ابوالفضل حیدریان فیروزآبادی

مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه

اهداف واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه در سال 95

در راستای اهداف استراتژیک تعریف شده در شرکت فولاد اکسین خوزستان در خصوص تولید ورقهای API و با ارزش افزوده بالا و با توجه به نیاز مشتریان به محصولات با کیفیت بالا، واحد کنترل کیفیت اهداف ذیل را در سال جدید سرلوحه کار خود قرار داده است تا بتواند به عنوان یک شرکت تولید کننده ورقهای فولادی که دارای گواهینامه مدیریت کیفیت آزمایشگاه (ایزو۱۷۰۲۵ ) است، با بهبود مستمر کمک شایانی به افزایش سطح کیفی محصولات وقابلیت رقابت در محصول تولیدی خود با برندهای معتبر دنیا داشته باشد و نیز بتواند از خروج ارز از کشور برای خرید محصولات مشابه تولید داخل جلوگیری کند تا به فرموده مقام معظم رهبری در نامگذاری سال ۹۵ ، اقتصاد مقاومتی را در اقدام و عمل خود نمایان سازد. واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه همانگونه که از اسم آن مشخص است، شامل دو بخش بازرسی کنترل کیفی و آزمایشگاه کنترل کیفیت است.

فعالیت‏های معمول

۱ - بازرسی کنترل کیفی

۲ -آزمایشگاه کنترل کیفیت

فعالیتهای دیگر این واحد در زمینه ارتقا و بهبود کیفیت

۱-نصب و راه اندازی تجهیزات بازرسی آنلاین بر روی خط تولید

۲-نصب و راه اندازی تجهیزات جدید آزمایشگاه کنترل کیفیت

۳-نصب و راه اندازی آزمایشگاه خوردگی HIC & SCC

۴-افزایش دامنه آزمونهای استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه ( ایزو ۱۷۰۲۵)

فعالیتهای واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه در سال94

۱- کسب عنوان واحد نمونه و مدیر کنترل کیفیت نمونه استاندارد در استان خوزستان

این فرایند از طرف سازمان ملی استاندارد و به صورت سالانه صورت می‌گیرد و مراحل آن به این صورت است:

*انجام بازرسی ها و نمونه برداری دوره‌ای از محصولات شرکت و ارسال به آزمایشگاه معتمد سازمان

*حصول نتایج آزمونها و اعلام تاییدیه به شرکت

*تمدید سالانه گواهینامه استفاده از علامت استاندارد اجباری۳۶۹۴

۲- اخذ گواهینامه تطابق محصول از موسسهBV جهت صادرات ورق A۲۸۳ به کشور عراق

در خصوص صادرات ورق A۲۸۳ به کشور عراق، با توجه به درخواست مشتری مبنی بر نیاز داشتن تاییدیه یا گواهینامه استاندارد از موسسهBV، این واحد مبادرت به مکاتبات و ارائه مدارک و مستندات در خصوص این محصولات کرد. پس از بازدید و بازرسی‌های مربوطه توسط نماینده شرکت BV گواهینامه مذکور برای صادرات این محصولات به عراق از طرف موسسهBV جهت شرکت فولاد اکسین خوزستان صادر شد.

۳- انتخاب مدیر کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین به عنوان دبیرکمیته ایزو ۶۹TC علاوه بر ایزو ۱۷TC

سازمان ملی استاندارد ایران به عنوان عضوکمیته‌های متناظر بین المللی ایزو در زمینه‌های مختلف از جمله فولاد (TC۱۷) و کاربرد روش‏های آماری (TC ۶۹) فعالیت می‌کند. فعالیت پرسنل شرکت فولاد اکسین در این کمیته ها موجب اعمال اصلاحات بر روی استانداردهای موجود مرتبط با شرکت و طرح مسائل مدنظر آنها هنگام تدوین استانداردهای جدید ملی و بین المللی خواهد شد.فرایند انتخاب دبیر از طریق برگزاری انتخابات در سطح کشور و از بین مسئولان کنترل کیفیت صورت می‌گیرد.

۴- پایش عیوب کیفی محصولات شرکت برای جلوگیری از تکرارپذیری عیوب

این پایش درقالب یک کمیته و با اطلاعات کیفی واحد کنترل کیفیت از ورقهای تولیدی به صورت روزانه انجام شده وگزارش عیوب محصولات به واحد تولید برای بررسی و اصلاح آن ارائه می‌شود. واحد تولید نیز با توجه به عیب مذکور فرایند اقدام اصلاحی برای بهبود فرایند را انجام می‌دهد. این گزارش ها پایان هر ماه در جلسات عملکرد ماهانه ارائه می‌شود.

۵ - اخذ مدرک سطح سه بازرسی التراسونیک و رادیوگرافی) (Level III UT&RT از موسسه DAKKS آلمان

از موارد بسیار مهم و مورد نظر شرکتهای نفت، گاز و پتروشیمی، تست التراسونیک برای بررسی عیوب داخل ورق است که به دلیل اهمیت این موضوع ، یک نفر از پرسنل برای گذراندن این دوره آموزشی معرفی شد که پس از شرکت در آزمونهای مربوطه موفق به اخذ مدرک (Level III (UT&RT گردید.