پدیده فورد در راه لمان
50 سال پیش فورد با مدل GT40 مسابقات 24ساعته لمان فرانسه را فتح کرد. پس از نیم قرن یک بار دیگر فورد قصد دارد یک GT را راهی مسابقات کند. اما به نظر می‌رسد این بار فورد دست به ریسک بزرگی زده است. شاید هم رازهایی از نسل جدید فورد GT می‌داند که ما از آن بی‌خبریم. مسابقات 24 ساعته لمان با 50 سال پیش تفاوت زیادی کرده است. این مسابقه که در اصل برای به رخ رقبا کشیدن دوام و کیفیت خودروها در زیر فشار طراحی شده بود اکنون به محلی برای ارائه خودروهای اختصاصی تبدیل شده است. به بیان دیگر در گذشته خودروسازان با تقویت کردن بهترین مدل‌هایشان گام در این مسابقه می‌گذاشتند تا کیفیت آنها را نشان دهند. اما امروزه برای مسابقه 24 ساعته لمان خودروهای اختصاصی طراحی می‌شود که با فشار سنگین این مسابقه تناسب داشته باشد.
در این شرایط ورود یک تیم با خودرویی که یک خودرو شهری روی خط تولید به حساب می‌آید، ریسک بزرگی است. حتی اگر این خودرو فورد GT مدل ۲۰۱۷ باشد. در سال ۱۹۶۶ فورد GT۴۰ به واقع یک پدیده در میان خودروهای هم‌نسلش بود. خودروهای سوپراسپرت ایتالیایی و آلمانی اگر چه از نظر زیبایی جالب توجه بودند اما از نظر فنی به پای اسب سرکش فورد نمی‌رسیدند. اما امروزه خودروهای حاضر در لمان از سطح تکنولوژی بسیار بالاتری نسبت به خودروهایی که برای عرضه به بازار تولید می‌شوند، برخوردار هستند. به ویژه برخی تیم‌ها مدل‌های هیبریدی را هم به میدان آورده و در مصرف سوخت که یک شاخص مهم در مسابقات اتومبیلرانی است، صرفه‌جویی می‌کنند. دلیل اهمیت مصرف سوخت این است که تیم‌هایی که خودروهای پرمصرف دارند دفعات بیشتری باید برای سوخت‌گیری به منطقه پیت‌استاپ مراجعه کنند و زمان مفید را از دست می‌دهند.فورد GT شهری قرار است در سال ۲۰۱۷ به بازار عرضه شود. اما مدل لمان آن همین تابستان امسال راهی مسابقه خواهد شد. فورد GT استاندارد دارای وزنی حدود ۱۳۱۰ کیلوگرم است. اما وزن مدل مسابقه‌ای را ۱۴۰ کیلوگرم کاهش داده‌اند.

این کار از طریق حذف تزئینات و جایگزین کردن بخش‌هایی از بدنه با فیبرکربن صورت گرفته است. مدل استاندارد یا شهری فورد GT دارای یک موتور 6 سیلندر 3500 سی سی است که با دو توربوشارژر تقویت شده است. این موتور می‌تواند 600 اسب بخار قدرت تولید کند. اما این قدرتی نیست که یک ماشین بتواند با آن در مسابقات 24 ساعته لمان موفقیتی کسب کند. به همین دلیل فورد دست به یک انقلاب در موتور فورد GT زده و آن را تا 820 اسب بخار تقویت کرده است. فرمان این خودرو نیز تغییر کرده است. فورد برای فورد GT نسخه لمان، اقدام به طراحی یک فرمان به سبک خودروهای فرمول یک کرده است تا راننده بتواند عمده کلیدهای کنترلی را روی فرمان داشته باشد. البته استفاده از فرمان شبیه به فرمان فرمول یک تنها به تعویض غربیلک فرمان محدود نمی‌شود. در یک مسابقه اتومبیلرانی راننده باید با کمترین میزان فرمان دادن، بالاترین تغییر را روی چرخ‌ها اعمال کند. برای همین اکسل جلو خودرو نیز تعویض شده و از یک اکسل مسابقه‌ای با حساسیت بالا نسبت به چرخش‌های فرمان استفاده شده است. با استفاده از این مجموعه است که فورد قصد دارد یک بار دیگر شانسش را در سنگین‌ترین مسابقه اتومبیلرانی جهان بیازماید.