7 ایده برای شروع کسب‌وکارهای کوچک درگردشگری

مترجم: امیر شاملویی

در هر صنعتی همواره پرسش‌های اساسی در مورد شروع یک کسب‌وکار و برنامه‌ریزی برای ورود به آن و کسب سود وجود دارد. صنعت سفر و گردشگری نیز از این قاعده مستثنی نیست. هر یک از فعالان این صنعت نیز همانند سایر فعالان این پرسش‌های اساسی را مطرح می‌کنند: چه فرصت‌هایی در صنعت سفر وجود دارند؟ بهترین ایده‌های تجاری و فرصت‌ها برای شروع کسب‌وکار در سال‌جاری کدام موارد هستند و چه جذابیتی دارند؟

به جز صنعت حمل و نقل، کسب‌وکارهای مربوط به هتلداری و آژانس‌های مسافرتی، هنوز فرصت‌های کسب‌وکار بسیاری در صنعت سفر وجود دارند. تمام آنچه نیاز دارید این است که نیازهای مسافران را برآورده و خدمات خوبی برای ارائه فراهم کنید. وقتی بتوانید این کار را کنید، می‌توانید کسب‌وکار مربوط به خود را راه‌ بیندازید. حقیقت جالبی که در مورد فرصت‌های موجود در صنعت سفر قرار دارد این است که آنها نیاز چندان زیادی به سرمایه ندارند؛ زیرا هزینه‌های کلی راه‌اندازی آنها کم است. یک حقیقت دیگر در مورد کسب‌وکارهای مربوط به سفر نیز خدمت‌مدار یا فردمدار بودن آن است. در واقع ماهیت و جوهره این صنعت این است که هر روز و هر ساعت و تا زمانی که در این کسب‌وکار هستید، با افراد معامله می‌کنید. امروزه کسب‌وکارهای مربوط به سفر و گردشگری بسیار خلاقانه‌تر شده‌‌اند اما همچنان جا برای رشد این کسب‌وکارها وجود دارد. مردم هر روز به دلایل و اهداف مختلفی سفر می‌کنند؛ بنابراین تا زمانی که نیاز به رفتن از یک محل به محل دیگری باشد، خدمات یک کارآفرین صنعت سفر مورد نیاز خواهد بود. از سوی دیگر، صنعت سفر یک ارتباط بین‌المللی است؛ خواه در ایالات متحده آمریکا زندگی کنید، خواه کانادا، استرالیا، بریتانیا، نیجریه، غنا، سنگاپور و یا سایر نقاط جهان، می‌توانید وارد این فعالیت و کسب‌وکارهای مربوط به آن شوید. در ادامه فهرستی از ۷ ایده تجاری سفر را با هم بررسی خواهیم کرد:

1- محل‌های مراقبت از کودک در فرودگاه‌ها: این ایده از نیاز والدین و فرزندان برای ماندن در وضعیتی مناسب و راحت در محیط‌هایی نظیر فرودگاه‌ها و عملی کردن آن سرچشمه گرفته است. این محل‌ها باید راحت بوده، روشنایی کمی برای خواب کودکان و برای والدین نیز تسهیلاتی داشته باشند.

2- خدمات تحویل اسباب و اثاثیه سفر: این ایده تجاری برای کمک به مسافران تعبیه شده است تا از دشواری‌های پیش‌آمده در مورد اسباب و اثاثیه سفر و انتظار برای دریافت آنها و بازرسی‌های امنیتی اجتناب شود. برخی از خدمات مربوط به تحویل این موارد، حل این مشکل را بر عهده گرفته‌اند. مشتریان تنها لباس‌های مسافرتی خود را بسته‌بندی کرده و سایر وسایل را در اسباب سفر خود جای می‌دهند. شرکت مذکور اسباب و اثاثیه را برده و آنها را انبار می‌کند. سپس برحسب نیاز مشتریان و از طریق آنلاین، مالک می‌تواند آن را تحویل بگیرد و یا در سفرهای بعد نیز از آن استفاده کند.

3- راه‌اندازی یک وبلاگ گردشگری: اگر در مورد سفر و گردشگری چیزهای زیادی می‌دانید اما فاقد سرمایه کافی برای وارد شدن به کسب‌وکار خاصی هستید، کاری که می‌توانید بکنید این است که وبلاگ گردشگری مربوط به خودتان را راه بیندازید. با ارائه اطلاعات درست و مناسب در آن، می‌توانید از فرصت‌های زیادی که در حوزه گردشگری و کسب‌وکارهای اینترنتی وجود دارد، استفاده لازم را داشته باشید.

4- راه‌اندازی یک آژانس مسافرتی: یکی از راه‌های دیگر کسب درآمد از طریق گردشگری این است که تورها را سازماندهی و با استفاده از برنامه‌های زمانی به مشتریان کمک کنیم. همچنین می‌توان آژانس‌هایی برای آگاهی بخشیدن به افراد در مورد تورهای موجود و سلایق آنان ارائه کرد.

5- راهنمای تور: راهنمای تور یک ایده کارآمد دیگر به شمار می‌رود که این روزها هر چه بیشتر در حال محبوب شدن و همچنین سودآوری است.

6- کسب‌وکار مربوط به تاکسی‌رانی: اگر زمان کافی و خودرو داشته باشید، می‌توانید به راحتی وارد این کار شوید. اگر بتوانید در حمل و نقل گردشگران یا مشتریان به‌خصوص از فرودگاه به سایر نقاط شهر مشارکت کنید، سودآوری خوبی خواهید داشت. خدمات آنلاین نیز در این راه می‌توانند به شما در جذب مشتریان بیشتر کمک کنند. در این صورت حتی می‌توانید مشتریان متنوعی را به صورت انتخابی به دست آورید. حتی اگر خودرویی برای این کار نداشته باشید باز هم می‌توانید از طریق اینترنت خدماتی ارائه کنید که گردشگران را به تاکسی‌های موجود در شهر مرتبط سازد و این کسب‌وکار را در دست گیرید.

7- ارائه خدمات برای گردشگران خاص: برخی مسافران محدودیت‌های رژیمی و آلرژی‌های خاصی دارند که باید مراقب آن باشند. با ایجاد چنین کسب‌وکاری برای جذب گردشگرانی با این ویژگی‌ها، ارائه غذاهای متناسب با ذائقه و نیاز آنان و توجه به نیازهای مربوط به سلامت مشتریان، می‌توانید سودآوری خوبی داشته باشید.