استاندارد در استان ها چگونه است؟
فرآیند استاندارد در کشور طی سالهای گذشته با جدیت بیشتری همراه شده است بطوریکه سازمان استاندارد در تبیین اهداف خود مقرراتی را مناسب باشرایط هر استان در نظر گرفته است که طی آن از تمرکز فعالیت ها در پایتخت کاسته و روند انجام فعالیت ها با سهولت بیشتری همراه شده است.
در این خصوص به بهانه هفته استاندارد سری به ۳ استان بزرگ کشور که نقش موثری در تضمین استانداردها ایفا کرده اند زدیم. ابتدا از تهران شروع می کنیم. مسلم بیات مدیرکل استاندارد استان تهران در گفت و گو با خبرنگار ما از اقدامات موثر این اداره در استان تهران می گوید.وی اظهار داشت: طرح اجرای هماهنگ استاندارد های اجباری (طاها) و طرح توسعه جامع استاندارد سازی ( تجا ) از مهمترین اقدامات صورت گرفته اداره کل استاندارد در طی شش ماه نخست سال بوده است. بیات در تشریح اجرای طرح های استاندارد در استان تهران تصریح کرد: در اجرای طرح طاها پیش بینی شده ۳۵۰۰۰ مورد بازرسی از مراکز عرضه در سطح ۲۲ منطقه تهران و همچنین ۱۵ شهرستان استان تهران صورت پذیرد و ۵۰۰۰ هزار مورد نمونه برداری نیز انجام شود تا ضمن ارزیابی کیفی کالای عرضه شده در بازار، کالاها و برندهای غیر کیفی شناسایی و از دسترسی مصرف کنندگان خارج و اقدامات قانونی لازم علیه متخلف نه متخلفین بعمل آید. مدیرکل استاندارد استان تهران تاکید کرد: کالا و خدماتی که در این طرح مورد عرضه قرار میگیرد شامل مصنوعات طلا، اتوکلاو ها، وسایل و تجهیزات شهربازیها، مصالح ساختمانی، محصولات غذایی، وسایل برقی و الکترونیکی، لوازم برقی خانگی و ... است. وی افزود: در طرح تجا که به منظور توسعه نظام استاندارد سازی به بیش از ۹۰۰ قلم کالا می باشد ضمن ارائه مشاوره رایگان توسط اشخاص حقیقی و حقوقی استاندارد، مسائل، معضلات و مشکلات استاندارد سازی در تک تک واحدهای تولیدی مشمول مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و موارد به صورت مکتوب به مدیر واحد تولیدی و مدیر کنترل کیفی ( در صورت وجود) ابلاغ می‌شود تا با انجام اقدامات مورد نیاز فرآیند استاندارد سازی تسهیل و تسریع گردد. پیش بینی می شود در این طرح بیش از ۷۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در سطح استان تهران از این خدمات برخوردار شوند.انعقاد قرارداد برای تدوین ۸۵۰ استاندارد ملی که تا کنون بیش از ۱۴۰ مورد آن تدوین شده و راه اندازی ۱۷ آزمایشگاه جدید از دیگر اقدامات مفیدی بوده که در این ۶ ماهه صورت پذیرفته است. مقصد بعدی استان مازندران است، مدیرکل استاندارد استان مازندران در تشریح فعالیت های استاندارد در این استان اظهار داشت: طی شش ماهه نخست سال جاری اقدامات موثری در استاندارد سازی محصولات و خدمات تولیدی و ارائه شده در استان مازندران صورت گرفته است.
