خودکفایی با بومی سازی فناوری های کاربردی

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره هولدینگ فنی و مهندسی جنوب تاسیسات و شرکت کیش اویل، بومی‌سازی فناوری های روز دنیا در کشور به منظور تولید انبوه، کم هزینه تر و سریعتر کالاهای مورد نیاز را از ضرورت های بسیار مهم در صنایع گوناگون عنوان کرد و گفت: لازم است با بومی سازی فناوری های کاربردی و مورد نیاز کشور که هم اکنون در کشورهای پیشرفته منجر به رفع بسیاری از دغدغه های اقتصادی، زیست محیطی و ... شده است، در تولید کالاها و مواد موثر و ضروری به خودکفایی برسیم.

عبدالرضا شیرالی، رئیس هیات مدیره هولدینگ فنی و مهندسی جنوب تاسیسات و شرکت کیش اویل در گفت و گو با دنیای اقتصاد افزود: هم اکنون دغدغه های فراوانی در زمینه تولید کالاهای باکیفیت در کشور وجود دارد که بومی سازی و تولید برخی از آنها از جمله ضرورت های مهم و نیازهای اساسی محسوب می شود. این در حالی است که توان تولید بسیاری از این کالاها و صنایع هم اکنون در کشور وجود دارد و بنابراین تولید داخلی و بومی سازی آنها نیاز به عزم و اراده قوی از طرف دولت و همچنین فعالان اقتصادی و صنعتی بخش خصوصی دارد. وی خاطرنشان کرد: هم اکنون یکی از دغدغه های اصلی استان های جنوبی کشور مهار ریزگردها، حفظ محیط زیست و ایجاد زندگی سالم برای مردم است. در همین راستا این شرکت مبادرت به خرید فناوری «داست فیکس» و «رنگ های پایه آب» از کشورهای استرالیا و سوئیس با قیمت های بالا کرده است.

شیرالی ادامه داد: طی هفته های گذشته، به منظور تولید این محصولات در کشور و بومی سازی این فناوری اقدام به اخذ مجوز تولید این محصول در منطقه آزاد کیش شد. زمین طرح به متراژ ۱۱ هزار متر به این شرکت واگذار شده و هم اکنون در حال اخذ پروانه برای ساختمان آن هستیم.ماشین آلات تولیدی این واحد وارد شده یا بعضا در حال حمل است و مواد اولیه نیز خریداری و در حال حمل است. رئیس هیات مدیره شرکت کیش اویل با تاکید بر نقش پژوهش در تولید باکیفیت داخلی توضیح داد: واحد پژوهش و توسعه جزو ارکان کلیدی این شرکت و واحدهای تولیدی مختلف آن است که با استفاده از پیشرفته ترین آزمایشگاه کیفی خاورمیانه برای ارتقای این محصولات تلاش می‌کند. امیدواریم بتوانیم تولید زودهنگام این واحد را در یکی از واحدهای وابسته به هلدینگ جنوب تاسیسات تا اواخر امسال آغاز کنیم.

وی ادامه داد: محصول این واحد کاملا غیرشیمیایی و سازگار با محیط زیست بوده و هیچ گونه عوارض سوء بر زندگی انسان ندارد. امیدواریم با تولید انبوه محصول داست فیکس معضل ریزگردها را برای همیشه در منطقه حل کنیم و بتوانیم با رویش گیاه و پوشش سبز در این مناطق به طور دائم ریزگردها را مهار و هوای پاک را که حق همه است، حفظ کنیم.شیرالی در ادامه درخصوص فعالیت های هولدینگ فنی - مهندسی جنوب تاسیسات توضیح داد: طراحی، ساخت و اجرای پروژه های بزرگ در زمینه خطوط انتقال نفت و گاز(خشکی و دریایی)، صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، اولویت های فعالیت شرکت فنی- مهندسی جنوب تاسیسات است. وی افزود: درخصوص تخصص‌های نفتی شامل دریایی، خط لوله و واحدهای نفت، گاز و پتروشیمی نیز به ترتیب در زمینه طراحی، ساخت و اجرای خطوط انتقال نفت و گاز در دریا، اجرای پروژه های خط لوله و احداث واحدهای پتروشیمی به صورت EPC و FINANCE فعالیت داریم.

