دنیای اقتصاد: با متنوع شدن بازار خودرو در ایران انتخاب خودروهای جدید دشوارتر می‌شود. در هر بازه قیمتی خودروهای بیشتری قرار می‌گیرند و همین موجب می‌شود تا دو‌راهی‌های بیشتری سر راه خریداران به وجود بیاید. به خصوص برای کسانی که قصد دارند اولین ماشین خود را خریداری کنند. هیچ خودرویی بدون نقص نیست و در عین حال حتی به ظاهر بدترین خودروها هم محاسنی دارند. در این صفحه هر هفته خودروهایی که از نظر قیمتی به هم نزدیک هستند با یکدیگر مقایسه و با زبانی ساده سعی شده اطلاعات کلی و اولیه درخصوص هر خودرو به خوانندگان ارائه شود تا در نهایت بتوانند با توجه به نوع استفاده و علایق و البته بودجه خود انتخاب بهتری در این خصوص داشته باشند.

فولکس گل یا سایپا تیبا

با ۲۰ میلیون تومان می‌توانید یکی از این دو خودرو را خریداری کنید. گل در مدل ۸۶و تیبا مدل ۹۳خودروهایی هستند که در این بازه قیمتی قرار دارند. فارغ از مدل برخی از افراد به دنبال خودروهای دست دومی هستند که البته درخیابان‌ها کمی خاص‌تر جلوه کنند از اینرو برخی به سراغ خودروهایی چون گل می‌روند. گل از موتوری پر‌حجم‌تر و البته پر‌قدرت‌تر نسبت به تیبا برخوردار است. شتاب‌گیری گل نیز بسیار بهتر از تیبا است. اما تیبا خودرویی با مصرف سوخت کمتر نسبت به گل بوده و البته قطعات ارزان‌تری دارد. هر دو خودرو چهره‌ای نه چندان زیبا دارند اما طراحی درون کابین گل را شاید بتوان زیبا‌تر و البته با‌کیفیت‌تر از تیبا دانست. این در حالیست که صندلی‌ها نیز وضعیت راحت‌تری نسبت به تیبا دارند. اما گل خودرویی با استهلاک نه‌چندان کم است که قیمت قطعات آن نیز با توجه به کمیاب بودن، گران‌قیمت بوده و از این‌رو تیبا اقتصادی‌تر است. همچنین این خودروی وطنی در زمینه خدمات پس از فروش نیز موفق‌تر از گل عمل می‌کند اما امکانات ایمنی و رفاهی گل در سطح بالاتری نسبت به تیبا قرار دارد؛ پس به هر ترتیب می‌توان هر دو خودرو را انتخاب‌های معقولی دانست. اما برخی به دنبال خودرویی خاص‌تر و البته شتاب و سرعت بالا هستند و انتخاب آنها گل است اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند خودرویی با استهلاک پایین را در اختیار داشته باشند از این‌رو تیبا می‌خرند.

اوپل امگــا یا پاجـرو

۳۰میلیون تومان پول داشته باشید کدام را می‌خرید؟ خودرویی برای شهر و جاده یا خودرویی برای مسیرهای ناهموار. شاسی‌بلند می‌خواهید یا سواری ؟ امگا و پاجرو هر دو خودروهای محبوب دهه نودی هستند. این دو خودرو هنوز هم طرفداران زیادی دارند که البته در این میان اقبال بیشتر با پاجرو است. هر دو خودرو از موتورهای ۶سیلندر هم حجم برخوردارند اما امگا پرقدرت‌تر است. امگا یک خودروی سواری بزرگ سایز است که برای خانواده‌های پر جمعیت مناسب بوده و البته امکانات زیادی نیز دارد. این خودرو سواری بسیار نرمی داشته و از شتاب و سرعتی مناسب برخوردار است. اما در سوی دیگر پاجرو محبوب که این روزها نیز بازار خرید و فروش مناسبی دارد قرار دارد. این خودرو نیز از امکانات خوبی البته برخوردار است. زیر‌بندی مناسب این خودرو برای مصارف آفرودی کاملا جوابگو است و البته موتوری پرقدرت سبب شده تا پاجرو این روزها با اقبال بیشتری از سوی آفرود‌بازها همراه باشد. این خودرو همانند امگا از قطعاتی گران‌قیمت برخوردار است اما لوازم یدکی آن بیشتر از امگا در بازار وجود دارد. پاجرو را می‌توان یک خودروی کم‌استهلاک به‌حساب آورد که البته یکی از جان‌سخت‌ترین‌ها هم هست اما امگا کمی استهلاکش بالاست به‌خصوص در مدل‌های دهه ۹۰ که عمری از آنها گذشته است. اما نمی‌توان به سادگی از ویژگی‌های مثبت این خودرو گذر کرد به هر ترتیب در رنج قیمتی ۳۰میلیون تومان می‌توان هر دو خودرو را یک انتخاب مناسب دانست، حال انتخاب با شماست؛ سواری یا شاسی‌بلند؟

