غم شورا برای شهر

رییس شورای شهر اصفهان گفت: برخلاف دستور شخص رییس جمهور و همچنین ابلاغ لایحه ۹ ماده‌ای برای احیای زاینده رود هنوز هیچ اقدامی نشده است.رضا امینی اظهار کرد: متأسفانه باوجود دستور شخص رییس جمهور و همچنین ابلاغ لایحه ۹ ماده‌ای برای احیای زاینده رود هنوز هیچ اقدام جدی‌ برای حل مشکل آب انجام نشده است. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: کاهش نزولات آسمانی دلیل قابل قبولی برای مشکلات امروز اصفهان نیست و اصفهان با توجه به کم آبی و آلودگی‌هایش به زودی شاهد اتفاق تلخی خواهد بود و متأسفانه امروز هم اخباری در مورد مهاجرت منفی به سمت خارج از اصفهان شنیده می‌شود.

معین: آلودگی هوا فقیر و غنی نمی‌شناسد

یک عضو شورای شهر اصفهان گفت: اصفهان در تابستان با مشکل ریزگردها و در زمستان با آلودگی خودروها و مراکز صنعتی دست و پنجه نرم می‌کند. فتح الله معین اظهار کرد: ورود ریزگردهای شرق و شمال شرق اصفهان و ترکیب آن‌ها با ریزگردهای سمی و خطرناک صنعتی معجون خطرناکی را به وجود آورده است که محیط اصفهان را تبدیل به فضایی بسیار خطرناک کرده است. وی افزود: آلودگی هوا فقیر و غنی نمی‌شناسد و ورود ریزگردها از دو کانون حوالی اصفهان و خارج از کشور که طی خشکسالی های متوالی صورت گرفته است، شرایط را به سمت نابودی اصفهان سوق می‌دهد.این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شهر اصفهان بیماری زایی خاموشی در حال اتفاق افتادن است و دستگاه‌ها، نهادهای مردمی و عموم مردم باید برای مقابله با این آلودگی‌ها بسیج شوند. معین اضافه کرد: اصفهانی که در تابستان با مشکل ریزگردها و در زمستان با آلودگی خودروها و مراکز صنعتی دست و پنجه نرم می‌کند تبدیل به یک اتاق گاز شده و این آلودگی سالانه زندگی هزاران نفر را به صورت خاموش تهدید می کند و موجب مرگ پنهان می‌شود.

وی ادامه داد: برداشت‌های غیرقانونی از رودخانه زاینده رود به خصوص در بالادست که از گذشته وجود داشته و همچنان اتفاق می افتد گاهی موجب جشن و پایکوبی در بالادست می‌شود؛ این جشن‌ها در واقع جشن نابودی مهم ترین منبع آب جاری مرکز کشور است. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: طرح تغییر ساعات کاری مدارس، ادارات و شرکت‌ها در صورت بررسی کارشناسی و رفع کاستی‌ها می‌تواند مشکل آلودگی را تا حدود بسیاری مرتفع کند. این طرح قبل‌تر در کشورهای بسیاری اجرا شده و موفق بوده است. معین خاطرنشان کرد: متأسفانه در طول چند دهه گذشته با یک اشتباه بزرگ مدیریتی ظرفیت عظیم میراث فرهنگی اصفهان نادیده گرفته شده و به اشتباه این استان را به یک منطقه صنعتی تبدیل کرد اما زمان آن رسیده که این مسیر را بازگردیم و به توان واقعی اصفهان به عنوان یک شهر تاریخی رجوع کنیم.

شریعتی: شعار برای زاینده رود کافی است

احمد شریعتی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به یکی از مهم ترین مشکلات شهر اصفهان اظهار کرد: آب در زاینده رود نیست و دیگر شعار و اعلام بیانیه و تذکر کافی است. وی اضافه کرد: دولت باید در این زمینه پاسخگو باشد و باید همدل و هم نوا بحث آب زاینده رود را دنبال کنیم. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: کمبود آب و مشکلات کشاورزان اصفهان به ویژه شرق اصفهان باید مورد رسیدگی قرار بگیرد. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بیش از هزار تن از ۲۳ هزار شهید اصفهان از شهیدان شرق اصفهان هستند، تاکید کرد: آیا سزاوار است که این همه کم لطفی به مردم شریف و شهیدپرور اصفهان شود و از نجابت مردم اصفهان سوء استفاده شود. وی با اشاره به اینکه کجا اعتراضی را به صورت هم نوا و هم صدا توسط نمایندگان استان و یا پارلمان شهری شنیدیم، افزود: از ریاست شورا و اعضای شورای اسلامی شهر درخواست می کنم که نسبت به مشکلات مردم در این زمینه سکوت نکنند.

شریعتی گفت: باید فکر و چاره ای اندیشیده شود که در حال حاضر فصل پاییز رسیده و فصل کشت و کار است اما خبری از آب در زاینده رود نیست و باید به این موضوع رسیدگی شود. وی با تاکید بر اینکه ۱۰ مهر ماه به عنوان روز سالمندان و تکریم سالمندان است، گفت: از شهردار اصفهان درخواست می شود که مصوبه طرح منزلت سالمندی را اجرا کند. نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین درخواست می شود خانه های مهر مانند باغ تجربه در شمال، جنوب و غرب شهر نیز ایجاد شود. شریعتی با بیان اینکه دست فروش ها در اصفهان باید سامان دهی شوند، تاکید کرد: در شهر اصفهان این موضوع نسبت به کلان شهرها توسط شهرداری و سازمان اجرائیات و نظارت پیگیری می شود که این موضوع نیز جای تقدیر و تشکر دارد.