بیمه‌گریزی برای کارفرمایان راهگشا نیست
ایسنا- رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی گفت: بیمه‌گریزی راه‌حل خوبی برای مشکلات کارفرمایان نیست.

رحمت‌الله پور موسی با بیان اینکه سهمیه بیمه از کارفرما در تامین اجتماعی 30 درصد است، اظهار کرد: به تناسب افزایش حقوق سهم کارگران هفت درصد و سهم کارفرمایان 23 درصد است که سه درصد از سهم کارفرما توسط کارگاه پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه هرچه حقوق فرد بیشتر باشد سهم بیمه بیشتری برای وی پرداخت می‌شود، عنوان کرد: متأسفانه کارگاه‌های زیادی وجود دارد که حق کارگران به خصوص در زمینه بیمه در آن ضایع می‌شود.

پورموسی با بیان اینکه از ۸۰۰ هزار کارگر استان ۱۰۰ هزار نفر بیمه ندارند، گفت: کارگاه‌هایی وجود دارد که نه تنها بازرسی از آن انجام نمی‌شود بلکه کارفرمایان آن نیز در صورت بازرسی، کارگران خود را مخفی می‌کنند در صورتی که این اقدام به ضرر هر دو نفر است.
رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی ملاک کار خود را تنها لیست ارسالی توسط کارفرمایان قرار داده است، خاطرنشان کرد: کارگاه‌هایی که فعالیت دائمی دارند نباید به کارفرما این اجازه را بدهند که لیست کارگران را کمتر از حد واقعی رد کنند.

پورموسی بیمه کارگران ساختمانی معادن را که مشاغل سخت دارند در اولویت دانست و افزود: با این وجود در بحث بیمه ارزش‌گذاری برای اولویت اهمیت چندانی ندارد چراکه وقتی رابطه کار و کارگر برقرار ‌شد طبق قانون باید حق بیمه کارگر پرداخت شود و این ربطی به حوزه‌ فعالیت آن کارگر ندارد.
رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی با بیان اینکه بیمه مشاغل سخت باید در اولویت‌کاری دولت قرار بگیرد، تصریح کرد: متأسفانه کارگران مشاغل سخت سهمیه کمی از بیمه می‌برند در حالی که دولت باید با طرح‌های حمایتی خود مانند پرداخت ۲۰ درصد از حق بیمه به کارگران این مشاغل کمک کنند.

پورموسی در خصوص اجرای طرح آموزش کارگران قبل از کار،‌ اظهار کرد: اگر این طرح در سراسر کشور برگزار شود قطعا در خراسان نیز با توجه به بافت شهر مشهد که دارای حجم بالایی از ساخت‌وساز است اجرایی خواهد شد چراکه بیشترین آمار حوادث ساختمانی مربوط به این استان است.
رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه آموزش لازمه هرکاری است، گفت: دولت هزینه هنگفتی را برای کارگرانی که در حوادث آسیب می‌بینند پرداخت کرده و از طرف دیگر خانواده‌های این کارگران نیز دچار مشکلات زیادی می‌شوند که با آموزش کارگران این مشکلات رفع خواهد شد.

پورموسی آموزش هشت تا 12 ساعته را برای کاهش آمار حوادث ناشی از کار ضروری دانست و افزود: با بودجه‌ای که صرف حوادث ناشی از کار می‌شود می‌توان اشتغال‌زایی کرد و همچنین پیامد حوادث ناگوار را به حداقل رساند.
رئیس شورای عالی کانون کار خراسان رضوی در ادامه تصریح کرد: دارندگان کارت مهارت شاید در برخی از موارد دچار خطا شوند اما برای دریافت این کارت باید دوره‌هایی را سپری کرده و آزمون بدهند.