هیوندای آوانته یا سیتروئن زانتیا

دو خودرویی که می‌توان با ۵۰میلیون تومان آنها را خریداری کرد. این دو خودرو در زمان تولید رقبای سر‌سختی برای هم بودند و در آن زمان نیز افرادی که به دنبال خودرویی خاص‌تر با استهلاک کمتر بودند به سراغ آوانته می‌رفتند. هر دو خودرو از موتور‌هایی هم حجم برخوردارند که در این میان قدرت موتور آوانته بیشتر از زانتیا است. زانتیا از سیستم تعلیق هیدرو‌پنوماتیکی بهره می‌برد که سواری نرم‌تری را نسبت به آوانته ارائه می‌دهد. آوانته هم به‌صورت دنده‌ای و هم به‌صورت اتوماتیک در دسترس قرار دارد اما زانتیا را فقط در نمونه دنده‌ای می‌توانید خریداری کنید. در بازار دست دوم آوانته را بهتر و البته با قیمت بالاتری می‌خرند چراکه خودرویی کم‌استهلاک و بی‌دردسر است که نمونه‌های سالم آن هم فراوانند. اما در سوی دیگر خرید زانتیا یک ریسک بزرگ است چراکه هزینه‌های این فرانسوی پرطرفدار سرسام‌آور بوده و همیشه با خرابی‌های کوچک و بزرگ صاحبان خود را راهی تعمیرگاه می‌کند. قطعات هر دو خودرو گران‌قیمت هستند اما در این میان برخی ازقطعات زانتیا ارزان‌تر است.آوانته هندلینگ بهتری از زانتیا دارد اما صندلی‌های زانتیا راحت‌تر از آوانته است. به‌طور کلی اگر خودرویی کم‌استهلاک می‌خواهید باید آوانته بخرید اما اگر نرم بودن کمک‌ها و شتاب برایتان مهم است، زانتیا بخرید.

ام‌جی 550 یا مزدا 3

دو خودرویی که می‌توان با قیمتی در حدود ۶۰میلیون تومان خریداری کرد. هر دو این خودروها در زمان عرضه به بازار با هم رقابت سختی داشتند و در آن زمان با قیمتی در حدود ۳۳ تا ۳۵میلیون تومان به فروش می‌رسیدند. مزدا موتوری پر‌حجم‌تر در سینه دارد اما ام‌جی با توجه به استفاده از توربو شارژ قدرت بیشتری تولید می‌کند اما شتاب‌گیری مزدا به دلیل داشتن گیربکسی دقیق‌تر بهتر از ام‌جی است. مزدا خودرویی کم‌استهلاک است و نشان داده که به معنای واقعی اقتصادی‌است چراکه هم مصرف سوخت کمی دارد و هم قطعاتی با‌کیفیت. اما در زمینه امکانات این ام‌جی است که با انبوهی از امکانات ایمنی و رفاهی به جنگ مزدا می‌رود. هر دو خودرو از چهره‌ای زیبا برخوردار بوده و درون کابین نیز این زیبایی را می‌توان لمس کرد همچنین کیفیت کابین هر دو خودرو نیز مناسب است و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد. هر دو خودرو قطعات گران قیمت دارند اما وضعیت مزدا کمی بهتر است چراکه هم قطعات ارزان‌تری دارد و هم اینکه به راحتی می‌توان قطعات آن را در بازار یافت.از نظر سواری مزدا ۳ خشک‌تر و اسپرت‌تر از ام‌جی است اما هندلینگ بالای مزدا در پیچ‌های جاده بهتر خود را نشان می‌دهد. در بازار دست دوم نیز مزدا همچون پول نقد است و به راحتی می‌توان آن را فروخت اما ام‌جی را باید با کمی معطلی به فروش برسانید. ام‌جی انتخاب افرادی است که به دنبال خودرویی خاص‌تر با امکانات بسیار زیاد هستند و مزدا برای افرادی مناسب است که هزینه‌های خودرو برایشان اهمیت دارد و راندن با خودرویی اسپرت را ترجیح می‌دهند.

