حیاط خلوت
«حیاط خلوت» نام رمانی از فرهاد حسن‌زاده است که اولین بار در سال 1382 منتشر شد و چاپ چهارم آن اخیرا در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این رمان در 14 فصل داستان خود را روایت می‌کند. قصه به بسیاری از مسائل اجتماعی و سیاسی که ممکن است ذهن هر فردی را درگیر کند، گریزی می‌زند و در بعضی از این گریزها، گاه می‌ایستد و مساله را بیشتر می‌کاود. در این داستان شخصیت‌های متفاوتی حضور دارند که هر کدام سرگذشت خاص خود را پشت‌سر گذاشته‌اند. در واقعا هر فصل این رمان به‌نوعی راوی یک داستان مجزا است که درنهایت با هم ارتباط پیدا می‌کنند. داستان در جنوب ایران شکل می‌گیرد و با یک آگهی در روزنامه شروع می‌شود. آگهی‌ای که شریفه خواهر آشور، به روزنامه‌ای که همایون در آن کار می‌کند، داده است و می‌خواهد ازطریق این آگهی، دوستان برادرش را بار دیگر کنارش جمع کند؛ آگهی‌ای که در آن عکس آشور چاپ شده، عکس دوران نوجوانی‌اش و زیر آن نوشته شده است هر کس از او خبری دارد، تماس بگیرد و برای تماس شماره همایون نوشته شده است. برادرش که از ب بسم‌الله جنگ تا ق قطعنامه در آبادان مانده است و حالا که زمان بازسازی شهر است با تعصب مانده و از مدرسه‌اش یک سنگر ساخته و بست نشسته در این سنگر و حاضر نیست در برابر آنهایی که می‌خواهند مدرسه را خراب کنند عقب‌نشینی کند و....
تفکر سیاسی، پایگاه طبقاتی، آبادان، جنگ، شعله‌های پنهان و آشکار یک عشق قدیمی، غنیمت، رشوه وتباهی کلیدواژه‌های این داستان است که همه چیز حول این‌ها می‌چرخد و از میان مرتضی، یدالله و نوری که در سراسر داستان حضور دارند، نوری تن به جوخه مرگ می‌سپارد. شریفه خواهر آشور است؛ خواهری که مدام می‌خواهد از برادرش مراقبت کند و گاهی نقشش در بیمارستان را در خانه مقابل برادرش ادامه می‌دهد. فریدون دوست کودکی و نوجوانی آشور که همیشه این خاطره از دوستش در ذهنش مانده که اهل نماز و روزه و مذهب بود و همیشه املای فوق‌العاده ضعیفی داشته است. محبوبه همسر فریدون و از معدود کسانی است که حال شوهرش را در به‌هم‌ریختگی کارهای شرکتش که مجری طرح آن است، خوب می‌کند.
فریدون پدرش را با 33 قرص آسپرین اصل که بلعیده بود، از دست داد. پدری که در وصیت‌نامه‌اش نوشت چشم‌هایش را برای همیشه بر گندهای زندگی بسته است. فرهاد حسن‌زاده از نویسندگان جدی معاصر است که بی‌حاشیه کار می‌کند و در سال‌‌های گذشته آثار قابل تاملی را منتشر کرده است. این نویسنده در حوزه ادبیات کودک و نوجوان هم یکی از چهره‌های مطرح و تاثیرگذار است. چاپ چهارم کتاب «حیاط خلوت» ازسوی نشر ققنوس در 660 نسخه و به قیمت 14 هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.