مدیر کل گمرک اصفهان با اشاره به کاهش تشریفات صادرات گمرک اصفهان از ۲۷ روز به سه ساعت، گفت: در چهار ماهه نخست امسال، ۲۳ هزار و ۷۷۶ تن کالا به ارزش ۹۶ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده است. اسداله احمدی ونهری با بیان اینکه طی چهار ماه نخست امسال گمرکات استان اصفهان تشریفات صادرات ۴۷۲ هزار تن به ارزش ۲۶۲ میلیون و ۹۳۷ هزار دلار انجام داده است ، بیان داشت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن سه درصد کاهش و از حیث ارزش ۲۴ درصد کاهش داشته است. وی عمده ترین کالاهای صادراتی از گمرک اصفهان را مواد پتروشیمی به ارزش ۶۲ میلیون و ۷۳۵ هزار دلار با ۲۴ درصد از کل صادرات گمرکات استان، آهن آلات و فولاد به ارزش ۵۸ میلیون و ۵۴۳ هزار دلار با ۲۲ درصد، فرش و کف پوش به ارزش ۳۲ میلیون و ۵۶۲ هزار دلار با ۱۲ درصد، مصنوعات آهن و چدن به ارزش ۲۴ میلیون و ۶۸۷ هزار دلار با ۹ درصد و محصولات لبنی به ارزش ۱۴ میلیون و ۹۸ هزار دلار با پنج درصد، بر شمرد.

به گفته مدیر کل گمرکات اصفهان، مهمترین کشورهای مقصد کالاهای صادراتی گمرک اصفهان، عراق به ارزش ۹۳ میلیون و ۹۴۷ هزار دلار با ۳۶ درصد از کل صادرات گمرکات استان اصفهان، افغانستان به ارزش ۵۹ میلیون و ۱۲۸ هزار دلار با ۲۲ درصد، پاکستان به ارزش ۳۶ میلیون و ۹۲۷ هزار دلار با ۱۴ درصد، ترکمنستان به ارزش ۱۸ میلیون و ۵۱۵ هزار دلار با ۷ درصد و امارات متحده عربی به ارزش ۱۲ میلیون و ۶۹۹ هزار دلار با پنج درصد هستند. وی با اشاره به اینکه در چهار ماهه نخست امسال، ۲۳ هزار و ۷۷۶ تن کالا به ارزش ۹۶ میلیون و ۱۶۴ هزار دلار به گمرک اصفهان وارد شده است، گفت: این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن پنج درصد کاهش و از حیث ارزش ۱۵ درصد کاهش داشته است. احمدی ونهری بیان داشت: طی این مدت ۱۲ میلیون و ۶۳۰ هزار دلار کالا مربوط به واحدهای تولیدی با معافیت ترخیص شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۲ درصد افزایش یافته است.

وی در خصوص مهمترین کالاهای وارداتی گمرک اصفهان طی چهار ماهه ۹۵، گفت: ماشین آلات مکانیکی با ۳۵ درصد، ماشین آلات برقی با ۱۱ درصد، اجزا و قطعات منفصل ماشین آلات ۶ درصد، کاغذ و مقوا با ۵ درصد بوده است. مدیرکل گمرکات استان اصفهان در ادامه اظهار داشت: عمده ترین کشورهای صادر کننده به مقصد گمرک اصفهان، چین با ۲۲ درصد، ایتالیا با ۱۷ درصد آلمان با ۱۳ درصد، و کره جنوبی با هشت درصد بوده اند. وی با اشاره به راه اندازی فاز نهایی سامانه جامع امورگمرکی در گمرک اصفهان، تاکید کرد: در این مرحله حذف کاغذ از اظهارنامه ها محقق شده و کلیه مراحل انجام کار به صورت الکترونیک انجام می شود. احمدی ونهری با اشاره به اینکه فاز اول سامانه جامع امور گمرکی در سال ۹۳ در گمرکات سراسر کشور و از جمله گمرک اصفهان راه اندازی شده است، توضیح داد: طی این مدت به منظور افزایش سلامت کار، کاهش مراحل کار و در نتیجه افزایش بهره وری و بهبود عملکرد گمرک در فضای کسب و کار، این سامانه مطابق برنامه زمان بندی درگمرک اصفهان راه اندازی شده است. وی با بیان اینکه کلیه دستگاه های مرتبط در امر تجارت خارجی به صورت الکترونیک و آنلاین به گمرک اصفهان متصل شده اند، اظهار داشت: در تیر ماه ۹۵ فاز نهایی آن در گمرک اصفهان راه اندازی شده است.