هیوندای توسان یا سوزوکی گرند ویتارا

تب خودروهای شاسی بلند داغ است و کمتر کسی هست دلش نخواهد یکی از این قد‌بلند‌ها را داشته باشد. با قیمتی در حدود ۷۰میلیون تومان دو انتخاب دارید؛ هیوندای توسان و سووزکی گرند ویتارای ۴/ ۲ که هر دو خودرو کم‌استهلاک بوده و خودروهای خوبی به‌شمار می‌روند. در این میان سوزوکی با چهره‌ای زیبا‌تر و البته کابینی جذاب‌تر در آن نسل در انتظار شماست. اما توسان با موتوری پر‌حجم‌تر و قدرت بیشتر به راحتی سوزوکی را جا می‌گذارد. هر دو خودرو در قسمت عقب تکان‌های زیادی دارند اما باز‌هم می‌توان توسان را نرم‌تر از سوزوکی دانست و این در حالی است که شتاب و سرعت توسان خیلی بیشتر از سوزوکی است اما قطعات گرند گران‌تر از توسان است. در بازار ایران توسان را بهتر از سوزوکی می‌خرند. فضای کابین هر دو خودرو جادار است و قطعات این دو قد‌بلند در بازار فراوان است. به نسبت حجم موتوری که دارند مصرف سوخت کمی دارند که البته در این میان گرند ویتارا کم‌مصرف‌تر است. خرابی قطعات در هر دو خودرو کم است و کمتر صاحبان خود را به تعمیرگاه می‌کشانند. به‌طور کلی خرید توسان همراه با سواری نرم‌تر و البته شتاب و سرعت بیشتر است و سوزوکی چهره‌ای به روزتر دارد.

بنز C230 یا تویوتا کمری

اگر در حدود ۹۵میلیون تومان پول دارید هم، می‌توانید بنز سوار شوید یا تویوتا بسته به سلیقه شما دارد.هر دو خودرو انتخاب‌های مناسبی‌اند اما بنز کمی خاص‌تر بوده و البته گران‌تر به نظر می‌رسد. تویوتا از موتوری پر‌حجم‌تر بهره می‌برد اما بنز قدرت بیشتری تولید می‌کند.کمری یک خودروی اقتصادی با عمر و دوام بالاست که به راحتی نیز در بازار خرید و فروش می‌شود اما در سوی دیگر خودرویی با چهره‌ای خاص‌تر و البته گران‌تر در انتظار شماست. بنز امکانات ویژه‌تری دارد و مدل‌های پایین آن هم از هر خودروی دیگر بیشتر خود‌نمایی می‌کند اما بازار چندان خوب نیست چراکه مدل‌های پایین آن استهلاک بالایی دارند و البته قیمت قطعات آن نیز بسیار گران‌تر از کمری است اما سواری لذت‌بخش این خودرو سبب شده تا بسیاری از افراد قید هرینه‌های بالای آن را بزنند و انتخابشان بنز باشد اما برخی دیگر که خودرویی جان سخت برای همه فصول می‌خواهند کمری می‌خرند، شاید همین‌جان‌سختی کمری سبب شده تا بازار بهتری از این نسل بنز داشته باشد اما به هر ترتیب بنز جایگاهی متفاوت داشته و خرید آن خالی از لطف نخواهد بود.