خسته نباشید به خودرو بعد از سفر!

تعطیلات تابستانی یکی از فرصت‌هایی است که بسیاری از مردم کوله بار سفر را می‌بندند و سفرهای طولانی به نقاط مختلف کشور را برای استراحتی چند هفته‌ای در نظر می‌گیرند. انتخاب محل سفر نیز بسیاری گسترده است. از جنوب گرفته تا شمال، شرق و غرب هر یک برای خود جذابیتی دارد. در این میان سفر با خودروی شخصی یکی از گزینه‌های مطلوب بسیاری از مردم است. در این بین هر چند با آغاز سفرهای تابستانی بسیاری از مالکان برای حفظ ایمنی و سلامت‌ خود و خانواده‌شان، بخش‌های مختلف خودرو را مورد بررسی قرار می‌دهند تا سفر ایمن و راحتی داشته باشند اما بعد از اتمام سفر توجه چندانی به وضعیت عمومی خودروی شخصی خود ندارند. حال آنکه کارشناسان تاکید بسیاری بر بازدید و چک کردن خودرو بعد از سفر دارند. با توجه به اینکه تعطیلات تابستان در حال پایان یافتن است و بسیاری از خودروها نیز کارکرده و استهلاک بسیاری داشته‌اند، در این گزارش به بیان نکاتی پرداخته می‌شود که سلامت خودروی شما را بعد از یک سفر طولانی آن هم در پاییز و زمستان افزایش می‌دهد.

کارواش اساسی خودرو

به اعتقاد کارشناسان اولین اقدام بعد از یک سفر طولانی، تمیز و مرتب کردن ظاهری خودرو است. زیرا تمیز کردن قسمت‌های مختلف خودرو ضمن آنکه موجب عملکرد بهتر خودرو خواهد شد، موجب می‌شود مشکلات و آسیب‌های خودرو بعد از سفر نیز نمایان شود. بنابراین داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو به مالکان خودروهایی که تازه از سفر بازگشته‌اند، پیشنهاد می‌کند بعد از سفر خودروی خود را به یک کارواش اساسی ببرند و بعد از تمیز شدن خودرو به کنترل بخش‌های دیگر خودرو پرداخته شود. در این میان اسماعیلی شست‌و شوی موتور را یکی از مواردی می‌داندکه می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌های مالک داشته باشد زیرا این موضوع موجب کاهش مصرف سوخت در خودرو خواهد شد. از سوی دیگر شاید هنگام سفر از جایی که مواد اسیدی، شیمیایی (رنگ‌های ترافیکی، قیر) ریخته شده عبور کرده باشید. برخی از این مواد به بدنه خودروی شما پاشیده شده و کاملا نامرئی هستند. بعد از گذشت چند روز تاثیر منفی آن برای همیشه روی رنگ باقی می‌ماند. بنابراین اسماعیلی تاکید دارد، حتما بدنه خودرو را کامل و تمیز بشویید و دقیق چک کنید و اگر دو رنگی، تار و ماتی یا فرورفتگی غیرعادی در رنگ مشاهده کردید با مراجعه هرچه سریع تر به پولیش کار حرفه‌ای عوارض را برطرف کنید. با انجام موارد فوق به خودروی خود خسته نباشید بگویید.

محک زدن خودرو

داوود اسماعیلی با بیان اینکه بعد از پایان یک سفر تابستانی فرصت خوبی است تا خودروی خود را محکی بزنیم، می‌گوید: خودرو را در سطحی هموار و تراز قرار دهید. هنگامی که خودرو خاموش است و بیش از یک ساعت از خاموش بودن آن می‌گذرد. با رعایت نکات ایمنی ابتدا با بازدید تک تک چرخ‌ها از تمام زوایای قابل رویت وضعیت لاستیک سایی را چک کنید. اگر لاستیک خودروی شما در برخی نقاط دچار ساییدگی بیش از حد بود باید به جلوبندی‌سازی مراجعه کنید.به اعتقاد وی گاهی اوقات در سفر‌های طولانی سرب‌های مخصوص بالانس از جای خود درآمده و چرخ خودرو از بالانس خارج می‌شود، اگر مشاهده کردید که فرمان خودرو از سرعت ٨٠ کیلومتر در ساعت به بالا تا١١٠ کیلومتر می‌زند به معنی آن است که چرخ‌های خودروی شما نیاز به بالانس دارد.