وی با اشاره به اینکه این هولدینگ در حال حاضر عضو انجمن صنفی شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری نفت، گاز و پتروشیمی ایران است، گفت: شرکت فنی - مهندسی جنوب تاسیسات در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ رتبه اول در زمینه تاسیسات و تجهیزات و رتبه پنجم صنعت و معدن از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور شد. این شرکت همچنین در سال ۲۰۰۸ میلادی موفق به دریافت گواهینامه بین المللی ISO۹۰۰۱، در سال ۲۰۰۴ گواهینامه ISO۱۴۰۰۱ و در سال ۲۰۰۷ و بعد از آن موفق به دریافت دو گواهینامه OHSAS۱۸۰۰۱ و HSE شده است. شیرالی افزود: احداث خطوط لوله دریایی میدان نفتی هنگام به کارفرمایی شرکت نفت فلات قاره ایران از جزیره قشم تا میدان نفتی هنگام، احداث تاسیسات مربوط به محل اتصال به خط لوله اصلی میدان نفتی دارخوین، احداث Cluster و خطوط جریان میدان نفتی دارخوین،احداث خط جریان و جمع آوری طرح تولید زودهنگام میدان نفتی دارخوین،احداث ۱۵ کیلومتر خط لوله صادرات نفت ۲۰ اینچ میدان نفتی دارخوین به کارفرمایی شرکت ENI ایتالیا، همچنین احداث ۳۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز مایع ۱۶ اینچ از جراحی تا پتروشیمی بندر امام، احداث ۳۲ کیلومتر خط لوله انتقال نفت صادراتی ۴۲ اینچ به صورت زیرزمینی از گوره تا بندر گناوه،احداث ۴۸ کیلومتر خطوط لوله انتقال گاز ۶ ، ۸ و ۱۶ اینچ به صورت زیرزمینی از پروژه تزریق گاز کوپال واحداث ۶۲ کیلومتر خط انتقال نفت ۱۶ اینچ به صورت زیرزمینی از واحد بهره برداری دهلران تا چشمه خوش به کارفرمایی شرکت مناطق نفت خیز جنوب، بخشی از مهمترین فعالیت ها و طرح‌های اجرا شده از سوی این هولدینگ است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت کیش اویل از زیر مجموعه های هولدینگ شرکت فنی - مهندسی جنوب تاسیسات در سال ۱۳۸۹ با هدف کمک به توسعه صنایع پایین دستی نفت و طرح های اشتغالزا و صنایع سازگار با محیط زیست در منطقه آزاد کیش تاسیس شد. شیرالی تاکید کرد: هم اکنون ایجاد اشتغال و حفظ محیط زیست سالم برای هموطنان در هر نقطه از کشور جزو اولویت های اساسی محسوب می شود و در این زمینه نه تنها دولت بلکه کارفرمایان بخش خصوصی و صاحبان صنایع نقش مهمی ایفا می کنند. وی با بیان اینکه هولدینگ فنی - مهندسی جنوب تاسیسات و شرکت کیش اویل به عنوان زیرمجموعه این هولدینگ فنی- مهندسی همواره این دو موضوع را سرلوحه فعالیت های کاری خود قرار داده اند، ابراز امیدواری کرد: در تلاشیم با همراهی دولت و سایر صاحبان صنایع در بخش خصوصی این دو اولویت مهم و ضروری را هر چه بیشتر در اقدامات و فعالیت های خود لحاظ کنیم. امیدواریم با اقدامات صورت گرفته در این زمینه و چشم انداز آینده صنعت در حوزه های گوناگون، دو معضل فعلی یعنی بیکاری گسترده نیروی انسانی آماده به کار و مخاطرات زیست محیطی که در برخی مناطق کشور ادامه زندگی را برای شهروندان دشوار کرده است، برطرف شود.

خودکفایی با بومی سازی فناوری های کاربردی

خودکفایی با بومی سازی فناوری های کاربردی

خودکفایی با بومی سازی فناوری های کاربردی