پیش به سوی i8 سوپراسپرت

در دنیای خودروهای برقی امروزی آنها توانسته‌اند خودشان را از نظر عملکرد به خودروهای موتور احتراقی نزدیک تر کنند. فناوری‌ها عموما در ابتدای معرفی قیمت بالایی دارند و پس از گذشت مدتی از قیمت آنها کاسته می‌شود که این روند در رابطه با خودروهای برقی نیز همین طور بوده است. شرکت بی‌ام‌و از جمله شرکت‌هایی بوده است که کمی دیر و با احتیاط و با خودروهای هیبرید وارد بخش برقی‌سازی شده است.

یکی از محصولات موفق بی‌ام‌و مدل i۸ بوده است که مجهز به یک موتور توربوشارژ ۵/ ۱ لیتری سه سیلندر بنزینی و موتورهای برقی است که در حالت رانندگی ترکیبی می‌توانند قدرت مورد نیاز در حد یک خودروی اسپرت را تولید کند. بی‌ام‌و در مدل i۸ خودروی زیبا و بسیار محکم از فیبرکربن ساخته که در تصادفات شدیدی که داشته است تا به حال صدمه‌ای به سرنشینان وارد نشده‌اند. این اسپرت هیبریدی با امتیاز بالا در ایمنی همه چیز برای خودروی فوق‌العاده بودن را دارد. در حال حاضر این اسپرت بی همتا حرف‌های زیادی برای زدن دارد اما گویا مدیران این شرکت به این دستاوردشان قانع نیستند. بی‌ام‌و i۸ اکنون جای پایش را به‌عنوان یک خودرو اسپرت هیبریدی تثبیت کرده و اکنون قصد دارد در گام بعدی وارد قلمرو سوپراسپرت‌ها شود. بی‌ام‌و در جدید اخبار مربوط به این مدل گفته است که قرار است قدرت سه موتور برقی آن را به ۷۵۰ اسب بخار برساند. البته موتور بنزینی همچنان می‌تواند به تولید توان بیشتر در خودرو کمک کند.

نیروی بیشتر به معنای مصرف بیشتر برق است که برای حل کردن این مساله بی‌ام‌و از باتری‌های قدرتمند تری استفاده خواهد کرد. موتورهای جدید بی‌ام‌و طراحی خود این شرکت است و با باتری‌های جدید می‌تواند تا ۷/ ۴۸۲ کیلومتر مسافت را با یک بار شارژ در حالت رانندگی معمولی طی کند. این بعد مسافت برای یک خودروی برقی کاملا مناسب به نظر می‌رسد. شاید بی‌ام‌و نسبت به سایر رقبا از نظر خروجی موتور قدرتمند ظاهر نشده باشد اما بی‌ام‌و با توجه به تخصصی که در ساخت خودرو دارد قطعا از دنیای ماشین‌های برقی عقب نمی‌ماند و طرح‌های توسعه‌ای زیادی برای عقب راندن تسلا در سر دارد.تسلا در قدرتمند ترین خودروی خود که مدل X است توانسته به قدرت بیش از ۵۰۰ اسب بخار برسد و برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۳/ ۳ ثانیه زمان نیاز دارد. برنامه‌های توسعه‌ای بی‌ام‌و به نظر می‌رسد فراتر از آن چیزی است که تصور می‌شود و بی‌ام‌و در طول تاریخ ثابت کرده است که می‌تواند قدرتمند تر از رقبا ظاهر شود و چالش‌های فناوری را با کمک تیم‌های تخصصی از سراسر دنیا در زمان کوتاه حل کند.

نسل دوم i۸ با بیش از دو برابر توان ظاهر خواهد شد و این وعده‌ای است که از طرف ژرمن‌ها محقق خواهد شد، رسیدن از ۳۵۷ اسب بخار قدرت به ۷۵۰ اسب بخار به معنای تزریق نیروی عظیم در کالبد این خودرو اسپرت دوست‌داشتنی است. البته این افزایش قدرت به یکباره صورت نمی‌گیرد و در مدل‌های سال ۲۰۱۷ قدرت موتور به ۴۲۰ اسب بخار خواهد رسید. برای اینکه بتوان عظمت این قدرت را احساس کرد باید بدانیم که بسیاری از خودروهای سندان با قیمت متوسط بین ۱۲۰ تا ۱۷۰ اسب بخار قدرت دارند و از طرفی بوگاتی شیرون با ۱۵۰۰ اسب‌بخار قدرت در صدر قدرتمند ترین خودروی تولیدی است. بر اساس گزارش‌ها و شایعات موجود بی‌ام‌و قصد دارد این نیروی عظیم را به هر چهار چرخ منتقل کند و حتی گفته می‌شود چرخ‌های عقب هم امکان چرخیدن (فرمان‌پذیر) خواهند داشت.

شایعات پیرامون خودروهای موفق همواره وجود دارد اما بررسی بازار خودروهای هیبرید و برقی نشان می‌دهد که بی‌ام‌و باید در این مسیر گام بردارد و برای رقابت با فراری و تویوتا و نیسان راهی به‌جز تلاش بیشتر در ساخت خودروهای قدرتمندتر ندارد. بی‌ام‌و برای i۸ قیمتی بین ۷۰ تا ۸۰ هزار دلار در نظر گرفته است و سایر رقبا با قدرت بیشتر در همین حوالی قیمت دارند. بررسی طرح‌های توسعه‌ای تویوتا، نیسان، فورد و آئودی نشان می‌دهد این غول‌ها با احتیاط کامل به این سمت حرکت می‌کنند تا تسلا را که بسیار قدرتمند و سریع وارد گود شده است، بر سر جای خود قرار دهند و به‌نظر می‌رسد شرکت‌هایی مانند بنز و بی‌ام‌و اجازه نخواهند داد خودروسازان نو ظهور از آنها سبقت گرفته و بازار دنیای ماشین‌ها را در دست خود بگیرند. بی‌ام‌و در جشن تولد صد سالگی‌اش نشان داده است که به خودروهای برقی در آینده امیدوار است و از هیچ تلاشی برای رسیدن به افق‌های جدید در این صنعت چشم‌پوشی نخواهد کرد.

پیش به سوی i8 سوپراسپرت

پیش به سوی i8 سوپراسپرت