موتور فوق تمیز بنز

استانداردهای سختگیرانه در رابطه با میزان مصرف سوخت و کنترل گازهای خروجی از اگزوز و میزان آلایندگی خودروها باعث شده است شرکت‌های خودرو‌سازی تلاش‌های گسترده‌ای در جهت کاهش مصرف و تولید گازهای آلاینده انجام دهند. در همین راستا مرسدس بنز اعلام کرده است ۳/ ۲ میلیارد یورو برای توسعه فناوری‌هایی که باعث کاهش مصرف و آلایندگی موتورهایش می‌شود سرمایه‌گذاری کرده است.

برای خودرو‌سازی مانند مرسدس بنز این مقدار سرمایه‌گذاری به معنای تضمین حضور این خودرو ساز در دنیای ماشین‌هایی با مصرف بهینه در آینده تلقی می‌شود. از سوی دیگر این سرمایه‌گذاری سنگین از سوی مرسدس بنز که دارای عقبه فناوری بالایی است نشان می‌دهد که مساله کاهش آلایندگی تا چه میزان به مرحله دشوار خود رسیده است. پیش از این نیز مرسدس بنز با توسعه و طراحی موتورهای دیزلی برای خودروهای کلاس E در جهت کاهش مصرف گام‌های موثری برداشته بود و توانسته به موفقیت‌های خوبی دست پیدا کند. یکی از روش‌های ایجاد محدودیت در تولید گازهای خروجی به‌کارگیری از کاتالیست‌ها است و مرسدس بنز نیز در موتورهای قبلی با استفاده از چرخش گازهای خروجی در اگزوز و کاتالیست و انجام فرآیندهای دیگری باعث جذب آلایندگی و کاهش گازهای خروجی می‌شده است و در عین حال قادر بوده است قدرت بیشتری در اختیار خودرو قرار دهد. این خودرو ساز آلمانی با داشتن تجربه‌های موفق در بهینه کردن موتورهایش با سرمایه‌گذاری زیاد در تلاش است تا در کنار مدل‌ها و خودروهای برقی که در دستور کار دارد برای خودروها با سوخت فسیلی هم برنامه‌های ویژه تدارک ببیند. با توجه به افزایش خودروهای تمام برقی، بنز برای عقب نماندن از هموطن خود در تلاش است تا بخش دیزلی و بنزینی خود را با استانداردهای محیط زیستی سازگار تر کند و با تزریق سرمایه به بخش توسعه فناوری هایش در جهت جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت موثر تری داشته باشد. سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در نهایت به موتوری دیزل با نام OM ۶۵۴ منجر خواهد شد که با کمک فناوری‌های پیشرفته با کاهش محسوس مصرف سوخت و آلودگی از راه خواهد رسید. مقدار مصرف ادعا شده ۷۲ مایل به ازای هر گالن بوده است که در مدل E ۲۲۰ استفاده خواهد شد. این یعنی ۹/ ۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر. بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این موتور ۱۰۲ گرم دی‌اکسید‌کربن در هر کیلومتر در شرایط رانندگی عادی تولید خواهد کرد. این موتور دیزلی عضو جدید خانواده مرسدس بنز خواهد بود که تا سال ۲۰۱۹ روی مدل‌های جدید و در واقع نسل پنجم مرسدس بنز نصب خواهد شد.

بنز تایید کرده است که این موتور، استاندارد لازم اتحادیه اروپا برای مقدار تولید گازهای دی اکسید کربن و دی اکسید نیتروژن در سال 2017 را رعایت کرده است. بر‌اساس این استاندارد محدودیت مشخصی برای تولید دی‌اکسید‌کربن در واحد مسافت مشخص شده است و خودروهای تولیدی در سال 2017 باید کمتر از میزان مشخص شده دی‌اکسید‌کربن و دی‌اکسید‌نیتروژن از اگزوزهای آنها خارج شود. این سیاست‌های محیط زیستی که گاه سختگیرانه هستند و شرکت‌ها برای کاهش هزینه‌های خود به سمت رعایت آن پیش نمی‌روند باعث شده است برخی با دستکاری در موتورهای خود به نوعی در این موارد تقلب کنند که رسوایی فولکس واگن در همین راستا مدت‌ها است خبر ساز شده است و خسارت‌های زیادی از نظر کاهش ارزش سهام و محبوبیت برند متوجه این شرکت بزرگ شده است که زیر مجموعه‌هایی که دارد هر کدامشان تولید‌کننده فناوری در خودرو‌سازی هستند. مرسدس بنز علاوه بر اعلام سرمایه‌گذاری جدیدش از فیلترهای جدیدی در موتورهای بنزینی پرده برداری کرده است و مدعی است که این فیلترهای جدید می‌توانند ذرات معلق زیادی را در گازهای خروجی از موتور جذب کنند و میزان آلایندگی را کاهش دهند. در رابطه با قدرت این موتورها بر اساس اسب بخار اطلاعاتی منتشر نشده است. استاندارد آلایندگی خودروها در اتحادیه اروپا 175 گرم تولید دی‌اکسید‌کربن به ازای هر کیلومتر است که از سال 2017 در کشورهای این اتحادیه اجرایی خواهد شد و در سال 2020 این مقدار به عدد 147 گرم در هر کیلومتر رانندگی عادی خواهد رسید. اگر بخواهیم این استانداردها را با موتور در دست ساخت بنز مقایسه کنیم در می‌یابیم که موتور OM 654 بنز استانداردی بسیار بالاتر از آنچه قانون مشخص کرده است دارد. برای درک بهتر این ماجرا مقایسه مقدار تولید دی اکسید کربن در برخی خودروهای مطرح کمک می‌کند تا بتوانیم معیار بهتری برای این مقدار آلایندگی به‌دست آوریم. بوگاتی ویرون و فراری 599 GTO مقدار دی اکسید کربن تولیدشان بیش از 450 گرم در کیلومتر است و انواع مدل‌های استون مارتین و بنتلی نیز بالای 300 گرم در کیلومتر گاز دی اکسید کربن تولید می‌کنند. همان‌طور که گفته شد بنز قصد دارد این موتور جدید را در کلاس E استفاده کند که با ویژگی‌های خودران و سرعتی معادل 210 کیلومتر در ساعت به‌عنوان نسل پنجم وارد بازار خواهد شد.

موتور فوق تمیز بنز