استانداردسازی نکنیم، کار پالایشگاه متوقف می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان گفت: تنها دغدغه این شرکت برای اجرای پروژه‌ها تأمین منابع مالی است. در حال حاضر حدود ۹۰۰ میلیون یورو هزینه پروژه‌های در دست اقدام و حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه‌ها است. لطفعلی چاوشی در مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان، گزارش عملکرد این شرکت در سال مالی ۱۳۹۴ را ارائه و اظهار کرد: در شرکت پالایش نفت اصفهان اقدامات بسیار زیادی انجام شده است. امسال سال آخر فعالیت این هیات مدیره است که چند مسئله اساسی مدنظر هیأت مدیره شرکت بوده است. رویکرد ما توجه به مسائل و چالش‌های اساسی شرکت بود که در مورد آن‌ها تصمیمات علمی گرفته شد و بیشتر وقت اعضای هیات مدیره صرف رسیدگی به این مسائل شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان بابیان اینکه پالایشگاه اصفهان یک پالایشگاه قدیمی است که در سال ۱۳۵۸ راه‌اندازی شد، گفت: واحدهای این پالایشگاه در زمان خود به‌روز بوده‌اند و به علت طراحی شرکت و الگوی تولید، پالایشگاه اصفهان به‌عنوان پالایشگاه طلایی در کشور مطرح بود. چاوشی بابیان اینکه با گذشت زمان شرایط تغییر کرده است، افزود: در حال حاضر نیاز به هماهنگ کردن تولید با شرایط روز دنیا هستیم. رفع موانع تولید، توجه به نیروی انسانی و ساماندهی آن و تصمیم‌گیری در مورد چالش‌هایی که شرکت با آن‌ها در آینده مواجه می‌شود از دغدغه‌های اعضای هیأت مدیره است.

وی اضافه کرد: این پالایشگاه با نیروی انسانی راه اندازی شد که تمام آن‌ها تقریباً هم سن بودند و پالایشگاه را در طول این سال‌ها اداره کردند ولی در حال حاضر بیشتر آنها بازنشسته شدند که این امر چالش بزرگی برای شرکت و از دغدغه‌های هیأت مدیره بود زیرا باید نیروی جدید جایگزین نیروی قدیم با تجربه شود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: در مورد نیروی انسانی بحث‌های استخدام، آموزش و انگیزه دهی مطرح است به همین دلیل ساختارهایی برای رسیدگی و تربیت نیروی انسانی برای اداره شرکت در آینده با توجه به گسترش واحدهای جدید انجام شد. چاوشی با اشاره به موضوع رفع موانع تولید در شرکت پالایش نفت اصفهان، گفت: در حال حاضر شرایط جدیدی در پالایشگاه ایجاد و موانع تولید رفع شده است و در طول سال گذشته از نظر تولید فراورده‌ها و اجرای برنامه در وضعیت مناسبی قرار گرفتیم.

وی افزود: پالایشگاه مجموعه فرایندهای پیچیده‌ای است که اگر نقصانی در آن فراهم شود، کل تولید زیر سؤال می‌رود و خطراتی را هم ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه هیچ خللی در این زمینه وجود نداشته و کارها به‌خوبی انجام می شود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان بابیان اینکه ایمنی سرلوحه فعالیت ما بوده است، گفت: در ارزیابی‌های انجام شده این شرکت سه سال متوالی رتبه اول HSC را کسب کرده است و در تولید و ایمنی هیچ‌گونه مشکلی نداریم. چاوشی ادامه داد: آمار و اعداد نشان می‌دهد تولید محصولات را به موقع انجام داده‌ایم و اگر کسری در سود ایجاد شود، از کمبود تولید نبوده است. در سال گذشته واحد بنزین سازی را طبق استانداردها باید تعطیل و بهینه‌سازی می‌کردیم و با وجود عدم آشنایی با واحدهای جدید، فعالیت‌های خوبی انجام شد. وی با اشاره به چالش‌هایی که شرکت در سال‌های آینده با آن مواجه است، اضافه کرد: از لحظه تحویل نفت خام، تأمین منابع آب تا تولید محصول با مشکلات زیادی روبرو هستیم. از اوایل همین دوره هیأت مدیره بر روی چالش‌ها و دغدغه‌هایی که ممکن است کل شرکت را زیر سؤال ببرد کارکرده و در این زمینه جلسات متعددی را برگزار و اهداف کلان و خرد تعریف کرده است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان اظهار کرد: سال ۱۳۸۶ دولت طی مصوبه‌ای وزارت نفت را مکلف به استانداردسازی و به روز رسانی محصولات تمام پالایشگاه‌ها کرد که این دستور دارای دو ویژگی تولید محصولات استاندارد و ارزش محصولات و سود دهی است. چاوشی گفت: با وجود این مصوبه ادامه فعالیت پالایشگاه‌ها محدود به اجرای این موضوعات است که این امر از سال ۱۳۸۶ در پالایشگاه اصفهان شروع شد، ولی متأسفانه در اجرای آن وقفه ای ایجاد شد، اما در دوره دوساله هیأت مدیره همه آنچه که باعث توقف اجرای این کار شده بود در دو طرح بهینه سازی و بهبود فرایندها و طرح حفظ ظرفیت و رفع تنگناها تعریف شد. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان بابیان اینکه در این زمینه ۲۶ پروژه تعریف شد که عمدتاً فعال شده‌اند، افزود: در سال‌های گذشته بر اساس مصوبه دولت بر روی بخش عمده این پروژه‌ها فعالیت شد و پروژه بنزین سازی نیز تکمیل شد. چاوشی با اشاره به اهداف کلان شرکت تا افق سال ۱۴۰۰، گفت: ارتقای عملکرد زیست محیطی، ایمنی و بهداشت و مصدومیت‌های اجتماعی، مدیریت و توسعه سرمایه‌های انسانی، مدیریت منابع آب و انرژی، تأمین خوراک و استمرار تولید، مدیریت بهینه دارایی‌ها، ارتقاء توان بازاریابی و فروش، عملکرد رقابتی و بهبود توان اقتصادی و افزایش سودآوری و تأمین ساختار بهینه سرمایه، هم افزایی بین راهبرد شرکت و ارکان حاکمیتی و پیشگیری از بروز شرایط اضطراری و مدیریت پیامدهای ناشی از شرایط اضطراری و بحران از اهداف کلان ما است.