جواد اعتماد ضمن بیان این مطلب افزود: صدور ۲۶۲ گواهی ایمنی آسانسور، صدور ۶۷۷ گواهی انطباق کالاهای وارداتی، تایید صلاحیت ۱۵۷ مدیر کنترل کیفیت ، برگزاری ۱۸۷۳۶ نفر ساعت دوره آموزشی برای مدیران کنترل کیفیت و کارشناسان استاندارد و دانشجویان ، نمونه برداری از ۹۸۰ مرکز تولیدی، ۳۹۴ مرکز عرضه و ۱۱۶ مرکزمصنوعات طلا از دیگر اقدامات این سازمان بوده است. وی تأکید کرد: امروز بزرگ­ترین و مهم­ترین تولیدکنندگان جهان که بازارهایی به وسعت سراسر گیتی را در اختیار گرفته­ اند، کسانی هستند که به مقوله تولید کیفیت، قیمت مناسب و تأمین رضایت مشتری به عنوان اصلی ترین مخاطب تولید توجه جدی نشان داده ­اند. هر تولیدکننده ای که به این اصول محوری توجه جدی معطوف کرده باشد، پایگاه محکم و استواری در بازار به شدت رقابتی پیدا می­‌کند. جلب اعتماد مصرف­ کننده از طریق ارایه خدمات و تولیدات دارای کیفیت به مثابه تضمین حضور در بازار تجارت جهانی است. سازمان استاندارد امیدوار است که تولیدکنندگان وطنی الزامات و خدمات مشاوره ­ای فنی استاندارد را قدر بدانند و داوطلبانه به رعایت استاندارد همت گمارند.
مسعود اصغریان مدیر کل اداره استاندارد استان خراسان رضوی, یکی دیگر از استان های پرجمعیت کشور در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: اقدامات همه ادارات کل در سراسر کشور بر اساس وظایف و مأموریت هایی که برای آنها تدوین شده و برنامه های سالیانه که برای آنها در نظر گرفته شده، صورت می گیرد. اما به نظر من قبل از هر اقدامی، کیفیت و نحوه اجرای آن و جلب رضایت ارباب رجوع از نحوه ارائه خدمات حائز اهمیت است. مدیر کل اداره استاندارد استان خراسان رضوی عنوان کرد: همه ساله به مناسبت هفته و روز جهانی استاندارد در کشور شعارهایی مطرح می شود اما آنچه بیش از همه باید مدنظر قرار گیرد بحث ارتقاء و توسعه فرهنگ استاندارد در جامعه است که خوشبختانه طی سالهای اخیر کشور ما رشد چشمگیری در این زمینه داشته به طوری که امروز استانداردسازی و کیفیت به صورت یک مطالبه ملی درآمده است.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به توسعه استانداردسازی و افزایش کالاهای مشمول مقررات استاندارد اجباری، حجم وظایف و مأموریت های سازمان به شدت افزایش یافته به طوری که سازمان ملی استاندارد از یک نهاد نظارتی و حاکمیتی به یک دستگاه اجرایی تبدیل شده و به نظر می رسد تا جایی که امکان دارد باید درمورد امور تصدی گری و سایر اموری که امکان واگذاری آن به بخش خصوصی وجود دارد، اقدام شود تا ظرفیت و پتانسیل کارشناسان استاندارد که متأسفانه در سال های اخیر تعدادشان افزایش پیدا نکرده صرف امور حاکمیتی شود. اصغریان در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه در داخل کشور صدا و سیما، که وظیفه اصلی فرهنگ سازی و ارتقاء سطح دانش مردم را بر عهده دارد کمتر در زمینه استانداردسازی و کیفیت کار می کند و نیاز مردم و مخاطبین در این زمینه برآورده نمی شود و هنوز بسیاری از مردم در رابطه با حقوق خود نسبت به مصرف کالا آگاهی لازم را ندارند و در خارج از مرزها نیز این کالای ایرانی است که معرف فرهنگ و استاندارد است و اعتقاد به کیفیت ایرانیان را اشاعه می د‌هد. استاندارد و استانداردسازی در کالاهای موجود در کشور اعم از کالاهای مصرفی و حتی سرمایه ای باعث شده است که بخش عمده ای از کالاهای موجود در بازار با کیفیت شده و تقریباً بساط کالاهای غیر استاندارد و فله ای از بازار بر چیده شود. اما به نظر می رسد با تمام اتفاقات صورت گرفته هنوز تا رسیدن به خودکفابی راه زیادی مانده است و تسریع هرچه بیشتر درپی ریزی برنامه ریزی ها و استراتژی های مشخص می تواند در تحقق حقوق شهروندی تاثیرات بسزایی گذارد.