تبدیل برگ درخت به بشقاب

تقریبا در همه کشورهای جهان، غذافروشی‌ها، به‌خصوص غذافروشی‌های خیابانی از ظروف یکبار مصرف استفاده می‌کنند. تجزیه این ظروف پلاستیکی در طبیعت صدها سال طول می‌کشد. هر دو ثانیه، جنگلی به اندازه یک زمین فوتبال قطع می‌شود. این مقدار در سال یعنی ۱۳ میلیون هکتار جنگل برای تولید خمیر کاغذ از بین می‌رود و این دقیقا معادل اندازه کل انگلستان است. به عبارت دیگر ما با مقداری رو به رشد از زباله رو‌به‌رو هستیم: بیش از یک میلیارد تن در سال، معادل اندازه کوه اورست! ما در دریایی از کاغذ و پلاستیک غرق شده‌ایم و منابع ما در حال اتمام است. این امر خود منجر به کوهی از ضایعات بسته‌بندی می‌شود و هر ظرف یک بار مصرفی که از کاغذ یا پلاستیک ساخته شده است به این دریا اضافه خواهد شد. اما شرکت آلمانی Leaf Republic یک ایده جدید دارد. ایده‌ای که ابتدا در ذهن پدرام ذوالقدری، مدیر ارشد اجرایی این استارت‌آپ، شکل گرفت.

این استارت‌آپ ظروف‌ یکبار‌مصرف جدیدی از جنس برگ درختان تولید کرده است. این برگ‌ها در هند چیده و به‌هم دوخته شده‌اند. سپس به آلمان برده شده و به شکل کاسه و بشقاب درآمده و پرس می‌شوند. محصولات این شرکت در آلمان و نزدیک شهر مونیخ تولید و کیفیت آن به شدت کنترل می‌شود. تیم این شرکت از طراحان، ابزارسازان و مهندسان تشکیل شده است که همگی برای شکل دادن به یک محصول کامل با یکدیگر همکاری می‌کنند. اما حالا این ظروف تنها در مورد ظروف غذاهای بیرونی نیست؛ بلکه در مورد بسته‌بندی کل غذاست. در مورد جلوگیری از تولید پلاستیک و رها کردن آن در طبیعت و جلوگیری از قطع کردن درختان برای تولید کاغذ است. این ظرف‌های برگی به اندازه ظرف‌های پلاستیکی محکم و در عین حال به‌طور کامل قابل بازگشت به طبیعت هستند. این نوآوری برای شرکت Leaf Republic بسیار موفقیت‌آمیز بوده و با تقاضای بسیار زیادی روبه‌رو شده است.

این ظروف تنها از برگ ساخته شده‌اند. لایه پایینی و بالایی از برگ ساخته شده که به وسیله فیبر برگ‌های نخل به یکدیگر می‌چسبند. بین آنها، لایه‌ای از کاغذ ساخته شده از برگ نیز مشاهده می‌شود. در عین حال ضدآب نیز هستند. هیچ مواد افزودنی، رنگ یا چسبی در این ظروف بکار برده نشده و هیچ درختی قطع نشده است. این ظروف در تنها ۲۸ روز تجزیه می‌شوند. این استارت‌آپ فلسفه شروع خود را چنین بیان می‌کند « ما عاشق بسته‌بندی زیبای کالاها هستیم. بسته‌بندی بخشی از زندگی روزانه ماست. جمعیت مردم و هم زمان مصرف آنها رو به رشد است و بازار بسته‌بندی در سراسر جهان تحت تاثیر این امر قرار دارد. اکنون زمان تحول در این زمینه است. ما زمان کوتاهی برای زندگی در این جهان داریم. مالکیت ما بر هر چیز موقتی است. آنچه مهم است اعمال و تصمیمات ماست. آنها برای همیشه باقی می‌مانند. اگر فعالیت‌های ما منجر به ایجاد یک شرکت پایدار، اجتماعی و سودمند شود، آنگاه ما به بزرگترین وظیفه خود در جهان عمل کرده‌ایم». با وجود این ظروف برگی، با خوردن غذای بیرون، احساس می‌کنید طبیعت در دستان شماست و جهان را به مکان سبزتری تبدیل خواهید کرد.