جشن بزرگ صادرکنندگان
به باور کارشناسان و صاحبنظران اقتصاد، پیشرفت و توسعه کشورها بدون توجه جدی به مقوله صادرات و تقویت توان صادراتی ممکن و میسر نیست.از این رو صادرات در دهه‌های اخیرنقش ممتازتری دربرنامه های اقتصادی دولتمردان یافته است.
جمهوری اسلامی ایران نیز که پس از انقلاب پربار خود،طعم استقلال را چشید،همواره در تلاش برای تقویت توانایی های اقتصادی خود بوده است. در تقویم ایرانی ، بیست و نهم مهرماه هرسال به عنوان "روز ملی صادرات" نامگذاری شده است.در این روز می توان ضمن ارج نهادن به تلاش های تولیدکنندگان، صادرکنندگان، بازرگانان وفعالان این عرصه ، به بررسی جایگاه وسهم ایران در عرصه صادرات جهان ونیز معضلات و مشکلات صادراتی کشورمان پرداخت و راهکارها وتدابیر تازه ای برای گذر از تنگناها اندیشید.
این موضوع البته در سالهای اخیرو در دهه چهارم انقلاب از هماهنگی و ضرباهنگ بیشتری برخوردار شده است؛تلاشی که ثمره آن رفته رفته در حال به بار نشستن است.جشن روز ملی صادرات که امسال نیز به گونه ای شایسته تدارک دیده شده است ،نشانی بارز از این تلاشهاست. خوشبختانه در پی نگاه و تاکیدات پیاپی مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم اتخاذ نگاه صادرات محور در تمام بخش های تولیدی و بدنبال آن تلاشهای دولت تدبیر و امید در همه بخش ها و برنامه ریزی مجدانه وزارت بازرگانی، سازمان توسعه تجارت و کنفدراسیون صادرات و در پی نگاه فرابخشی بین همه دستگاههای ذیربط برای سرعت بخشیدن به چرخهای صادرات کشور، شرایط امیدوار کننده ای پیش روی اقتصاد ماست؛ شرایطی که با اتکا به توان و دانش ایرانی ، استفاده از ظرفیت های فراوان موجود در کشور، رویکرد کیفی در تولیدات و برنامه ریزی برای فتح بازارهای هدف طراحی و به مورد اجرا گذاشته شده است.
از دیگر سو در سالهای اخیر با تعامل مجلس و دولت و تسهیل مقررات وکاهش بوروکراسی و نیز اعطای مشوق های صادراتی تلاش شده است تا صادر‌کنندگان ایرانی برای حضور در رقابت های جهانی از حمایت و پشتوانه محکم تری برخوردار شوند.
امید است تا با تداوم تلاشهای فراوان شکل گرفته وافزایش توان صادراتی کشور،هر سال بر شمار صادر کنندگان کشور افزوده شود و ما به جایگاه بایسته خود در این عرصه برسیم.به امید آن‌روز.