اژدهای رام نشدنی دوکاتی
شرکت دوکاتی ایتالیا در جدیدترین محصول خود سراغ ارتقای مدل پانیگاله رفته است. این موتورسیکلت که با کد 959 شناخته می‌شود قرار است از اواسط سال 2016 عرضه شود. مدل جدید 959 هم در بخش طراحی و هم در بخش فنی با پیشرفت‌هایی همراه بوده است. این موتورسیکلت در ردیف سوپربایک‌های شهری قرار می‌گیرد. به این معنی که از تکنولوژی موتورسیکلت‌های مسابقه در ساخت آن بهره گرفته شده، اما طراحی آن به گونه‌ای است که موتورسوار برای رانندگی طولانی روی آن احساس خستگی نکند. در طراحی این موتورسیکلت چیزی که در نگاه اول جلب توجه می‌کند شکل اگزوزهای آن است. اگزوزهای 959 به شکل ساده‌ای طراحی شده‌اند. خود دوکاتی نام اگزوزها شاتگان را به آنها داده است؛ یعنی این اگزوزها با الهام از لوله تفنگ‌های شاتگان طراحی شده‌اند. برای یک سوپربایک سیستم تعلیق اهمیت زیادی دارد. در مدل 959 یک بازنگری اساسی در سیستم تعلیق صورت گرفته است. به این صورت که از کمک‌هایی با قطر بیشتر استفاده کرده‌اند. این کمک‌ها 4 میلی‌متر عریض‌تر هستند. ترکیب داخل آنها نیز گازی - روغنی است که عملکرد بهتری نسبت به مدل‌های معمولی روغنی دارند. از آنجا که بخش اصلی جذب شوک در این کمک‌ها توسط کپسول بسته گازی انجام می‌گیرد، دوام آنها نیز از کمک‌های روغنی بیشتر است.

پیشرانه این موتورسیکلت از یک بلوک چهار سیلندر تشکیل شده که ۱۰۰۰ سی سی حجم دارد. سیلندرهای آن با زاویه ۶۰ درجه نسبت به هم قرار گرفته‌اند. این آرایش زوایا اگر چه باعث می‌شود بخشی از نیروی تولید شده در سیلندر هدر برود، اما این امکان را ایجاد کرده که بتوان بلوک سیلندر را در اندازه کوچک‌تری طراحی کرد.در نهایت این طراحی به زیباتر شدن موتورسیکلت ۹۵۹ پانیگاله کمک کرده است. این انجین می‌تواند نیرویی حدود ۱۵۷ اسب‌بخار تولید کند. چنین نیرویی برای یک موتورسیکلت واقعا زیاد بوده و آن را به یک اژدها تبدیل می‌کند. اینجا است که می‌بینیم تشبیه اگزوزهای ۹۵۹ پانیگاله به شاتگان چندان هم بیراه نیست. ضمن اینکه نسبت به مدل قبلی خودش هم قدرت موتور آن ۹ اسب‌بخار افزایش داشته است. گشتاور این انجین نیز ۱۰۷ نیوتن متر است. این گشتاور که از گشتاور برخی خودروها نیز بیشتر است، می‌تواند برای این موتورسیکلت مانند یک شمشیر دو دم عمل کند. یعنی هنگام حرکت یا پیچ‌ها باعث هرزگردی چرخ عقب و از کنترل خارج شدن موتورسیکلت شود. به همین دلیل برای آن سیستم کنترل کشش الکترونیکی در نظر گرفته شده که به میزان لازم باتوجه به سرعت، شیب و دنده، گشتاور مورد نیاز را در اختیار چرخ عقب می‌گذارد. برای آنکه به این قدرت و گشتاور فوق‌العاده دست پیدا کنند در ساخت بخش‌های داخلی موتور از قطعات تیتانیومی استفاده کرده‌اند. این قطعات اگر چه گران هستند اما سبک بوده و دوام بسیار بالایی دارند.

یکی از دیگر از نقاط قوت این موتورسیکلت سیستم racing ABS ترمزهای آن است. در این ترمزها اعمال قابلیت ABS روی ترمزها با سرعت بالاتری صورت می‌گیرد. همچنین به دلیل بزرگ بودن دیسک، با سرعت بیشتری خنک می‌شوند و عملا ترمزها داغ نکرده و قفل نمی‌شوند. داشتن ترمزهای مطمئن برای موتورسیکلتی در ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

در بخش طراحی فرمان و جلوفرمان موتورسیکلت ۹۵۹ پانیگاله، برخلاف طراحی فنی، حوصله زیادی به خرج داده نشده است. در واقع آنها ترجیح داده‌اند به جای طراحی یک سوپربایک لوکس، یک سوپربایک کاربردی طراحی کنند تا مالک بدون آنکه نگران زرق و برق موتورسیکلتش باشد، از آن در مصارف روزانه استفاده کند. برخلاف اغلب سوپربایک‌های امروزی، در ساخت ۹۵۹ از فیبرکربن استفاده زیادی نشده و اغلب بخش‌های بدنه از کامپوزیت پلاستیک ساخته شده‌اند. این هم در زمانی که بدنه موتورسیکلت آسیب ببیند می‌تواند یک مزیت به حساب آید چرا که قیمت کامپوزیت به مراتب از فیبرکربن کمتر است.