قرارداد ایران‌خودرو و پژو در حالی پنج‌‌شنبه گذشته به امضای هاشم یکه‌زارع مدیرعامل ایران‌خودرو و تاوارس رئیس هیات‌مدیره گروه پژو سیتروئن رسید که این اتفاق در رسانه‌های جهان بازتاب وسیعی به خود گرفت. بیشتر این رسانه‌ها حضور دوباره پژو در بازار ایران را موفقیتی برای این شرکت در مقایسه با دیگر رقبا خواندند. در ادامه به واکنش برخی رسانه‌های جهان به این رویداد مهم می‌پردازیم.
روزنامه ویرتشافت بلات اتریش
این روزنامه نوشت: با امضای قرارداد پژو و ایران‌خودرو، شرکت فرانسوی در ایران ۲۰۰ هزار خودرو در سال تولید می کند. این روزنامه با اشاره به پایان تحریم‌ها علیه ایران تاکید کرد: خودروسازان آلمانی نیز پیش از اعلام برجام برای ورود به بازار خودرو ایران ابراز علاقه کرده و می‌خواهند سهمی از این بازار بزرگ داشته باشند. از جمله بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی آلمان یعنی دایملر است که روسای این شرکت بارها علاقه خود را در خصوص سرمایه‌گذاری در ایران‌خودرو اعلام کرده‌اند.ویرتشافت بلات نوشت: کارشناسان آلمانی معتقدند که این یک فرصت خوب برای کسب‌و‌کار در شهر اشتوتگارت آلمان است و می‌تواند زمینه کاری برای چند هزار نفر را مهیا کند.

وال‌استریت‌ژورنال
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال آمریکا نیز در گزارشی در رابطه با امضای قرارداد بین ایران‌خودرو و پژو نوشت: شرکت پژو فرانسه در رقابت میان خودروسازان بزرگ جهانی، توانست زودتر از رقبا به بازار خودروی ایران راه پیدا کند و در امضای قرارداد با بزرگ‌ترین خودروساز ایرانی از رقبای به‌نام جهانی خود پیشی گرفت.براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، این قرارداد یک هفته بعد از اجرایی شدن برجام نهایی شد، این در حالی است که زمزمه امضای این قرارداد قبل از اجرایی شدن توافق هسته‌ای به گوش می‌رسید و حال که توافق هسته‌ای حاصل شده است قرارداد تولید خودرو نیز به امضا رسید.به گفته روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، بر‌اساس این قرارداد تولید سه خودروی جدید در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی به سرانجام خواهد رسید و به بازار خواهد آمد. همچنین ارزش این قرارداد ۴۰۰ میلیون یورو است.وال‌استریت‌ژورنال این قرارداد را موفقیت بزرگی برای تاوارس، مدیر پژو دانسته که از سال ۲۰۱۴ این سمت را عهده‌دار شده است. تاوارس یک برنامه بلندمدت برای حضور در بازار ایران ترسیم کرده است. این در حالی است که تاوارس در مقابل رئیس پیشین خود گوسن که در حال حاضر مدیر رنو محسوب می‌شود، موفقیت بزرگی به دست آورده است.براساس گزارش وال‌استریت‌ژورنال، از سوی دیگر شرکت رنو نیز قصد دارد شرکت پارس‌خودرو را خریداری کند، اما تا‌کنون موفقیتی به دست نیاورده است و این شرکت در مراحل اولیه مذاکره و گفت‌وگو‌ها قرار دارد. رنو مانند پژو قصد تقویت فعالیت‌های خود در ایران را دارد تا بتواند سطح اقدامات و فعالیت‌های خود در ایران را به سطح قابل قبولی برساند.

