ادامه فشار نزولی  بر طلا
امیررضا حسنی تحلیلگر بازارهای جهانی قیمت اونس طلا در سال 93 بیشتر در بازه 1150 تا 1300 دلار نوسان داشت. سیاست‌های انقباضی آمریکا مهم‌ترین عاملی بود که موجب شد قیمت اونس در طول سال به‌طور آهسته در مسیر کاهشی قرار بگیرد. این امر قیمت‌های طلای جهانی را پایین‌تر و پایین‌تر آورد و رکورد جدیدی در بازار ثبت شد. آنچه که از کاهش بیشتر اونس جلوگیری کرد، سیاست‌های انبساطی سایر کشورهای اروپایی بود.
اما آنچه که بهای اونس در سال ۹۴ را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد، افزایش نرخ‌های بهره فدرال رزرو است. نرخ بهره پایه بانک مرکزی آمریکا احتمالا به زودی ۲۵/۰ درصد افزایش خواهد یافت، گرچه زمان این افزایش هنوز مشخص نیست.
اجرای این سیاست سه پیش‌شرط دارد که دو عامل آن در حال حاضر محقق شده است. ثبات در بازار کار آمریکا و رسیدن به نرخ هدف رشد تولید ناخالص ملی؛ دو عامل زمینه‌ای برای افزایش نرخ بهره است که در سال 94 محقق خواهد شد. تنها نرخ تورم است که به میزان لازم نرسیده و حتی منفی شده است. در صورت رسیدن تورم به نرخ هدف یک درصدی، زمینه کامل افزایش نرخ بهره فراهم خواهد شد، عاملی که موجب فشار بر طلای جهانی و کاهش قیمت آن خواهد شد.
در کنار نرخ بهره آمریکا، کاهش تورم جهانی عامل دیگری خواهد بود که فشار نزولی را بر طلا وارد خواهد کرد؛ بنابراین از آنجا که تورم دوست طلاست، کاهش تورم فشار نزولی بر طلا وارد خواهد کرد، اما عاملی که می‌تواند به افزایش طلای جهانی در سال بعد کمک کند بحران‌های منطقه‌ای خواهد بود.
این در حالی است که بحران‌های فعلی در حال حاضر اثرگذاری خود بر قیمت اونس طلا را از دست داده است.