قیمت جدید برای یک شاهکار خودرویی

وقتی یک شرکت دست به ساخت مدل‌های تیراژی محدود می‌زند نمی‌توان پیش‌بینی کرد که قیمت این گونه خودروها به کجا می‌رسد. تنها علاقه کلکسیونرها و روز حراج است که قیمت را تعیین می‌کند. به زودی یکی از معروف‌ترین خودروهای تیراژ محدود جهان برای حراج عرضه می‌شود. خودرویی که یک جواهر در صنعت خودرو به حساب می‌آید. معمولا این خودروها برای حراج عرضه می‌شوند، اما به تازگی مالک یک دستگاه خودرو اس ال آر مک لارن استرلینگ موس اعلام کرده که قصد دارد خودرو خود را به فروش برساند. قیمتی هم که برای آن تعیین کرده ۴ میلیون یورو است. از این خودرو تنها ۷۵ دستگاه ساخته شده است که تمامی آنها تولید سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ هستند. بعد از سال ۲۰۱۰ همکاری مرسدس بنز و مک لارن خاتمه یافت و پرونده این سوپرماشین هم بسته شد.

این خودرو یک رودستر شهری است که با الهام از طراحی خودروهای فرمول یک در دهه ۶۰ میلادی طراحی شده است. طراحی این خودرو به گونه‌ای انجام شده که نوعی بی زمانی در آن وجود داشته باشد. طراح آن یک طراح اهل کره جنوبی است که توانسته از پس القای این بی زمانی در محصول نهایی به خوبی برآید. این خودرو فوق‌العاده به نام راننده بزرگ مرسدس بنز در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی نام‌گذاری شده است. استرلینگ کرافورد موس راننده انگلیسی است که در آن سال‌ها برای تیم مرسدس بنز رانندگی می‌کرد. موس به دلیل شهرت و مهارتش لقب «سر» را نیز دریافت کرد و امروزه با نام سر استرلینگ موس شناخته می‌شود. موس هم اکنون ۸۷ سال دارد. در مورد او گفته می‌شود: او بهترین راننده‌ای است که هیچ وقت قهرمان فرمول یک نشد.

خودرو مذکور دارای موتور هشت سیلندر ۵۴۰۰ سی‌سی است که سیلندرهای آن با آرایش خورجینی قرار گرفته‌اند. این موتور با یک سوپرشارژر تقویت شده و می‌تواند ۶۴۰ اسب بخار قدرت تولید کند. با این‌قدرت خودرو به سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن نیز کمتر از ۳.۵ ثانیه ذکر شده است. یکی از دلایل شتاب بالای این خودرو وزن کمتر آن در مقایسه با مدل سقف دار است. مدل سقف دار این خودرو ۱۷۴۰ کیلوگرم وزن دارد که استرلینگ موس در مقایسه با آن ۲۲۰ کیلوگرم سبک تر است. برای این SLR مک لارن از جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک استفاده شده است. نکته جالب در مورد این خودرو ترمزهای دوگانه آن است. در شرایط عادی نیروی هیدرولیک ترمزها را فعال می‌کند، اما در سرعت‌های بالا یک سیستم پنوماتیک (بادی) هم به کمک ترمزها می‌آید.

آخرین باری که یک دستگاه از این خودرو معامله شد به سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد. در آن زمان ۵/ ۱ میلیون یورو برای آن پرداخت شد و اکنون می‌بینیم که فروشنده آلمانی این خودرو قیمت را حسابی بالا برده است. با این حال بعید به نظر می‌رسد این جهش قیمت مانع از فروش رفتن آن باشد، چرا‌که ترکیب سه نام مک لارن، مرسدس بنز و استرلینگ موس روی یک محصول می‌تواند هر کلکسیونری را برای داشتن آن وسوسه کند.