رویترز
خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در مورد قرارداد همکاری بین ایران‌خودرو و پژو فرانسه نوشت: براساس این قرارداد پژو سیتروئن و ایران‌خودرو یک شرکت جوینت‌ونچر به‌صورت پنجاه درصد- پنجاه درصد تاسیس می‌کنند. براساس گزارش رویترز، پژو و ایران‌خودرو در یک کارخانه مدرن در نزدیک تهران به ساخت و تولید سه مدل پژوی ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ اقدام خواهند کرد. براساس این توافق این سه مدل از نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی روانه بازار ایران خواهند شد.رویترز می‌افزاید: براساس این قرارداد در هر سال ۲۰۰ هزار خودروی جدید با همکاری دو شرکت پژو و ایران‌خودرو تولید خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه
خبرگزاری فرانسه نیز طی گزارشی در مورد قرارداد همکاری ایران‌خودرو و پژو نوشت: شرکت خودروسازی پژوسیتروئن بازگشت خود به عرصه تولید و فروش خودرو به ایران را رسما اعلام کرد. پژوسیتروئن با ایجاد یک شرکت مشترک با ایران‌خودرو، بیش از ۴۰۰ میلیون یورو در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند. پژوسیتروئن پیش‌بینی کرده است در سال‌های آینده بیش از ۲۰۰ هزار خودروی مدرن در ایران تولید کند.در همین حال، شرکت خودروسازی رنو فرانسه، با تولید مدل‌های جدید در ایران، بازگشت خود به عرصه تولید و بازار خودروی ایران را رسما اعلام کرد.

فایننشال تایمز
فایننشال‌تایمز نیز در مورد قرارداد همکاری ایران‌خودرو و پژو نوشت: با سرمایه‌گذاری مشترک و برابر دو شرکت «پی‌اس‌ای پژوسیتروئن» و «ایران‌خودرو» سالانه ۲۰۰ هزار خودرو تولید خواهد شد که شامل مدل‌های پژو ۲۰۸، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ خواهد بود.فایننشال‌تایمز افزود: شرکت پژو- سیتروئن با امضای قراردادی الزام آور با ایران‌خودرو، به نخستین شرکت غربی تبدیل شد که پس از لغو تحریم‌ها با ایران قرارداد می‌بندد.قرارداد پژو راه را برای بازگشت این خودروساز فرانسوی به ایران هموار می‌کند. این شرکت خودروساز فرانسوی با امضای این قرارداد همکاری مشترک با شرکت خودروساز ایرانی، طیف متنوعی از خودروهای سواری تولید می‌کند.فاینشنال تایمز همچنین نوشت این شرکت اعلام کرده است ظرفیت بازار خودروی ایران باید به سال ۲۰۱۱ بازگردد و در دو سال به سطح یک‌میلیون و ششصد‌هزار خودرو در سال برسد و پژو سیتروئن گفته است تا سال ۲۰۲۰ میزان فروش خودرو سالانه به ۲ میلیون دستگاه خواهد رسید.

بلومبرگ
سایت بلومبرگ نیز در مورد قرارداد ایران‌خودرو و پژو نوشت: بعد از اعلام خبر امضای قرارداد جدید پژو با ایران‌خودرو، سهام شرکت پژوسیتروئن در جهت بورس فرانسه با 5/ 1 درصد افزایش به 35/ 14 یورو رسید. این افزایش، کاهش ۱۱ درصدی ارزش سهام پژو در سال جاری را خنثی کرد و ارزش این شرکت را به 6/ 11 میلیارد یورو رساند.به گزارش بلومبرگ، شرکت پژوسیتروئن فرانسه و شریک قدیمی‌اش ایران‌خودرو، در در 5 سال آینده 400 میلیون یورو (435 میلیون دلار) درجهت ارتقای کارخانه خودروسازی خود در نزدیکی تهران سرمایه‌گذاری خواهند کرد. به گفته طرف فرانسوی، این اولین موافقت‌نامه صنعتی امضا شده توسط یک شرکت غربی از زمان لغو تحریم‌های ایران است.به موجب این سرمایه‌گذاری مشترک، از اواخر سال 2017 سالانه 100 هزار دستگاه خودرو در این کارخانه تولید خواهد شد و ظرفیت تولید در نهایت به 2 برابر افزایش خواهد یافت. بلومبرگ افزود؛کارخانه ایران‌خودرو که 50 سال پیش کار خود را آغاز کرده و قرار است نوسازی شود، در این قرارداد جدید خودروهای 208‌هاچ‌بک، سدان 301 و کراس‌اور 2008 تولید خواهد کرد.