سال ثبات قیمت مسکن
حامد مظاهریان معاون مسکن وزیر راه‌وشهرسازی پیش‌بینی این است که سال آینده با جهش قیمتی در مسکن مواجه نخواهیم شد و قیمت‌ها حداکثر زیر منحنی تورم افزایش پیدا کند. در حقیقت افزایش قیمت‌ها در ماه‌های آینده انفجاری نخواهد بود. بررسی‌های ماهانه دفتر معاونت مسکن نشان می‌دهد در حال حاضر خیز خروج از رکود در حوزه معاملات آغاز شده است؛ با این تفاوت که شیب آن بسیار ملایم است.
در نرخ‌های مربوط به قیمت مسکن نیز نوسانات خیلی خفیف است و چنین تغییری در نرخ‌ها افزایش قیمت محسوب نمی‌شود.
اگر طبق پیش‌بینی، قیمت مسکن متناسب با تورم سال آینده یعنی حدود ۱۵ درصد تغییر کند در حقیقت قیمت‌ مسکن به اندازه واقعی افزایش نیافته است.
به عبارت دیگر، اگر نرخ تورم ۲۰ درصد باشد پیش‌بینی می‌کنیم قیمت مسکن پنج درصد افزایش ‌یابد؛ چون یک قیمت واقعی مسکن داریم که باید تورم را از آن کم کنیم؛ بر اساس چنین مبنایی، پیش‌بینی ما در وزارت راه و شهرسازی این است که افزایش شدید قیمت مسکن در سال ۹۴ نداریم.
از سوی دیگر نرخ تورم عمومی نیز همان‌طور که کل بخش های اقتصادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بازار مسکن را نیز متاثر می‌سازد.
ما هم‌اکنون شاهد این هستیم که نرخ تورم کنترل شده و از حدود ۴۰ درصد به ۱۶درصد نزول کرده است. این تعهد دولت با توجه به حساسیت‌های جدی در تیم اقتصادی دولت و همچنین در بانک مرکزی، قرار است در سال آینده نیز ادامه پیدا کند تا سطح تورم از رقم کنونی باز هم پایین‌تر بیاید.
بنابراین با احتساب جمیع جهات و همه پارامترهای بیرونی و درونی موثر بر بازار مسکن، سال آینده برای قیمت مسکن، سال ثبات نسبی خواهد بود.