چک کردن روغن خودرو

مایعات خودرو نقش بسیار مهمی در عملکرد مناسب خودرو دارند که از جمله آنها می‌توان به میزان بودن آب باتری، رادیاتور و روغن خودرو اشاره کرد. میزان و کیفیت آب و روغن در وسیله نقلیه بسیار مهم بوده و جنبه حیاتی دارد. بنابراین بازدید آن در صورت داشتن مهارت کافی باید روزانه صورت بگیرد و قبل از روشن کردن موتور و رانندگی باشد و درصورتی‌که میزان روغن موتور یا آب رادیاتور نرمال نباشد باید حتما اندازه آنها را به میزان استاندارد موتور برسانید تا در هنگام رانندگی مشکلی به‌وجود نیاید. زیرا نشت روغن می‌تواند نشانه‌ای از نقص جدی در موتور اتومبیل باشد. بنابراین بررسی میزان روغن خودرو بعد از یک مسافرت طولانی باید مدنظر قرار بگیرد.اسماعیلی می‌گوید: با نگاهی به گج روغن از فول بودن قبل و بعد از سفر وضعیت روغن سوزی یا روغن ریزی یا جرم روغن خودروی خود اطمینان حاصل کنید. اگر مشاهده کردید که سطح روغن از نقطه مشخص شده روی گج پایین‌تر آمده با مراجعه به تعمیرگاه معتبر نقص را برطرف کنید. هنگامی که خودرو سرد است درب مخزن مایع رادیاتور را باز کرده و سطح مایع خنک کننده را بازدید کنید. کم بودن مایع یا چرب بودن آن نشانگر خرابی موتور خودروی شماست. وی اضافه می کند: در خودروهای دنده ای برای تست سلامت دیسک و صفحه کلاچ با رعایت نکات ایمنی، در صورتی که ترمز دستی سالم است و جلوی خودرو باز است، خودرو را روشن کرده و آن‌را در دنده سبک (٥) قرار دهید، آرام آرام با فشار پدال گاز کلاچ را رها کنید اگر خودرو نهایتا خاموش شد دیسک و صفحه خودرو سالم است و اگر خودرو روشن ماند، خودرو شما در این سفر از صفحه کلاچ خود برای شما بسیار مایه گذاشته است، بنابراین باید دیسک و صفحه تعویض شود.

بازدید فیلتر هوا و صافی بنزین

یکی از موضوعات مهم دیگر که بعد از سفر باید رعایت شود آن است که فیلتر هوا و صافی بنزین خودرو پس از مدت زمان و کارکرد معینی کثیف و خراب شده و کارآیی خود را از دست می دهد. به خصوص بعد از یک سفر طولانی این دو قطعه قطعا آسیب خواهند دید، بنابراین برای جلوگیری از بروز مشکل احتمالی آنها را تعویض کنید. به اعتقاد کارشناسان در حالت عادی فیلتر هوا باید حداکثر هر پنج هزار کیلومتر تعویض و یا تمیز شود و صافی بنزین هر ۲۰ هزار کیلومتر تعویض شود تا بازدهی و راندمان موتور مطلوب باشد.

کنترل لاستیک‌ها

وضعیت تایرها موجب بالا رفتن امنیت و کارآیی خودرو می‌شود. از آنجا که لاستیک خودرو یک عمر مفید دارد بنابراین بازدید چرخ‌ها، میزان باد و کیفیت لاستیک ضروری است زیرا این موضوع در روان و دقیق بودن فرمان و کارآیی مطلوب ترمزها، وضعیت چراغ‌ها و تنظیم نور خودرو اثر بسیار زیادی دارد.براین اساس یکی از مواردی که بعد از سفر باید چک کرد میزان بالانس بودن باد لاستیک خودروها است. بنابراین حتما به یک تعمیرگاه جلوبندی مراجعه کنید زیرا بالانس نبودن چرخ‌ها علاوه بر وارد کردن صدمه به لاستیک‌ها به سیستم تعلیق و جلوبندی ماشین نیز صدمه وارد می‌کند.