تسلای غرق نشدنی

مدیر‌عامل نابغه و میلیاردر شرکت تسلا موتورز در سال‌های اخیر شهرت زیادی پیدا کرده است. او در حال حاضر در سه بخش که ارتباط مستقیم به فناوری دارد فعالیت می‌کند. ساخت خودروهای برقی با نام تسلا، انرژی‌های تجدید‌پذیر و مزرعه‌های خورشیدی و همچنین بخش هوا‌فضا از جمله زمینه‌هایی است که این مدیر‌عامل همواره در رابطه با آنها صحبت‌های باورنکردنی و عجیب و غریبی کرده است. ساخت موشک‌هایی که می‌توانند بعد از شلیک به‌صورت ایستاده مجدد در سکویی دیگر فرود بیاید از جمله موفقیت‌های این نابغه فناوری است.

در هفته گذشته او مدعی شد که خودروی تسلا مدل S می‌تواند روی آب شناور شود و با کمک چرخ‌هایش تا حدی حرکت کند. خودروهای تسلا چهار چرخ محرک هستند و چرخ این چرخ‌ها با هم می‌توانند در حرکت خودرو در آب تا حدی موثر باشند و به دلیل عدم نفوذ آب به داخل خودرو این خودرو راحت‌تر می‌تواند شناور شود و البته خاموش نشدن موتورهای برقی نقطه قوت این خودرو است.

برای اثبات این ادعا او فایلی ویدئویی را زیر خبر خود منتشر کرده است. دراین فایل خودروها به دلیل بارش شدید باران در زیر‌گذری در قزاقستان متوقف شده‌اند و قادر به حرکت نیستند.خودروی تسلا با ورود به حجم زیاد آب که تا شیشه جلوی خودرو بالا می‌آید می‌تواند به راحتی از کنار خودروهای متوقف شده عبور کند. به گفته ایلان ماسک باتری‌ها و سیستم موتورهای این خودرو به خوبی آب‌بندی شده‌اند و می‌توانند در برابر چنین شرایطی برای مدتی محدود مقاومت داشته باشند.

ویدئوهای زیادی از خودروهای تسلا این روزها در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شوند که عموما به قابلیت‌های بالای این خودرو اشاره دارند. شتاب بالا و قدرت زیاد در کنار فناوری‌های خودران و نیمه‌خودران باعث شده است این خودرو‌ها طرفداران خاصی پیدا کند. البته این شرکت توصیه می‌کند به هیچ‌عنوان وارد چنین حجم آبی نشوید چرا‌که رانندگی در چنین شرایطی شامل پوشش بیمه نمی‌شود اما با وجود تغییرات جوی در آب و هوای جهان و افزایش سیل‌ها و بارندگی‌های شدید می‌توان به خودروهای تسلا اعتماد بیشتری کرد. یکی از ویژگی‌های این خودرو این است که می‌تواند هوای ورودی به خودرو را کاملا فیلتر کند و از ورود هر نوع میکروب و ذرات معلق به داخل آن در صورت فعال‌کردن جلوگیری کرده که گفته می‌شود برای مقابله با حملات میکروبی- شیمیایی هم کارآیی دارد.

با وجود فناوری بالا در طراحی و ساخت این خودروها، این شرکت تعداد تولید خود را محدود اعلام کرده است چرا‌که بازار این خودرو شرایط لازم برای ورود خودروهای برقی در حجم انبوه را ندارد، با این وجود این شرکت در تلاش است تا اثبات کند که این خودرو به دلیل سامانه‌های اسکن راداری متعددی که دارد در کنار قابلیت خودران بودن از ایمنی بالایی برخورداراست و حتی در آب هم غرق نمی‌شود.