وی با اشاره به چشم‌انداز این شرکت، ادامه داد: شرکت پالایش نفت اصفهان در افق ۱۴۰۰ با تکیه بر ارزش‌های سازمانی، سرمایه‌های انسانی و استفاده از فناوری‌های نوین در راستای تأمین منافع سهام‌داران و سایر ذی‌نفعان و دستیابی به استانداردهای جهانی فرآورده‌ها و زیست‌محیطی، سرآمد شرکت‌های تولیدکننده فرآورده‌های نفتی کشور خواهد بود. مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان تصریح کرد: پاسخگویی به انتظارات مشتریان و سایر ذی‌نفعان در راستای بهبود رضایت‌مندی آنان، حذف یا کاهش ریسک‌ها و مخاطرات ایمنی و بهداشت حرفه‌ای، اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره‌وری، بهینه‌سازی و اصلاح فرایندها با استفاده از فناوری‌های جدید، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از فرایندها و ارتقاء کیفیت فراورده‌ها، رعایت الزامات قانونی و حفظ ارزش‌های سازمان، مدیریت و توسعه منابع انسانی و بهبود مستمر اثر بخشی فرایندها از اهداف استراتژیک و خط‌مشی شرکت پالایش نفت اصفهان است.

وی گفت: بخشی از این پروژه‌ها در تنگنا قرار دارند و پروژه‌های تکمیل طرح‌های زیست محیطی و حذف نفت کوره و تبدیل به فرآورده های دیگر از جمله پروژه‌هایی است که در چند هفته اخیر فعال شد. چاوشی بابیان اینکه عدم استانداردسازی محصولات به معنای توقف کار پالایشگاه است، گفت: نفت کوره برداشت نمی‌شده و در حال حاضر نیز برداشت نمی‌شود، زیرا ما را با چالش توقف تولید مواجه می‌کند و نفت کوره ارزش کمی داشته و دارای ضرر و زیان است. در حال حاضر در دنیا بنزین یورو ۴ و ۵ استفاده می‌شود، اما ما نتوانستیم حتی گازوئیل را به عراق صادر کنیم زیرا گازوئیل ما با استاندارد فاصله بسیاری دارد و محصولات ما در آینده نزدیک در داخل و خارج از کشور بازاری ندارد. وی بابیان اینکه تنها دغدغه شرکت پالایش نفت اصفهان برای اجرای پروژه‌ها تأمین منابع مالی است، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۹۰۰ میلیون یورو هزینه پروژه‌های در دست اقدام است و حدود سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه اجرای این پروژه‌ها است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت اصفهان ادامه داد: اجرای این پروژه‌ها سودآوری فوق‌العاده‌ای برای شرکت ایجاد می‌کند. به عنوان نمونه پروژه بنزین سازی یورو ۴ تکمیل و در چند ماه آخر سال گذشته سودی که بابت تفاوت قیمت بنزین معمولی و یورو ۴ به دست آمد، ۲۳۰ میلیارد تومان بود. چاوشی بابیان اینکه پیش‌بینی شرکت برای نفت کوره حدود ۷۰۰ میلیون تومان در سال بود، تصریح کرد: این پروژه سودآوری فوق‌العاده‌ای دارد. همچنین در این پروژه الزامات زیست محیطی به‌صورت کامل رعایت شده است. سال ۹۳ فرصتی برای استانداردسازی و بنزین سازی انجام شده است. وی اظهار کرد: سرمایه شرکت، در بدو تأسیس مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال شامل (تعداد یک هزار سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱۰۰ هزار ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال شامل تعداد ۲۰ میلیارد سهم به ارزش اسمی هر سهم یک هزار ریال در پایان سال مالی منتهی به ۲۹ اردیبهشت ۹۴ افزایش یافته است. چاوشی با بیان اینکه شرکت پالایش نفت اصفهان در صنعت فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای فعالیت می‌کند، اضافه کرد: در حال حاضر ۹ شرکت پالایشی کشور در این حوزه فعالیت دارند که بر اساس گزارش‌های عملکرد شرکت‌های پالایشی در سال ۹۴ شرکت پالایش نفت اصفهان از نظر دریافت خوراک نفت خام در جایگاه اول قرار دارد و از نظر تولید محصولات نفت گاز و نفت سفید مقام نخست و نفت کوره و گاز مایع و بنزین مقام دوم را دارد.