استوری‌های اینستاگرام؛ ابزاری مهم برای بازاریابی

مترجم: مریم رضایی

آیا می‌دانید چطور از اینستاگرام برای بازاریابی کسب‌‌وکارتان استفاده کنید؟ آیا به اندازه کافی با برندتان تعامل دارید؟ آیا می‌دانید چطور باید مخاطبان بیشتری را جذب کنید؟ آیا تا به حال استوری‌های اینستاگرام را نگاه کرده و به این فکر کرده‌اید که این آیتم‌های کوچک بالای صفحه چه کاربردهایی می‌توانند داشته باشند؟ اگر بخواهیم به‌طور دقیق بگوییم، استوری‌ها می‌توانند در یک کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار بگیرند و نتایج خوبی در بر داشته باشند. کسب‌وکارها می‌توانند از این استوری‌ها به بهترین شکل استفاده کرده تا چاشنی بازی بازاریابی خود را افزایش دهند.

از دیدگاه مشتری، استوری‌ها همچنین می‌توانند دیدگاه‌های ارزشمندی در مورد تمایل کسب‌وکار به تعامل بیشتر ارائه دهند. در این مقاله، به پتانسیل واقعی این استوری‌ها در احیای یک کمپین بازاریابی می‌پردازیم. برای شروع باید گفت کسب‌وکارها می‌توانند برای ایجاد تعهد بیشتر و درگیر کردن مشتریان از استوری‌ها استفاده کنند. یک استوری چه در مورد مشتریان احتمالی و چه طرفداران وفادار و دائمی کسب‌وکار، می‌تواند بدون اینکه بیش از حد توصیفی باشد، پیام مورد نظر کسب‌وکار را منتقل کند. فراموش نکنیم که اینستاگرام در حال حاضر یک پلت‌فرم محبوب برای به اشتراک‌گذاری عکس است و این مفهوم تازه کاربردپذیری آن را ارتقا داده است. اگر بخواهیم واضح‌تر بگوییم، باید گفت این ابزار جدید اینستاگرام در واقع از ویژگی یکسانی در اسنپ‌چت الهام گرفته شده است.

اما تفاوت استوری‌های اینستاگرام در این است که ظرف ۲۴ ساعت برداشته می‌شوند. در نتیجه زمان‌بندی در آن بسیار مهم است و نیز ارسال استوری‌های بیشتر در مقایسه با کسب‌وکارهای دیگر می‌تواند کمک کند با سرعت بیشتری محبوبیت به‌دست آورید. البته کسب‌وکارها نباید استراتژی‌هایی را که در پلت‌فرم‌های دیگر مثل اسنپ‌چت به کار می‌گیرند، در اینستاگرام هم اجرا کنند. اینستاگرام دید برجسته‌تر و درجه یک‌تری دارد و فضای حرفه‌ای‌تری را به‌وجود می‌آورد. در اینجا چهار ایده مهم را که به کسب‌وکارها کمک می‌کند مشتریان بیشتری را در اینستاگرام جذب کنند، مطرح می‌کنیم.

با فروش ویژه شروع کنید

اگر برند جدیدی هستید و می‌خواهید نام خود را جا بیندازید، توصیه می‌شود با یک فروش ویژه شروع کنید؛ به خصوص اگر می‌خواهید روی استوری‌های اینستا مانور دهید. کم بودن چنین استوری‌هایی از سوی برندهای دیگر، به‌صورت اتوماتیک شما را منحصر به فرد می‌کند. تنها نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که پیشنهادهایی را مطرح کنید که پایگاه مشتریان بالقوه شما نتواند آن را نادیده بگیرد. می‌توانید با قرار دادن لینک وب‌سایت خود در بیو اینستا، مشتریان را به سوی آن سوق دهید. مثلا اگر برای فروش ویژه خود کوپن یا سندی در نظر گرفته‌اید، گذاشتن یک استوری و ارجاع بازدیدکنندگان به لینک سایت شرکت کار خیلی ساده‌ای است. به آنها اطلاع دهید این فروش ویژه تنها ۲۴ ساعت طول خواهد داشت و با کلیک روی لینک مورد نظر می‌توانید کوپن را داشته باشید.

