5 نکته مالی برای زناشویی شادتر

مترجم: مریم رضایی

پول یک موضوع کاملا شخصی است. بیشتر برنامه‌ریزها می‌گویند کلید رسیدن به سعادت مالی در زندگی مشترک این است که در مکالماتی که در مورد انتظارات و اهداف طرفین صورت می‌گیرد، صداقت وجود داشته باشد که البته عملی کردن چنین فلسفه‌ای بسیار دشوار است. برت والترز، به‌عنوان یک برنامه‌ریز مالی می‌گوید: «برنامه‌ریزی مالی، من را از اختلافاتی که در مورد مسائل مالی در زندگی مشترک پیش می‌‌آید، مصون نگه نمی‌دارد. چیزی که به من و همسرم کمک کرد تا اختلافاتی را که در این زمینه داشتیم حل کنیم این بود که پیش‌زمینه و رویکرد یکدیگر را نسبت به پول درک کردیم.»

از چشم‌انداز اطلاع داشته باشید

والترز می‌گوید خانواده همسرش بعد از جدایی والدینشان موقعیت مالی بسیار دشواری را تجربه کردند که باعث شد همسر والترز در دوران کودکی به همراه مادر و دو خواهر و برادرش به خانه پدربزرگشان نقل مکان کرده و چند سال در آنجا زندگی کنند. والترز می‌گوید: «با اینکه کمی زمان برد، اما بالاخره من متوجه شدم این ماجرا بر رویکرد همسرم نسبت به پول و هدفی که نسبت به آن داشت، تاثیر گذاشته است.» این ماجرا باعث شده بود همسر والترز نسبت به ناامنی و ابهامات مالی احساس خوبی نداشته باشد و این با آموزه‌های والترز مبنی بر داشتن یک سبک زندگی متوسط با ماهیت ریسک‌پذیری و سرمایه‌گذاری در کار در تناقض بود. وقتی آنها یک خانه خریدند، بچه‌دار شدند و ظرف ۱۸ ماه والترز شرکت مالی خود را تاسیس کرد، درگیری‌ها پایان یافت.او می‌گوید: «بزرگ‌ترین دستاورد ما زمانی بود که پیش‌زمینه یکدیگر را شناختیم و اختلافاتی که در مورد ریسک و امنیت مالی داشتیم را حل کردیم.

ما توانستیم با مکالمه و شناخت چشم‌انداز هم نسبت به پول، اولویت‌هایمان را در مورد خرج کردن و پس‌انداز تغییر دهیم تا همسرم همیشه در مورد رفاه مالی‌مان احساس امنیت کند.» ربکا بارش، معاون برنامه‌ریزی یک شرکت بیمه، معتقد است که خیلی از زوج‌ها چنین مشکلی دارند. او می‌گوید: «این موضوع برای یک زوج می‌تواند خیلی حساسیت برانگیز باشد، چون بیشتر ما در خانواده‌هایی بزرگ شده‌ایم که با پول با قطعیت رفتار شده است. موضوع پول همیشه یک تابو بوده و والدین عمدتا در رابطه با آن در تنش بوده‌اند. آنها یا ذهنیتی صرفه‌جویانه نسبت به پول داشته‌اند یا رویکردی اسراف‌گرایانه. بیشتر افراد فکر می‌کنند خودشان به روش درستی بزرگ شده‌اند. به همین دلیل است که داشتن ذهنیتی باز کمک می‌کند بر آن چیزی تمرکز کنید که برای اهدافی مالی و چرخه زندگی‌تان مهم است.» گرگ نایت، برنامه‌ریز و مشاور مالی می‌گوید که سعی کنید موقعیت مالی همسرتان را درک کنید و اهداف شخصی او را بدانید و اهداف مشترکتان را شناسایی کنید. پیشنهاد او این است که یک کلاسور تهیه کنید و کلیه اسناد برنامه‌ریزی مالی، پزشکی، دیجیتال و ملکی خودتان را در آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید به آن مراجعه کنید.

