند هشدار عمده نیز هست که باید از سوی متقاضیان اجاره این املاک مورد توجه قرار بگیرد. اولین مزیت این آپارتمان‌ها متوجه افرادی است که به هر دلیل تمایلی به اقامت در هتل‌ ندارند؛ در برخی ایام سال که معمولا به دلیل تعطیلات متوالی، هتل‌های موجود در شهرهای توریستی انباشته از مسافر است، عرضه این گروه آپارتمان‌ها می‌تواند کمک بزرگی برای پاسخ به نیاز اقامتی افراد باشد.

این درحالی است که نرخ اجاره این آپارتمان‌ها از قرار یک شبانه روز یا یک شب، در مقایسه با قیمت اتاق‌های هتل بسیار کمتر است؛ به ویژه آنکه معمولا امکان اقامت بیش از یک خانواده در این آپارتمان‌ها وجود دارد و به این ترتیب افرادی که تمایل دارند سفرشان با توجیه اقتصادی بالاتری تمام شود متقاضیان اصلی این دسته از آپارتمان‌ها هستند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای اقامت در هتل، مدت زمان حضور خود در شهر دیگری غیر از شهر محل سکونت خودشان را در آپارتمانی سپری کنند که به واسطه برخورداری از برخی امکانات همچون آشپزخانه بتوانند در شرایطی مشابه آنچه در شهر محل سکونت خودشان زندگی می‌کردند، قرار بگیرند. ضمن اینکه هم‌اکنون تعداد هتل‌های مناسب در همه شهرهای کشور برابر نیست و بنابراین در برخی مناطق دیده می‌شود که یا هتل مناسب برای اقامت مسافران وجود ندارد یا ظرفیت هتل‌های مناسب تکمیل شده است؛ بنابراین ورود به بازار اجاره آپارتمان‌های مبله برای مدت زمان کوتاه بهترین گزینه پیش‌روی این دسته از مسافران محسوب می‌شود.

طی روزهای گذشته و همزمان با نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته، مالکان این دسته از ویلاها اقدام به انتشار حجم بیشتری از آگهی برای جذب متقاضی اجاره روزانه کرده‌اند. این موضوع به خصوص در مناطقی مانند حومه خوش آب و هواو تفریحی اطراف تهران مانند کردان، دماوند، آبسرد، فشم و...، شهرهای شمالی، کیش، قشم، اصفهان و شیراز بیش از سایر مناطق و شهرها به چشم می‌خورد. با این وجود، یکی از اصلی ترین مشخصات این بازار، نامشخص بودن عرف قیمتی برای اجاره روزانه ویلاها وآپارتمان‌های مسکونی است؛ طوری‌که در یک منطقه ممکن است ویلا یا آپارتمانی با قیمت بالاتر برای اجاره روزانه نسبت به آپارتمان یا ویلای بزرگ‌تر و با کیفیت‌تر، عرضه شده باشد؛ از این رو واسطه‌های فعال در بازار این نوع معاملات مسکن به متقاضیان توصیه می‌کنند از چند روز قبل و با انجام جست و جوهای کافی اقدام به انتخاب واحد ویلایی یا آپارتمانی مورد نظر خود برای اقامت روزانه یا چند روزه کنند و انتخاب و جست و جو را تا دقیقه ۹۰ به تاخیر نیندازند.

مالک یک ویلای دوبلکس ۱۰۰ مترمربعی در منطقه کردان در حوالی کرج، این ویلای دو خوابه را با اجاره بهای روزانه ۹۰۰ هزار تومان به متقاضیان معرفی کرده است. این درحالی است که مالک ویلای دیگری در همین منطقه، ویلای مبله ۳۰۰ مترمربعی را با قیمت روزانه ۷۰۰ هزار تومان در شبکه‌های اجتماعی عرضه کرده است. در کیش ویلای مبله ساحلی ۱۶۵ مترمربعی ۳ خوابه با نرخ روزانه ۵۹۹ هزار تومان آگهی شده است؛آپارتمان ۱۳۰ مترمربعی یک خوابه در اصفهان برای تعطیلات آخر هفته روزانه ۲۳۳ هزار تومان به بازار اجاره عرضه شده است. در همین شهر آپارتمان مبله دیگری با ۱۲۰ مترمربع مساحت، ۲ خوابه با نرخ اجاره روزانه ۲۱۹ هزار تومان آگهی شده است. در شهر شیراز آپارتمان مبله ۹۰ مترمربعی، دو خوابه، روزانه ۴۶۵ هزار تومان برای اجاره در شبکه‌ اجتماعی تلگرام معرفی شده است. نرخ اجاره روزانه برای آپارتمان مبله ۸۰ مترمربعی دیگر در همین شهر ۴۰۷ هزار تومان تعیین شده است.

بازار تبلیغات اجاره روزانه آپارتمان و ویلای مبله در نواحی خوش آب و هوای اطراف تهران نیز این روزها در شبکه‌های اجتماعی از رونق بخصوصی برخوردار است. ویلای مبله ۱۷۵ مترمربعی در منطقه فشم، با شرایط اجاره روزانه ۶۴۰ هزار تومان به متقاضیان معرفی شده است؛در همین منطقه مالکی آپارتمان ۱۶۰ مترمربعی خود را با قیمت روزانه بیش از ۹۰۰ هزار تومان در شبکه اجتماعی تلگرام آگهی کرده است. اجاره روزانه آپارتمان در شهر تهران نیز مانند سایر شهرهای توریستی رواج پیدا کرده است؛ هر چند تهران چندان شهر توریستی محسوب نمی‌شود ولی از آنجا که حجم قابل توجهی از افراد ساکن در سایر شهرها برای انجام امور مختلف راهی پایتخت می‌شوند بازار اجاره روزانه آپارتمان مبله در این شهر نیز فعال است؛ نرخ اجاره این گروه آپارتمان‌ها در شهر تهران بسیار متنوع بوده و از هیچ الگو و عرف مشخصی پیروی نمی‌کند.