برنامه‌ریزی مالی برای مادران پا به ماه

برنامه‌ریزی مالی هدفی همیشه در حال تغییر است. آنچه سال قبل عالی به نظر می‌رسید، ممکن است امسال به کار نیاید. این از آن روست که تغییر همیشه وجود دارد. با تغییر نمی‌توان کاری کرد، اما بهترین کار توجه به تغییرات بالقوه و داشتن انعطاف برای سازگاری با آنهاست. برای بسیاری از خانواده‌ها، قدم بعدی پس از رسیدن به ثبات مالی، داشتن خانواده بزرگ تر است. وقتی معلوم شد که به‌زودی بچه دار خواهید شد، کارهای زیادی برای انجام دادن هست، به‌خصوص اگر این اولین فرزند شماست. اول از اینکه والدین فرزندی خواهید بود، خوشحال خواهید شد، ولی بعد ممکن است کمی از این مسوولیت تازه بترسید. نکات زیر به شما در این مسیر کمک خواهد کرد.

بودجه خانوار را پیش‌بینی کنید

شکی نیست که یکی از حوزه‌هایی که تغییر می‌کند، بودجه خانوار است. ممکن است همین حالا هم بودجه خوبی برای خود و همسرتان داشته باشید که تمام هزینه‌ها را پوشش می‌دهد، ولی وقتی فرزند از راه برسد، باید تغییراتی در بودجه خود اعمال کنید. با بالا رفتن هزینه‌ها، کاهش مخارج یا افزایش درآمد ضروری است. در این بین، باید به پس‌انداز ضروری برای حوادث غیرمترقبه هم توجه داشته باشید. پول ضروری شما باید بتواند اتفاقاتی را که برای عضو جدید خانواده ممکن است روی دهد نیز پوشش دهد. اگر می‌خواهید ببینید که بودجه شما و برنامه‌های تازه شما جواب می‌دهد یا نه، می‌توانید آنها را چند ماه مانده به رسیدن بچه امتحان کنید. چند ماه پیش از تولد او، بودجه را طوری برنامه‌ریزی و اجرا کنید که انگار بچه دارید. به این طریق، مشکلات را متوجه می‌شوید و می‌توانید به جزئیات تازه‌ای برسید.

بدهی لزوما بد نیست

بدهی می‌تواند هنگام سرمایه‌گذاری برای آینده ابزاری فوق‌العاده باشد. وام‌های بسیاری هستند که واقعا به کار زندگی می‌آیند، هر چند باید بازپرداخت آنها را هم در ذهن داشته باشید. یکی از توصیه‌هایی که می‌تواند به افرادی که بناست بچه‌دار شوند داشت، این است که تا می‌توانند از وام‌های خوب و در واقع بدهی معقول استفاده کنند. این امر می‌تواند به هزینه درست برای فرزند شما کمک کند. اینها می‌تواند به شما کمک کند که بودجه جدید را بدون افزایش استرس تلاش برای افزایش درآمد، تنظیم کنید.

صندوقی برای فرزند داشته باشید

وقتی در حال پس‌انداز هستید می‌توانید بخشی از پول خود را کنار بگذارید و صندوقی مخصوص فرزند خود درست کنید. بهترین حالت این است که چند ماه پیش از تولد فرزند این کار را انجام دهید و موجودی صندوق را بالا ببرید. یک روش خوب این است که ببینید وقتی بچه در خانه باشد به چیزهایی نیاز است و همان موارد مورد نیاز را با صندوق کودک پوشش دهید. برای تبدیل اتاق به اتاق بچه چقدر پول نیاز دارید؟ به لوازم بچه و هر چیز دیگری که ممکن است نیاز شود، فکر کرده‌اید؟ حتی خودتان ممکن است به لباس یا وسائل جدیدی احتیاج پیدا کنید. با صندوق بچه، می‌توانید از پس همه اینها برآیید.

اثر کودک بر کارتان را ببینید

تردیدی نیست که برنامه‌ریزی مالی بیش از هر چیزی با درآمد و هزینه سروکار دارد. این دو مقوله اثر زیادی بر تصمیم‌های پولی شما می‌گذارند. وقتی فرزند شما به خانه بیاید، باید گزینه‌های درآمدی را بررسی کنید. ممکن است کاری را انتخاب کنید که به شما کمک کند وقت بیشتری را با خانواده بگذرانید. دست آخر، تصمیم‌های مالی و پولی شما باید میان احتیاجات مالی و زمان صرف شده با خانواده توازن برقرار کند.

اسناد حقوقی آماده کنید

بچه دار شدن، رویدادی است که زندگی شما را تغییر می‌دهد. پس شما هم باید تصمیماتی داشته باشید که زندگی شما را تغییر دهد. برای مثال، لازم است اگر تاکنون وصیت نامه ننوشته‌اید، وصیت نامه‌ای بنویسید و آن را مدام به روز کنید. این از آن رو مهم است که بدانید آینده فرزندتان را مورد حمایت قرار داده‌اید. همزمان، بیمه‌های خوب و کارآمد را برای خود و اعضای خانواده خود فراموش نکنید. پیچیدگی چنین تصمیم‌هایی به آن معناست که باید در اولین فرصت این کارها را انجام دهید. امروز، بهتر از فرداست! همین طور به فکر دانشگاه باشید. هیچ وقت برای فکر کردن به تحصیلات عالیه فرزندان شما زود نیست، حتی وقتی آنها هنوز شیر‌خوارند. هزینه‌های این کار مهم را در نظر بگیرید.

بازنشستگی را نادیده نگیرید

همان‌طور که در حال برنامه‌ریزی مالی هستید، نباید نیازهای خود را فراموش کنید. بسیاری از والدین چنان غرق برنامه‌ریزی برای خانواده و فرزندان می‌شوند که خود را از یاد می‌برند. همیشه به روزهای بازنشستگی فکر کنید. یک نکته جالب و کمک‌کننده این است که باید درک کنید هرچه در آینده بیشتر داشته باشید، کمتر به فرزندان خود وابسته خواهید بود. برنامه‌ریزی مالی هنگام انتظار برای تولد فرزند می‌تواند کاملا پیچیده باشد، با این حال، این کار می‌تواند مرحله‌ای جذاب از زندگی شما هم باشد که در نهایت به نفع همه تمام می‌شود.