افزودن2700 سکه تاریخی به موزه آستان قدس رضوی
دنیای اقتصاد-2700 سکه تاریخی به مجموعه سکه‌های موزه آستان قدس رضوی اضافه شد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان کتابخانه‌های آستان قدس رضوی، مسئول گنجینه تمبر اسکناس و سکه این سازمان، اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون بیش از 2700سکه به صورت اهدایی وخریداری،به شمار سکه های این گنجینه افزوده شده است.
محمد حسین یزدی‌نژاد افزود: از این تعداد ۲۶۹۸سکه توسط عاشقان و شیفتگان علی‌ابن‌موسی‌الرضا (ع) به گنجینه تمبر، سکه و اسکناس موزه آستان قدس هدیه یا وقف و ۱۵ سکه قدیمی و نفیس از جنس نقره برای گنجینه خریداری شده است. وی بیان کرد: از سکه‌های اهدایی به آستان قدس رضوی در سال جاری تعدادی سکه از جنس طلا، ۲۴۶ عدد از جنس نقره، ۲۰۳۹ سکه از جنس مس- نیکل، ۸۶ سکه از جنس مس، ۵۴ سکه از سکه‌های یادبود نقره و یک سکه از سکه‌های یادبود طلا می‌باشند.
یزدی نژاد درباره پیشینه تشکیل این گنجینه گفت: با افتتاح گنجینه تاریخ مشهد در سال 1378 در موزه مرکزی آستان قدس رضوی، مجموعه‌ای از سکه‌های مربوط به دوران قبل از اسلام و سکه‌های دوره اسلامی و نیز مدال‌های اهدایی جهان پهلوان تختی و دیگر قهرمانان کشورمان در زمینه‌های ورزشی و علمی به نمایش گذاشته شد. وی افزود: ضرورت تفکیک بخش نمایش سکه‌ها از مدال‌ها و نیاز به توسعه و تحول گنجینه سکه سبب شد تا در اوایل سال 1388، مجموعه سکه‌ها به گنجینه تمبر، تاریخچه پستی و اسکناس منتقل و در فضایی وسیع‌تر به نمایش گذاشته شود.
مسئول گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس رضوی گفت: سکه‌های به نمایش درآمده در این گنجینه مربوط به سه دوره تاریخی شامل سکه‌های منتخب ایران باستان پیش از اسلام، پس از ظهور اسلام و دوره اسلامی می‌باشد. وی ادامه داد: قدیمی‌ترین سکه موجود در گنجینه تمبر، اسکناس و سکه موزه آستان قدس مربوط به پیش از ظهور اسلام و مربوط به کشورلیدیه(ترکیه امروزی) بوده و جدیدترین سکه موجود نیز مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار (از ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ ق) است.