در بر همان پاشنه خواهد چرخید
جهان در سال 94 در حوزه بین‌الملل با چندین چالش اساسی مواجه است. چالش‌هایی که از سال 93 آغاز شده و در سال 94 نیز ادامه خواهد داشت. مهم‌ترین چالش‌های جهان همچنان دو بحران بزرگ دنیاست که می‌تواند به بحرانی فراگیر بین غرب و شرق بدل شود. نخست حضور داعش در منطقه خاورمیانه است که همچنان محل بحث و جدل‌های فراوانی در مورد نحوه برخورد با این گروه است، دیگری بحران اوکراین است که برخی می‌گویند یادآور دوران جنگ سرد است. در آخر نیز ورود آمریکا به رقابت‌های تبلیغاتی انتخابات سال 94 پرده آخر تحولات بین‌الملل خواهد بود.
ضربه نهایی به داعش
مهم‌ترین موضوعی که در سال 94 اتفاق خواهد افتاد حضور نظامی آمریکا در عراق خواهد بود. بر اساس درخواست باراک اوباما از کنگره برای حمله محدود زمینی به عراق، برخی از این موضوع با عنوان بازگشت نظامی آمریکا به این کشور یاد کرده‌اند. بر اساس این برنامه، آمریکا قصد دارد با حضور محدود تعدادی از نیروهای زمینی خود در جنگ با داعش به این کشور کمک کند. قرار است در اوایل فروردین یا اردیبهشت، برای حمله نهایی به گروه داعش و بازپس‌گیری موصل، آمریکا در کنار ارتش عراق قرار گیرد تا شهر موصل، دومین شهر بزرگ عراق را که هم‌اینک در تصرف گروه تروریستی داعش است به این کشور بازگردانند. آمریکا تاکنون از طریق ایجاد گروه ائتلاف و حمله هوایی به مواضع داعش در سوریه و عراق در کنار بغداد قرار گرفته است اما برخی از کارشناسان می‌گویند حملات هوایی نمی‌تواند به‌طور کامل خطر داعش را دفع کند. آمریکا پیش از این گفته بود که برای مبارزه با داعش پای سربازان خود را به زمین نخواهد گذاشت و بر مبنای این تئوری، مطلوب آمریکا این است که خود عراق از طریق زمین به جنگ با داعش برود. اما در اوایل سال جاری میلادی باراک اوباما با چرخش در تئوری خود اعلام کرد قصد دارد تعدادی محدود از سربازان آمریکایی را در کنار سربازان عراقی قرار دهد تا به آزادسازی موصل کمک کنند.
جنگ نوین سرد
زمانی که مردم اوکراین در «میدان» شهر کی‌یف گرد هم آمدند تا یانوکوویچ را مجبور به استعفا کنند، هرگز فکر نمی‌کردند یک تراژدی در حال رقم خوردن است. زمانی که یانوکوویچ، که نزدیک به کرملین بود از اوکراین متواری شد و پترو پوروشنکو در راس ریاست‌جمهوری این کشور قرار گرفت، ناآرامی‌ها در شرق اوکراین بالا گرفت. شهرهایی که عمدتا روسی‌تبار هستند و مردم این بخش خود را بیشتر روسی می‌دانند تا اوکراینی. اما دومینوی سقوط شرق اوکراین با جدایی شبه‌جزیره کریمه آغاز شد و غرب علی‌رغم نارضایتی از این عمل نتوانست در برابر خواست کرملین که خواستار الحاق مجدد این بخش به روسیه بود مقاومت کند.
این در حالی است که هم‌اینک شرق اوکراین همچنان درگیر التهاب‌های جنگی است و یک جنگ نیابتی بین غرب و شرق در این شهرها شکل گرفته است. ارتش اوکراین به نمایندگی از طرف غربی‌ها و شبه‌نظامیان شرق اوکراین به نمایندگی از روسیه. در حال حاضر آتش‌بسی بین دو طرف منعقد شده است تا دوطرف از طریق دیپلماتیک مشکل موجود را رفع کنند اما به نظر می‌رسد این آتش‌بس بسیار شکننده باشد و نتواند دوام چندانی بیاورد.
سال آخر اوباما
سال ۹۴ و بخشی از سال ۹۵، آخرین سال حضور اوباما در کاخ ریاست‌جمهوری خواهد بود. در آمریکا معمولایک‌سال مانده به آخرین دوره ریاست‌جمهوری یک پرزیدنت، تبلیغات انتخابات بعدی عملا کلید می‌خورد. جنگ بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان ابتدا داخلی است و سپس دو طرف با معرفی نامزد نهایی به جنگ یکدیگر می‌روند. از جمهوری‌خواهان فعلا جب بوش برادر جورج بوش دوم، ریک پری، فرماندار سابق تگزاس و روبیو کروز حضور خودشان را برای رقابت درون انتخاباتی اعلام کرده‌اند. در دموکرات‌ها نیز فعلا اجماع روی هیلاری کلینتون است. سال ۲۰۱۶ از نیمه‌های دوم سال ۹۴ عملا آمریکا را به میدانی از جنگ تبلیغاتی بدل خواهد کرد.