شستن ماشین‌ها بدون آب
شرایط آب و هوایی و بحران‌های محیط زیستی که با کاهش سطح آب‌های زیر‌زمینی همراه بوده تلاش‌های زیادی را برای کاهش مصرف منابع و انرژی منجر شده است. مسائل محیط زیستی باعث شده است کارواش‌های متداول در مصرف آب خود تجدید نظر کنند و پدیده شستن اتومبیل‌ها با کمترین مصرف آب در حال افزایش است. در دنیای امروز با توجه به مشکلات خشکسالی‌ها و کمبود آب شستن خودروها با آب فراوان توجیه‌پذیر نیست، اما شستن آلودگی‌ها از روی بدنه ماشین بدون کمک آب در نگاه اول ممکن است عملی به نظر نرسد اما جای بسیار امیدواری است که محصولات متعددی برای این منظور با استفاده از فناوری نانو تولید شده است که به‌صورت اسپری قابل استفاده هستند.

جالب است بدانیم برای داشتن خودرویی تمیز و براق نیاز به مصرف آب پر فشار در حجم بالا نداریم و با استفاده از محلول‌های مخصوص این کار امکان‌پذیر شده است. به نظر می‌رسد این نوع تمیز کردن خودرو در حال افزایش است و در کشورهای پیشرفته به‌تدریج جای خود را به کارواش‌های مرسوم می‌دهند. اما سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا این نوع شست‌وشو باعث ایجاد خط و خش روی رنگ خودرو می‌شود یا خیر؟ کارشناسان بر این باورند که در صورت رعایت برخی اصول در این کار، شست‌وشوی بدون آب هیچ صدمه‌ای به رنگ خودرو وارد نخواهد کرد. در ادامه با مراحل شست‌وشوی خودرو با استفاده از محلول‌های شست‌وشوی بدون آب آشنا خواهید شد.

برای شستن خودروی خود در اولین گام تهیه ملزومات این کار است که عبارتند از محلول مخصوص که با نام‌ها و برند‌های مختلف ممکن است در بازار وجود داشته باشند. دقت در اصل بودن این محلول اهمیت زیادی دارد چرا که ممکن است در صورت تقلبی بودن به رنگ خودرو آسیب‌هایی وارد شود. از دیگر مواردی که باید تدارک دید یک سطل آب (4 لیتری) معمولی است و همچنین تهیه حوله با الیاف میکرو (350-300 گرم در متر مربع) جهت انجام شست‌وشویی سبز و دوستدار محیط زیست کافی خواهد بود. برای شروع حتما دقت کنید که بدنه خودرو در اثر تابش نور خورشید گرم نباشد چرا که با گرم بودن بدنه، آب سطحی به سرعت تبخیر می‌شود و خشک شدن بدنه خودرو باعث افزایش اصطکاک بین رنگ و حوله / پارچه می‌شود و احتمال بروز خش در رنگ را افزایش می‌دهد. در ابتدا حوله یا پارچه را در داخل سطل آب برده و در بالاترین بخشی که قصد تمیز کردنش را دارید ببرید و با فشار دادن آب موجود در آن را روی بدنه بریزید. داشتن فقط کمی رطوبت روی بدنه خودرو برای این کار کفایت می‌کند و سپس با اسپر‌ی کردن محلول مخصوص روی سطوح مورد نظر آن بخش‌ها را با حوله/ دستمال تمیز کنید. دقت کنید که بعد از مرطوب کردن بدنه خودرو در همان لحظه و قبل از خشک شدن سطح عمل اسپری کردن محلول مخصوص را انجام دهید.

تمیز کردن حتما باید به‌صورت خطوط مستقیم باشد و در انتها ممکن است آلودگی‌ها جمع شوند که در این صورت می‌توانید از آب بیشتری از همان سطل چهار لیتری استفاده کنید. برای تمیز کردن یک خودرو با سایز متوسط همین مقدار آب کافی خواهد بود. همان‌طور که گفته شد شست‌وشوی خودروها با آب بسیار کم و ناچیز در سال‌های اخیر افزایش یافته است. هر روز خبر راه‌اندازی کارواش‌های بدون آب در مراکز فروش مختلف منتشر می‌شود. این مراکز با داشتن افرادی ماهر همان نتیجه‌ای را در اختیار شما قرار می‌دهند که یک کارواش بزرگ صنعتی انجام می‌دهد با این تفاوت که آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌شود یا به نسبت بسیار ناچیز خواهد بود و این در حالی است که در یک کارواش در هر دقیقه 40 تا 50 لیتر آب برای شست‌وشوی خودروی شما مصرف می‌شود (اگر انرژی را که برای گرم کردن آب در کارواش‌های آب گرم در نظر بگیریم مصرف انرژی و آلودگی‌های ناشی از آن هم اضافه خواهد شد) و با در نظر گرفتن 10 دقیقه شست‌وشو می‌توان به این نتیجه رسید که 400 تا 500 لیتر آب برای شست‌وشوی یک خودرو مصرف می‌شود هر چند برخی مراکز مجدد آب‌های استفاده شده را وارد چرخه شست‌وشو می‌کنند اما به کمک محلول‌های شست‌وشو میزان مصرف آب برای هر خودرو به 4 لیتر کاهش می‌یابد و صرفه‌جویی قابل توجه در استفاده از منابع محیط زیست انجام می‌شود.