میزان تقاضای بیمه در اقتصاد ملی 18/9 درصد است
16 پروژه از 40 پروژه‌ای که رئیس کل بیمه مرکزی به پژوهشکده بیمه محول کرده بود طی یک سال گذشته انجام و نهایی شده و به بیمه مرکزی تسلیم شده است. دکتر غدیر مهدوی، رئیس پژوهشکده بیمه ضمن اعلام این خبر گفت: بررسی ضریب نفوذ بیمه یکی از این طرح‌ها بود که پس از تحقیقات دقیق و گسترده علاوه‌بر ضریب نفوذ بیمه‌های بازرگانی، کل تقاضای بیمه کشور مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد تقاضای واقعی بیمه بیش از ارقام موجود است. ضریب نفوذ بیمه، اصطلاحی است که برای تعیین نسبت حق بیمه‌های عاید شده به تولید ناخالص داخلی کشورها، به‌کار می‌رود. این شاخص در ادبیات اقتصادی جهان امروز، معیاری برای تعیین میزان رشد و توسعه اقتصادی محسوب می‌شود.
مهدوی، در این خصوص گفت: ضریب نفوذ بیمه در ایران طی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به ترتیب ۳۷/۱، ۸۵/۱ و ۷۳/۱ درصد بود، اما تقاضای بیمه در اقتصاد ملی بیش از این اعداد است و بخش اعظم آن توسط بیمه‌های اجتماعی پوشش داده می‌شود. وی افزود: طبق آخرین آمار ضریب نفوذ بیمه شامل بیمه‌های بازرگانی و اجتماعی ۱۸/۹ درصد است که در مقایسه با متوسط این ضریب در دنیا رقم قابل قبولی است. او سهم سازمان تامین اجتماعی از ۱۸/۹ درصد ضریب نفوذ بیمه را ۵۷/۴ درصد اعلام کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، سازمان بازنشستگی کشوری، سازمان بیمه سلامت، صندوق بیمه روستاییان و عشایر، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق بیمه روستاییان و عشایر و سایر صندوق‌ها ۳۳/۷ درصد آن را تشکیل می‌دهند که با جمع ۸۴/۱ درصد بیمه‌های بازرگانی به عدد ۱۸/۹ درصد می‌رسیم. مهدوی در خصوص دلایل کاهش ضریب نفوذ بیمه در سال گذشته، اظهار کرد: ضریب نفوذ بیمه حاصل تقسیم حق بیمه تولیدی بر تولید ناخالص داخلی است؛ بنابراین رشد تولید ناخالص داخلی موجب کاهش ضریب نفوذ بیمه در پایان سال ۹۲ شده است. وی ادامه داد: بر همین اساس مردم در بخش‌های مختلف تقاضای بیمه دارند، اما نحوه پاسخگویی به آن بحث دیگری است که باید با تقارب بینش‌ها به‌درستی صورت گیرد.
مهدوی ارائه نرخ نامه مشورتی برای تمام شاخه‌های بیمه‌ای را از طرح‌های پژوهشی پایان یافته دانست و اظهار کرد: از آنجا که اصلاح رویه در نرخ‌ها بر بازار تاثیرگذار است، بنابراین صنعت بیمه برای اولین بار دارای نرخ نامه مشورتی شد. وی با تاکید بر اینکه، نرخ‌ها در صنعت بیمه به‌صورت دستوری توسط بیمه مرکزی تعیین نمی‌شود، افزود: قرار است بیمه مرکزی درخصوص نرخ‌ها تنها به بازار رهنمون انجام دهد.