قایق خودران در هلند آزمایش شد

بعد از خودروها و هواپیماهای خودران، اکنون نوبت به قایق‌ها رسیده است تا دنیای فناوری خودران را تجربه کنند. در یک پروژه چند ملیتی به رهبری یک شرکت هلندی، قایق‌های خودران به‌صورت نمونه اولیه یا همان پروتوتایپ مورد آزمایش قرار گرفتند. بودجه در نظر گرفته شده برای تحقیق در این پروژه ۲۰ میلیون دلار ذکر شده است. دانشگاه مهندسی MIT در ماساچوست آمریکا بخش پشتیبانی فکری این پروژه را به عهده دارد.

هدف از راه‌اندازی این پروژه رسیدن به مرحله‌ای است که بتوان کشتی‌های بزرگ اقیانوس‌پیما را به فناوری خودران مجهز کرد. ارائه سامانه خودران برای قایق و کشتی در ابعادی ساده‌تر و در ابعادی پیچیده‌تر از خودروها است. مهم‌ترین‌ مشکلی که پیش روی محققان وجود دارد این است که در دریا چیزی به نام مسیر و نقشه دارای جزئیات وجود ندارد. برخلاف خودروها که در مسیرهای مشخص حرکت می‌کنند و با استفاده از رادار و دوربین‌های دید بصری به‌طور پیوسته می‌توانند خود را با طول و عرض مسیر تراز کنند. اما یک قایق در وسط دریا به چنین کمکی دسترسی نداشته و صرفا باید از طریق مکان‌نما موقعیت خود را پیدا کند. پروژه کنونی در آمستردام اجرا شده و هفته گذشته نخستین قایق آن به آب انداخته شد. این قایق در کانال‌های آب مشهور شهر آمستردام آزمایش شد. این کانال‌ها مانند خیابان عمل می‌کنند و حالتی شبیه به جاده دارند. به همین دلیل وضعیت میان دریا برای قایق وجود ندارد و کار مسیریابی آن راحت تر انجام می‌شود.

اما مسیریابی تنها چالش قایق‌های خودران نیست. کشتی‌ها برخلاف خودرو، به دلیل اینکه در معرض نیروهای هیدرولیکی آب قرار دارند به‌طور پیوسته از مسیر اصلی خود منحرف شده و نیاز به اصلاح مسیر دارند. به‌عنوان مثال اگر یک کشتی در مسیر طولانی قصد داشته باشد از نقطه الف به نقطه ب برود، اگر این مسیر را به‌طور کاملا مستقیم طی کند هرگز به نقطه ب نمی‌رسد. این همان کاری است که اکنون ناخدای کشتی‌های کوچک و خدمه ناوبری در کشتی‌های بزرگ انجام می‌دهند. برای رسیدن به جایی که یک قایق خودران بتواند به تنهایی اصلاح مسیر کرده و در عین حال به کشتی‌ها و قایق‌های عبوری دیگر هم برخورد نکند، راه زیادی باقی‌مانده است؛ اما با توجه به نتایج مثبت این قایق خودران، به نظر می‌رسد دیر یا زود شاهد تردد این قایق‌ها نیز خواهیم بود.