وجه تمایز استوری‌های اینستاگرام با اسنپ‌چت برای بازاریابی محصول همین است. اهمیت زمان یکی از ویژگی‌های استوری‌های اینستا است که حس اضطراری بودن را در میان مشتریان ایجاد می‌کند و می‌تواند میزان فروش را افزایش دهد. کسب‌وکارها همچنین می‌توانند استوری‌ها را با جلب توجه از طریق پیغام‌های مستقیم تقویت کنند. کافی است یک خط داخل استوری اضافه کنید و عنوان کنید که اگر بازدیدکننده یک پیغام مستقیم بفرستد، می‌تواند در یک مدت محدود از فروش ویژه فلان محصول برخوردار شود. پیغام‌های مستقیم به کسب‌وکارها کمک می‌کنند روابط عمیق‌تری با مشتری برقرار کنند.

خلاقیت را نمایش دهید

سعی کنید استوری‌های اینستاگرام را با خلاقیت خودتان تقویت کنید. فقط باید با ایده اصلی کارتان همگام باشید و استوری‌های هدفمند و مرتبط بگذارید. همچنین می‌توانید کار متفاوتی انجام دهید که با آن محصولات یا خدمات آینده معرفی شوند. این کار می‌تواند با یک عکس متحرک یا ویدئویی انجام شود که به ماهیت کارتان مرتبط است.

دیدگاه‌های کسب‌وکار را به اشتراک بگذارید

در اینستاگرام، باید به برندتان وجهه انسانی ببخشید. این کار تنها در صورتی امکان‌پذیر است که بازاریاب‌ها جلوه خاصی از کسب‌وکارشان را در کنار یک چشم‌انداز جلا داده شده قرار دهند. اولین قدم برای انجام این کار این است که با حفظ استانداردهای حرفه‌ای، استوری‌هایی از پشت صحنه کسب‌وکارتان بگذارید. البته درست است که تصاویر پشت صحنه برای جلوه انسانی دادن به برند خیلی خوب هستند، اما بازاریاب‌ها نباید هر چیزی را در این تصاویر قرار دهند. استوری‌ها باید شامل اطلاعات مفیدی باشند.

از کنترل‌کننده‌های میهمان استفاده کنید

استفاده از افراد دیگر برای کنترل حساب اینستاگرام کسب‌وکارها، شیوه‌ای متداول است، اما تعداد کسانی که به تقویت این حساب از طریق استوری‌ها فکر کنند زیاد نیست. از فرد کنترل‌کننده حساب خود بخواهید به آن دسته از پست‌های مشتریان که در آنها نظرات و انتقادات ارزشمندی مطرح شده، نگاهی بیندازند. سپس با توجه به آنها استوری‌های متعدد را به اشتراک بگذارند تا توجه این مشتریان جلب شود و بدانند به نظر آنها اهمیت داده شده است. توجه کنید هر پستی که در اینستاگرام می‌گذارید باید محرک یک فعالیت باشد و تمرکز را روی بازاریابی برند قرار دهد. در میان رسانه‌های اجتماعی، اینستاگرام پلت‌فرم مهمی محسوب می‌شود. تعداد کاربران آن از بسیاری شبکه‌‌های مشابه دیگر مثل اسنپ‌چت بیشتر است و این رشد همچنان ادامه دارد. با این حال، تعداد زیادی از بازاریاب‌ها فعالانه از این پلت‌فرم استفاده بهینه نمی‌کنند. بیشتر آنها دامنه نفوذ آن را برای عمومی‌سازی نام برند خود نادیده می‌گیرند. استوری‌های اینستاگرام چنین بستری را فراهم کرده و نقش مهمی در ارائه ایده‌ رشد برای کسب‌وکارها ایفا می‌کنند. مهار قدرت این استوری‌ها کار چندان سختی نیست؛ فقط مستلزم آن است که بازاریاب‌ها در ایده‌هایی که برای آن دارند شفاف و فعال باشند.