دنیای اقتصاد، گروه ورزش - از این هفته تصمیم داریم تا روزهای دوشنبه هر هفته قسمتی از مطالب ورزشی را به بررسی آسیب‌های ورزشی اختصاص دهیم و تا حدودی به تشریح آن آسیب بپردازیم و باعث بالا رفتن دانش عمومی در این زمینه شویم. به همین دلیل در قسمت اول این موضوع به مچ پا پرداخته‌ایم و آسیب‌های مربوط به آن را این هفته و هفته آینده مورد بررسی قرار خواهیم داد.
مچ پا به دلیل عملکرد بالا و همچنین تحمل وزن بدن در فعالیت‌های ورزشی بسیار آسیب‌پذیر است، آسیب‌های مچ پا شایع‌ترین آسیب ورزشی محسوب می‌شود. ۸۵ درصد از صدمات مچ پا را پیچ خوردگی‌های مچ پا تشکیل می‌دهد و ۸۵ درصد این پیچ‌خوردگی‌ها را نوعی پیچ‌خوردگی که در آن پا (کف پا) به سمت داخل بوده و کناره خارجی پا مماس بر زمین می‌باشد، تشکیل می‌دهد که آسیب وارده به سمت خارج مچ پا وارد می‌شود، اسپرین مچ پا یا پیچ‌خوردگی ممکن است سبب وارد آمدن صدمه به بافت‌های داخلی و یا خارجی مفصل مچ پا شود.همانطورکه گفته شد، پیچ‌خوردگی مچ پا شایع‌ترین آسیب و صدمه ورزشی محسوب می‌شود که احتمال بروز آن در دوره ورزشی یک فرد بین ۲۵ تا ۴۰ درصد است، پیچ‌خوردگی مچ پا موجب کشیدگی لیگامنت‌های مچ پا شده و در نتیجه پارگی آن در بعضی موارد دور از انتظار نیست. پیچ خوردگی به‌ویژه در ورزش‌های فوتبال، والیبال و بسکتبال شایع است.

انواع پیچ خوردگی‌های مچ
۱- پیچ‌خوردگی‌های خارجی: در حرکت چرخشی پا به سمت خارج به‌طوری‌که کف پا به سمت داخل قرار گیرد، رخ می‌دهد و در آن قسمت خارجی مچ پا صدمه می‌بیند.
۲- پیچ‌خوردگی‌های داخلی: در حرکت چرخشی پا به سمت داخل به طوری‌که کف پا به سمت خارج قرارگیرد، رخ می‌دهد و در آن قسمت داخل مچ پا صدمه می‌بیند.
۳- پیچ‌خوردگی‌های بالای مچ پا: منظور پارگی رباط بین درشت نی و نازک نی در انتهای تحتانی آن‌ها است که اغلب با درد جلوی مچ پا تظاهر پیدا می‌کند.

درجه‌بندی آسیب پیچ خوردگی مچ پا براساس معاینه بالینی
درجه یک: مچ دردناک اما با ناپایداری مفصل که با کشیدگی خفیف رباط قاپی_نازک نی قدامی همراه است.
درجه دو: مچ دردناک و در بررسی مفصل ناپایداری در معاینه مفصل دیده می‌شود که با پارگی کامل رباط قاپی_نازک نی قدامی و پارگی ناکامل رباط پاشنه ای _ نازک نی همراه است.
درجه سه: مچ دردناک همراه با ناپایداری مفصل مچ در معاینه. این حالت با پارگی کامل هر دو رباط قاپی_نازک نی قدامی و پاشنه‌ای _ نازک نی همراه است.
بیومکانیک ورزشی مکانیسم‌های پیچ خوردگی مچ پا در حرکات ورزشی شامل پریدن‌ها، چرخیدن روی یک پاشنه و تماس نزدیک بین ورزشکاران که در آن‌ها پاها روی هم گذاشته می‌شود، است.