برای موقعیت‌های خوب و بد، برنامه داشته باشید

یک برنامه‌ریز مالی متخصص پیدا کنید که بتواند در بودجه‌بندی مناسب برای آینده به شما کمک کند. بارش می‌گوید: «اگر به یک مشاور مالی مراجعه کردید و او بدون اطلاع از بودجه و موقعیت مالی زندگی شما توصیه کرد در جایی سرمایه‌گذاری کنید، بدانید زنگ خطر به صدا درآمده است.» بارش می‌افزاید: «مطمئن شوید که برنامه مالی شما گزینه‌هایی را شامل می‌شود که هم نتایج درست و هم نتایج اشتباه را پیش‌بینی کند. مردم اغلب به سرمایه‌گذاری در شرایطی که همه چیز رو به راه است فکر می‌کنند؛ زمانی که کار دارند و بازار سهام هم روندی افزایشی دارد. اما باید برای موقعیت‌های دشوار هم برنامه‌ای ذخیره داشته باشید.»

بیمه عمر را فراموش نکنید

برنامه‌ریزی برای روزی که یکی از زوجین از دنیا برود بسیار مهم است. بارش می‌گوید یک زوجی که با آنها آشنایی دارد، صاحب یک کسب‌وکار غیرخانگی بودند. شوهر خیلی ناگهانی از دنیا رفت و همسرش تنها با ۱۰ هزار دلاری که برایش باقی مانده بود، باید شرکت را اداره می‌کرد و بنابراین، با شرایط بسیار دشواری مواجه شد.بارش می‌گوید: «وقتی دنیای‌تان از هم می‌پاشد، بیمه عمر می‌تواند کمی تسکین‌دهنده باشد. در چنین مواقع ناراحت‌کننده‌ای در زندگی، پول باید آخرین چیزی باشد که شما را نگران می‌کند.»بارش معتقد است زوج‌‌ها به جای اینکه بنشینند و دست روی دست بگذارند تا چنین شرایطی پیش بیاید، باید به فکر بیمه عمر باشند. داشتن بیمه عمر با شرایط مختلف می‌تواند به زوجی که تنها مانده، در مخارج ضروری کمک کند. به گفته بارش «وقتی با کمبود بودجه مواجه می‌شوید و می‌خواهید مطمئن شوید دخل و خرج خانوار با هم متناسب است، بیمه عمر می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.»

مسیر پولتان را ردیابی کنید

اشتباه دیگری که برخی زوجین مرتکب می‌شوند این است که نمی‌دانند پولشان را به‌عنوان یک زوج چگونه خرج می‌کنند و در مواقعی اجازه می‌دهند فقط یکی از آنها کنترل کاملی بر پس‌انداز‌ها، خرج و مخارج و سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد. نایت در این باره می‌گوید: «زوج‌ها هر دو باید درگیر امور مالی شوند و در مورد اینکه پولشان کجا می‌رود با هم صحبت داشته باشند.» به گفته نایت، همکاری کردن در قالب یک واحد اقتصادی کلید کار است. اگر یکی از زوجین درآمد بالاتری دارد، باید به همسر خود در یافتن شغلی بهتر یا داشتن هدف کسب‌وکار بهتر کمک کند تا پتانسیل و درآمد کلی خانواده ارتقا یابد. مثلا یک متدلوژی تقسیم‌‌بندی این است که حقوق یکی از زوجین خرج بدهی‌ها و مخارج ماهانه شود و حقوق دیگری صرف مخارج بزرگ و پس‌انداز.

اعتبار مالی خود را دائما چک کنید

افراد زیادی وجود دارند که به دلیل نداشتن اطلاعات درست در مورد اعتبارات مالی خود به مشکل برمی‌خورند. این موضوع به خصوص برای زوج‌هایی که می‌خواهند به زودی خانه بخرند مهم است. بنابراین سعی کنید حساب‌ها و اعتبارات مالی خود را دقیق چک کنید.