شکست چترهای‌نجات بورس؟
بهزاد بهمن‌نژاد
دبیر گروه بورس
ابتدای هفته، انتشار خبر تعیین نرخ ۱۳ سنتی خوراک گاز پتروشیمی‌ها بار دیگر فضای نگران‌کننده بورس تهران را تشدید کرد.

به این ترتیب، مقایسه نادرست این اقدام با افزایش ناگهانی نرخ خوراک در اواخر سال ۹۲، باعث افزایش ریسک‌گریزی سهامداران شد. بر این اساس، بسیاری از سهامداران که پیش تر نسبت به بازگشت رونق به بورس تهران خوش بین بودند، اکنون در صف‌های فروش جای گرفته‌اند و موجب کف شکنی‌های جدیدی در بازار سهام شده‌اند. این بی اطمینانی‌ها از یک سو و عدم قدرت تحلیل تحولات اخیر از سمت دیگر، خروج هیجانی سهامداران را به دنبال داشته است.

این در حالی است که قیمت سهام از نظر بنیادی به ارزش ذاتی خود و حتی کمتر از آن نیز کاهش یافته‌ است همچنین، دستاورد توافق هسته‌ای تقریبا قطعی شده و می‌تواند جایگاه بین‌المللی کشورمان را هم از نظر سیاسی و هم از نظر اقتصادی تغییر دهد، اما عدم شناخت کافی از شرایط اقتصادی و ناتوانی بسیاری از سهامداران از تحلیل این وضعیت، سیل فروش‌های سنگین اخیر را رقم زده است.

در این میان، نزدیک شدن به پایان سال مالی برخی شرکت‌های کارگزاری نیز فشار فروش را به منظور تسویه اعتبارات آنها افزایش داده است. با این حال، به عقیده کارشناسان قیمت سهام به کف خود نزدیک شده و شرایط در مقایسه با ابتدای کار دولت یازدهم، تفاوت زیادی پیدا کرده است؛ در نتیجه بورس تهران با یک نگاه سرمایه‌گذاری میان مدت می‌تواند آینده مناسبی را پیش رو داشته باشد. در تایید این ادعا، نظرسنجی کارشناسان و حتی معامله‌گران حقیقی باسابقه تالار شیشه‌ای بر بازگشت بورس به رونق از ابتدای سال ۹۵ تاکید دارد که قیمت‌های فعلی سهام برای سرمایه‌گذاران با نگاه میان مدت را جذاب نشان می‌دهد