تب هوشمندسازی به دوچرخه رسید

یکی از راه‌های حفظ سلامت بدن استفاده از دوچرخه برای جابه‌جایی‌های درون شهری است. سبک زندگی امروز انسان‌ها به‌گونه‌ای است که تحرک بسیار پایینی دارند و از این جهت در معرض انواع مشکلات متعدد جسمی قرار می‌گیرند. اما استفاده از دوچرخه مشکلات و معضلات خاص خود را دارد مخصوصا زمانی که افراد در محیطی نا آشنا و جدید دوچرخه‌سواری می‌کنند. در چنین شرایطی افراد به دلیل عدم آشنایی با تقاطع‌ها و مسیرهای عبور با استرس زیاد و سر درگمی رکاب خواهند زد. چرا که مسیر‌یابی روی دوچرخه با مشکلات و مشقت زیادی انجام می‌شود و گاهی باعث کاهش تمرکز و بروز حادثه می‌شود. کاهش تمرکز در دوچرخه سواری تبعات منفی بسیار زیادی دارد و ممکن است حتی منجر به مرگ راکب شود. برای جلوگیری از این اتفاق راه‌حل ساده‌ای با استفاده از پکیجی به نام بلوبل در دسترس قرار گرفته است. این وسیله روی فرمان دوچرخه وصل می‌شود و با کمک بلوتوث به تلفن همراه شما متصل می‌شود و علاوه بر زنگ زدن (بوق زدن) با اتصال به تلفن همراه شما از مقصد مشخص شده شما آگاه می‌شود. این وسیله این امکان را فراهم کرده است تا در صورت اشتباه کردن در مسیر‌یابی تجدید‌نظر کرده و مسیر جدید را مشخص‌کند و بر اساس آن علائم و هشدارهای لازم به‌صورت سمعی و بصری اعلام می‌شود. یکی از مشکلاتی که دوچرخه سوارها همواره با آن مواجه هستند فراموش کردن محل پارک دوچرخه است که این دستگاه می‌تواند از بروز این مساله جلوگیری کند.

استفاده از فناوری‌های نوین برای افزایش ایمنی با افزایش تمرکز راننده در خودروها متداول شده است و سرایت این فناوری‌ها به دنیای دوچرخه سوارها موضوع تازه‌ای است. یکی از دلایل بروز تصادفات عدم توجه به جلو گزارش می‌شود که این دستگاه با نمایش نور‌‌های سبز که جهت حرکت را بر اساس مقصد مشخص شده نشان می‌دهد باعث می‌شود راکب برای نگاه کردن به نقشه نگاهش را از مسیر برندارد. در سر هر تقاطع این دستگاه نوری LED را در مسیر پخش می‌کند که همانند راهنما عمل می‌کند و با کمک هشدارهای صوتی و نوری دوچرخه سوار می‌تواند دریابد که در چه وضعیتی قرار گرفته است. همراه با این دستگاه نرم‌افزاری برای نصب روی تلفن همراه نیز ارائه شده که با ایجاد ارتباط از طریق بلوتوث، دستگاه از امکانات و سامانه‌های تلفن همراه هوشمند شما کمال استفاده را می‌برد. از طریق این نرم‌افزار کاربر می‌تواند مسیر دلخواه خود را به دستگاه بدهد. برای مثال اگر دوچرخه‌سوار می‌خواهد از مسیرهای با جاذبه‌های توریستی بیشتری عبور کند می‌تواند در مسیر‌های پیشنهادی دخل و تصرف ایجاد کند و به جای طی کردن کوتاه‌ترین مسیر پیش فرض مسیرهای زیبا‌تری را برای حرکت خود انتخاب کند و از بلوبل بخواهد که بر‌اساس مسیر دلخواه شما را هدایت کند. از جمله سایر امکاناتی که در نرم‌افزار گنجانده شده امکان بررسی سرعت، مسافت و مقدار کالری سوزانده شده است. به کمک این دستگاه و تلفن همراه خود می‌توانید برنامه ورزشی مناسبی را تدارک ببینید و وزن خود را همراه با لذت دوچرخه‌سواری کاهش دهید. این دستگاه با همکاری شرکت IBM و آژانس هوایی اروپا طراحی شده است و با تشکیل کمپین حمایت از این پروژه آنها قصد دارند تا به کمک افراد اشکالات و خطاهای دستگاه را ارزیابی کنند و قیمت آن ۷۲ دلار تخمین زده شده است.

پروژه دوچرخه‌های هوشمند به‌عنوان یکی از راه حل‌های کاهش آلودگی‌های محیطی و در عین حالت سهولت در استفاده باعث می‌شود افراد تمایل بیشتری برای استفاده از آنها داشته باشند، چرا‌که می‌توانند طی مسیر علاوه بر مصرف انرژی و داشتن تمرین و تحرک جسمی، در موارد لازم از نیروی برق برای ادامه مسیر استفاده کنند تا علاوه بر حفظ تحرک به هدف خود یعنی رسیدن به مقصد بدون خستگی مفرط دست یابند. قیمت این نوع دوچرخه‌ها به دلیل استفاده از موتورهای هوشمند الکتریکی و نرم‌افزارهای رابط بسیار گران است، اما بلوبل با قیمت مناسب می‌تواند تاثیر زیادی روی داشتن تجربه لذت بخشی از دوچرخه سواری را ارائه کند که در کنار ورزش ایمنی بالای راکب آن تا حد زیادی تضمین می‌شود. موضوعی که اهمیت دارد استفاده از روش‌هایی است که با هزینه کم عملکرد مناسبی داشته باشد و در عین حال بدون داشتن پیچیدگی‌های زیاد راحتی در استفاده را به همراه داشته باشد. با کاهش قیمت خودروهای برقی و افزایش قابلیت‌های فناوری موتورها و باتری‌ها انتظار رواج یافتن دوچرخه‌های برقی و هوشمند بیش از پیش خواهد بود.

تب هوشمندسازی به دوچرخه رسید

تب هوشمندسازی به دوچرخه رسید