حمایت یونسکو از فعالیت‌های موثر در ظهور تمدن و فرهنگ ایرانی
دنیای اقتصاد-دبیر کمیسیون ملی یونسکو گفت: کمیسیون ملی یونسکو در ایران آمادگی دارد تا از هر اقدامی که موجب ظهور و نفوذ بیشتر تمدن و فرهنگ ایرانی شود، حمایت کند. به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی همایش بین‌المللی گردشگری، محمدرضا سعیدآبادی صبح شنبه در مراسم افتتاحیه این همایش که در دانشکده علوم دانشگاه فردوسی برگزار شد، تنوع فرهنگی، احترام و حفاظت از آن و نیز جلوگیری از یکسان‌سازی فرهنگی را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های یونسکو دانست و اظهار کرد: اگر به دنبال حفاظت از تنوع و داد و ستد فرهنگی در ایران هستیم، باید به گردشگری و توسعه آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امکان تاسیس کرسی دانشگاهی یونسکو در حوزه گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۸ کرسی دانشگاهی در دانشگاه‌های ایران وجود دارد که در این میان، جای کرسی گردشگری فرهنگی و یا توسعه پایدار گردشگری خالی است.
سعیدآبادی از بحث میراث فرهنگی و ثبت جهانی آثار تاریخی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های یونسکو نام برد و گفت: تنوعی که در آثار تاریخی ایران وجود دارد، گام اول در این زمینه است؛ اما برای بهره‌برداری بیشتر از این ظرفیت در حوزه‌ میراث فرهنگی باید با رویکرد گردشگری فرهنگی برنامه‌ریزی کرد. وی خاطرنشان کرد: موضوع تقارب فرهنگ‌ها یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان است، از سال 2014 دهه تقارب فرهنگ‌ها مطرح شد که کشورها می‌توانند با شناسایی یکدیگر از دریچه فرهنگ، ادب و هنر این تقارب را ایجاد کنند.pic1


همایش بین‌المللی گردشگری می‌تواند به تحقق اهداف سند چشم‌انداز کمک کند
رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر مشهد گفت: همایش بین‌المللی علمی - راهبردی توسعه گردشگری ایران می‌تواند به تحقق اهداف سند چشم‌انداز کمک کند.
براتعلی خاکپور با بیان اینکه این همایش می‌تواند در ارتقاء جایگاه مشهد موثر باشد، اظهار کرد: امروزه قابلیت گردشگری مذهبی در مشهد به عنوان یکی از ضرورت‌های جامعه ایران مطرح است.
وی ادامه داد: یقینا چنین همایشی می‌تواند به شناخت قابلیت‌های گردشگری در سطح بین‌المللی کمک کند و از طرف دیگر، برنامه‌ریزی‌های لازم به منظور توسعه گردشگری در مشهد را به سرانجام رساند.pic2
خاکپور با اشاره به برخی چالش‌ها درحوزه گردشگری، تصریح کرد: این همایش می‌تواند به حل و فصل چالش‌ها کمک کرده و فرصت‌های زیادی راپیش روی گردشگری ایران به ویژه مشهد قرار دهد.