شبکه فاضلاب اصفهان با استفاده از فاینانس خارجی بازسازی می شود

مدیر عامل شرکت آبفا استان اصفهان گفت: استفاده از فاینانس خارجی روش مالی جدیدی است که آبفا اصفهان برای بازسازی شبکه فرسوده فاضلاب شهر اصفهان در دستور کار قرارداده است. هاشم امینی در جلسه هم اندیشی مدیران دفاتر تجهیز منابع مالی غرب و مرکز کشور با موضوع بهره گیری از روش های مختلف سرمایه گذاری بخش خصوصی گفت: انتظار می رود با استفاده از این روش شبکه فاضلاب اصفهان که قدمتی بیش از ۵۰ سال دارد در کوتاهترین زمان ممکن بازسازی شود. وی افزود: با بهره گیری از روش های مختلف تأمین منابع مالی از قبیل فاینانس، بیع متقابل، BOO ، BOT و تبصره سه می توان امیدوار به اجرای به موقع پروژه ها و نیز اجرای طرح های توسعه ای بود در غیر اینصورت با تکیه بر منابع مالی دولتی فقط عقب ماندگی در عملیاتی شدن پروژه ها و استهلاک تأسیسات را انتظار داشت.

هاشم امینی تاسیس دفاتر تجهیز منابع مالی را در پیشبرد طرح های توسعه ای موثر دانست و افزود: در سال های اخیر شرکت آبفا استان اصفهان با راه اندازی دفتر تجهیز منابع مالی توانست به روش های مختلف مالی همانند بیع متقابل، فاینانس خارجی، تبصره سه، BOO و BOT پروژه های مختلف آب و فاضلاب را در گوشه و کنار استان اجرایی کند زیرا با مشارکت بخش خصوصی بهره وری از ظرفیت های موجود چندین برابر می شود. وی به راندمان بالای بهره وری در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: اروپا که به دلیل میانگین بالای بارندگی به قاره سبز معروف است به رغم وفور منابع آبی با استفاده از فناوری و نیز بهره مندی از ظرفیت بخش خصوصی درصدد افزایش راندمان بهره وری از منابع آبی موجود برآمد و از هر قطره آب نهایت استفاده را می کنند و به نوعی از هدر رفت بی رویه آب جلوگیری و مصرف بهینه آب را در دستور کار قرار دادند.

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان به تنگناهای مالی دولتی پرداخت و اظهار کرد: نمی توان امیدوار بود با افزایش حداکثر ۲۰ درصد حق انشعاب اجرای پروژه های بخش آب و فاضلاب با هزینه هایی که وجود دارد به موقع عملیاتی شود. وی افزود: بنا براین برای جلوگیری از استهلاک تأسیسات و اجرای به موقع پروژه چاره ای جز استفاده از روش های مختلف مالی دیگر نیست تا بتوان خدمات آبفا را که رابطه مستقیم با افزایش رفاه اجتماعی دارد در مناطق مختلف به موقع اجرا نمود و مردم بیشتری تحت پوشش این نوع خدمات قرار گیرند. امینی گفت: خوشبختانه سه چهار سال است که با فعالیت دفتر تجهیز منابع مالی در استان اصفهان اجرای پروژه هایی که در نهایت خدمات رسانی بهتر آبفا را بدنبال دارد در شهرهای مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است. وی گفت: چراکه آبفا استان اصفهان دارای ۱۰۷ شهر است که مردم این شهرها بی صبرانه منتظر بهره مندی از خدمات آبفا هستند که مسلماً با تزریق قطره چکانی اعتبارات دولتی نمی توان انتظار ارائه خدمات در کوتاهترین زمان را فراهم کرد.