ایستاده در برابر اتهامات

کارلوس کی‌روش پیش از حضور در ایران نام بزرگ و رزومه مفصلی داشت. به همین دلیل قرارداد گرانقیمتی هم با وی منعقد شد که همین مساله انتقاداتی را در پی آورد و حساسیت‌ها را پیرامون این مربی افزایش داد. شاید در طول این ۶ سال خیلی از نقدها به کی‌روش و عملکردش وارد بوده، اما بعضا مطالبی گفته شده که واقعا هیچ سنخیتی با عقل و منطق نداشته است. در این مطلب به دو دسته از عجیب‌ترین انتقادات و اتهاماتی که متوجه کی‌روش شده اشاره می‌کنیم.

شایعه توهین‌آمیز تبانی

در طول هفته گذشته شایعاتی در مورد راه دادن احتمالی ایران به سوریه در بازی آخر مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۸روسیه مطرح شد که در نوع خودش عجیب بود. می‌گفتند چون ایران از خیلی وقت پیش صعودش به جام‌جهانی را قطعی کرده، بنابراین بازی با سوریه را زیاد جدی نخواهد گرفت تا حریفش که شگفتی‌ساز مسابقات اخیر در مقدماتی جام‌جهانی بوده به مرحله نهایی برسد! مطابق انتظار این حرف و حدیث‌ها، حسابی مربی پرتغالی را عصبانی کرد؛ تا جایی که کی‌روش دو روز قبل از بازی در مصاحبه با خبرنگاران به شدت علیه این شایعات موضع گرفته و آنها را «کثیف» ارزیابی کرده است. حالا کاری به نتیجه بازی با سوریه نداریم، اما هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند کی‌روش با آن دیسپلین و کاراکتر و اعتبار بیخود و بی‌جهت تن به چنین مساله‌ای بدهد. البته این دومین بار است که کارلوس کی‌روش در دوران حضورش در ایران به تبانی متهم می‌شود.

چهار سال پیش در چارچوب مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴برزیل، وقتی تیم کشورمان در خاک لبنان تن به شکستی عجیب داد و وضعیتش در گروه به خطر افتاد، برخی‌ها این شایعه عجیب و باورنکردنی را مطرح کردند که کی‌روش با تیم ملی قطر تبانی کرده تا با ناکام گذاشتن ایران، این تیم عربی را به سمت مرحله نهایی جام‌جهانی هدایت کند. این شایعه البته هیچ مبنای منطقی نداشت و صرفا بر اساس یک باخت ساده پایه‌ریزی شده بود، اما طبیعتا حسابی کی‌روش را عصبانی کرد تا جایی که این مربی مدعی شد: «بله، در ایران عده‌ای با قطر همکاری می‌کنند که من اسم آنها را بعد از پایان مسابقات مقدماتی خواهم گفت.» هرچند آن غائله همان‌جا تمام شد و کی‌روش بعد از صعود تیم کشورمان به برزیل حرف خاصی نزد. جالب اینجاست که چهار سال پیش تیم ملی قطر دقیقا با شکستی که در دوحه مقابل تیم کشورمان متحمل شد از گردونه مسابقات مقدماتی جام‌جهانی کنار رفت و در واقع این خود کارلوس کی‌روش بود که تیر خلاص را به شقیقه عنابی‌ها شلیک کرد.

ماجرای سوریه جنگ‌زده

برانکو ایوانکوویچ و کارلوس کی‌روش هر دو مربیان بزرگ و متشخصی هستند که برای فوتبال ایران منشأ خیر بوده‌اند. با این وجود آنها در یک سال گذشته بیشتر به دو پادشاهی شباهت داشته‌اند که در یک اقلیم نمی‌گنجند و مدام به پر و پای هم پیچیده‌اند. یک روز برانکو از برنامه‌های تیم ملی انتقاد کرد و حتی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های کشورش گفت مردم ایران دوست دارند او سرمربی تیم ملی شود، یک روز هم کی‌روش ملی‌پوشان پرسپولیس را از اردوی امارات به تهران دیپورت کرد تا همه همینطور هاج و واج باقی بمانند.حتی شاید نشود به صراحت گفت که بین برانکو و کی‌روش کدام یکی بیشتر مقصر بوده، اما این وسط سرمربی پرسپولیس یک گاف خیلی بد داد که به مرور زمان، ابعاد فاجعه‌آمیزش روشن‌تر شد. زمستان سال گذشته وقتی پرسپولیس در کورس قهرمانی لیگ شانزدهم قرار داشت و برنامه‌های این باشگاه بدجوری با تقویم تیم ملی تداخل پیدا کرده بود، برانکو در مصاحبه‌ای به زیاده‌خواهی‌های کی‌روش اعتراض کرد .

در آن اظهارات حداقل دو جمله بسیار عجیب و دور از انتظار وجود داشت. یکی آنکه برانکو گفت شاگردانش هر وقت از اردوی تیم ملی برمی‌گردند دو تا سه کیلو چاق می‌شوند، دیگری هم اینکه مربی کروات به قصد تحقیر عملکرد کی‌روش، مدعی شد تیم ملی ایران با سوریه جنگ‌زده مساوی کرده که این اصلا کار بزرگی نیست. در مورد ادعای اول ما حرف خاصی نمی‌توانیم بزنیم، چون ترازو دم دست‌مان نیست اما گذر زمان صحت و سقم جمله دوم برانکو را به خوبی نشان داد. ما در بازی رفت با سوریه در زمین چمن گل‌آلود ورزشگاه سرمیان مالزی در حالی با این تیم مساوی کردیم که بازی در آن شرایط شاهکار کنفدراسیون فوتبال آسیا بود. در مجموع آن مساوی، اصلا بهانه خوبی برای حمله برانکو به کی‌روش نبود؛ به‌ویژه که بعدا همان سوریه جنگ‌زده به شگفتی‌ساز کل مسابقات مقدماتی جام‌جهانی در آسیا تبدیل شد .نهایتا سوریه نشان داد تیم شایسته‌ای بوده و برانکو حداقل در این مورد سوژه خوبی برای حمله به رقیب پرتغالی‌اش پیدا نکرده است.

ایستاده در برابر اتهامات

ایستاده در برابر اتهامات