صنعت حمل و نقل به دنبال جذب سرمایه‌گذاری خارجی
دنیای اقتصاد: مدیر کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: دولت باید طرح و برنامه مشخصی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه زیرساخت‌های کشور به ویژه در زیرساخت‌های حمل و نقل تهیه کند.

حجت الله غلامی با اشاره به اینکه حمل و نقل اگرچه به عنوان شاخه ای از بخش خدمات به حساب می آید اما به دلیل اهمیت بنیادی اش، فعالیت زیر بنائی تلقی می شود، اظهار داشت: نقش اساسی حمل ونقل در شکل گیری ساختار اقتصادی جوامع موجب شده که همواره در بحث رشد اقتصادی، نقش زیر ساخت حمل و نقل مورد توجه قرار گیرد که عدم توجه به آن سبب عقب ماندگی سایر بخش ها می شود و نقش کلیدی نیز در جذابیت سرمایه گذاری سایر بخش ها دارد.
وی با بیان اینکه یکی از بدیهی ترین نشانه های توسعه کشورها، وضعیت سیستم های حمل و نقل ریلی، جاده ای، هوائی و دریایی آن کشور است، افزود: صنعت حمل و نقل و زیر بخش های آن را نباید از ماجراهائی که بر اقتصاد می گذرد جدا دانست زیرا ناکامی این بخش منجر به ناکامی های کلان اقتصادی می گردد.

مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان بیان داشت: با توجه به کمبود منابع مالی دولتی، حداقل در ۱۰ سال آینده مدل تامین مالی پروژه های حمل ونقل استان باید براساس استفاده از ظرفیت های سرمایه گذاری باشد اگرچه متاسفانه بخش حمل ونقل به استثنای موارد اندک، بخش شناخته شده ای برای سرمایه گذاری نیست و رغبتی در میان سرمایه گذاری در این زمینه وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه جذب سرمایه گذاری خارجی به عنوان یک استراتژی در دستور شورای حمل ونقل استان قرار دارد، گفت: با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی که ارائه فرصت های سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل باید حمل و نقل ترکیبی باشد به رغم اینکه ارائه هر پروژه به تنهائی برای سرمایه گذار جذابیت دارد اگر ارتباط پروژه ها با یکدیگر به طور ترکیبی به سرمایه گذار خارجی معرفی شود چون ارزش مضاعفی برای سرمایه گذار ایجاد می کند باعث رغبت بیشتر آنها خواهد شد.

غلامی با تاکید بر اینکه سال‌های گذشته در حوزه های صنعت، نفت، گاز وانرژی به علت جذابیت و سود آوری کلان سرمایه گذاری مورد توجه تمام سرمایه گذاران خارجی بوده است، اظهار داشت: دولت باید طرح و برنامه مشخصی برای جذب سرمایه گذاری خارجی در توسعه زیر ساخت‌های کشور به ویژه در زیر ساخت‌های حمل و نقل تهیه کند و در برنامه ششم توسعه در بخش حمل و نقل نگاه ویژه ای به آن شده است.

وی به مشکلات و موانع سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل استان اشاره کرد و گفت: عدم شناخت کافی از فعالیت های اقتصادی در بخش حمل ونقل ، کوتاه بودن مدت واگذاری فعالیت ها، تجربیات ناموفق سرمایه گذاری قبلی، سود آوری پائین فعالیت های بخش حمل ونقل، رقابت بخش دولتی با بخش غیردولتی و همچنین موانع مربوط به اعطای مجوز فعالیت در بخش حمل و نقل از این نوع مشکلات است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در ادامه با اشاره به فضای مناسب موجود در روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری ایران با قدرتهای بزرگ اقتصادی دنیا، افزود: فرصت مناسبی است که با یک برنامه ریزی دقیق وجامع، توجه بیشتری به بخش حمل و نقل شود تا اولاً بتوان به اهداف از پیش تعیین شده در اسناد بالادستی استان همانند آمایش سرزمین و چشم انداز توسعه حمل و نقل استان دست یافت و همچنین جایگاه استان اصفهان را به عنوان یک هاب لجستیک در مرکز ایران تثبیت کرد.
به گفته غلامی در حال حاضر پروژه‌های حمل و نقل استان در بخش‌های ریلی، جاده ای وهوایی که قابلیت ورود سرمایه گذاری خارجی دارد بالغ بر 20 میلیارد دلار بوده که بخشی از آن به صورت حمل و نقل ترکیبی است.