بازار بزرگِ کوچک!

خودروسازان بزرگ جهان علاقه زیادی به حضور پرقدرت در بازار هند دارند و دلیل آن نیز جمعیت زیاد این کشور است اما موانعی پیش روی آنها قرار دارد که همواره مانع از حضور قدرتمند در این بازار شده است. ناهمگونی بازار یکی از موانع پیش‌روی خودروسازان خارجی است. آنها برای اطلاع از میزان قدرت بازار خودرو هند نمی‌توانند یک مطالعه کلی انجام دهند و باید به‌صورت منطقه‌ای در این کشور فعالیت کنند. این تقسیم‌بندی گاه در مورد شهرهایی نظیر بمبئی، کلکته و جیپور به مناطق مختلفی در داخل شهر نیز می‌رسد که قدرت خرید کاملا متفاوتی از هم دارند. این وضعیت مرحله شناخت بازار (Know your markets) برای شرکت‌های خارجی را مشکل می‌کند.

مرحله معرفی برند در این کشور دشوارتر از دیگر کشورهای بزرگ است. آنچه معمولا شرکت‌های بزرگ روی آنها برای تبلیغ محصولاتشان مانور می‌کنند در هند چندان برای مردم اهمیت ندارد. مصرف سوخت کم، ایمنی بالا یا امکانات رفاهی برای مردمی با سطح درآمد پایین نمی‌تواند جاذبه ایجاد کند، به همین دلیل آنها فعلا با بخش کوچکی از بازار هند طرف هستند که قدرت خرید متوسط به بالا دارند.

تطبیق استراتژی تولید (Adapt production strategies) با بازار هند یکی دیگر از دشواری‌های پیش‌روی این شرکت‌ها است. هندی‌ها خودروهای ارزان می‌خواهند. برای رسیدن به هدف، خودروسازان بزرگ جهان باید خطوط تولید جدیدی ایجاد کنند که بتواند یا محصولات جدید برای این بازار تولید کند، یا اینکه محصولات کنونی را با حذف آپشن‌ها و احتمالا کیفیت مواد کامپوزیت پایین‌تر برای هند تولید کند. این کار دشواری برای خودروسازان بزرگ جهان نیست اما مشکل اینجاست که انجام این‌کار برای بازار هند ریسک بالایی دارد چرا‌که مشخص نیست بازار هند با این وضعیت اقتصادی آیا می‌تواند به این مدل عرضه جواب بدهد یا خیر. شرکت‌های بزرگ در مقابل سهامداران خود مسوول هستند و نمی‌توانند خطر زیان و ریزش ارزش سهام را برای یک بازار مبهم قبول کنند.

مشکل بعد نبود امکان طراحی چشم‌انداز بلند‌مدت (long-term view) در بازار هند است. وضعیت بازار خودرو هند تابعی از وضعیت اقتصاد این کشور است. ممکن است برای سال‌ها وضعیت به همین شکل بماند و ممکن است به دنبال یک جهش اقتصادی وضعیت بازار خودرو نیز دگرگون شود. با توجه به وجود هر دو امکان که تفاوت زیادی هم با یکدیگر دارند، خودروسازان خارجی در ترسیم شیوه رفتار و مدل حضور خود در بلند‌مدت در این کشور سردرگم هستند.