ذکر احوال حاکمان و استانداران  خراسان در دوره قاجاریه – بخش42
هادی پژوهش
میرزا ابوالفتح طباطبایی معروف به حشمت‏الدوله، پسر میرزا فضل‌اله‌خان وکیل‌الملک در ۱۲۵۲ ش در تبریز پا به عرصه وجود نهاد. پدرش میرزا ابوتراب وکیل‏الملک از رجال و اعیان تبریز بود و در دربار ولیعهد مظفرالدین میرزا، صاحب مقامات مهمى بود.

ابوالفتح میرزا طبق معمول زمان تحصیلات خود را از پنج سالگى تحت مراقبت پدر به‌وسیله معلمین خصوصى آغاز نمود و مقدماتى از ادبیات فارسى و زبان فرانسه و حسن خط و آیین نگارش را آموخت و در ۱۰ سالگى بنا به استدعاى پدرش در زمره منشیان و محررین ولیعهد شد. در ۱۳۱۱ لقب ثقه‏الدوله گرفت. در ۱۳۱۳ ه.ق که مظفرالدین میرزا به سلطنت رسید و اعتضادالسلطنه محمدعلى میرزا ولیعهد شد، ابوالفتح میرزا با لقب وکیل‏الملک رئیس دفتر مخصوص و مهردار محمدعلى میرزا بود و یکى از محارم و نزدیکان ولیعهد محسوب مى‏شد. ابوالفتح خان تا ۱۳۲۴ ه.ق که محمدعلى میرزا به سلطنت رسید در تبریز اقامت داشت و امور مالى و ادارى ولیعهد کلا تحت نظر او بود. در ۱۳۲۴ به اتفاق محمدعلى شاه به تهران آمد و جزء درباریان متنفذ بود. ابتدا درجه امیر تومانى و سپس سردارى گرفت و لقب حشمت‏الدوله نیز به او اعطا گردید.

در جریان نهضت مشروطه و مبارزه مجلس و محمد على میرزا، حشمت‏الدوله از نظر جلب توجه آزادی‌خواهان نقشى داشت و مشروطه‏خواهان را تقویت مى‏نمود و چون محمدعلى میرزا به صداقت و خیرخواهى او معتقد بود سخنان او را مى‏پذیرفت و به آن جامه عمل مى‏پوشانید. در دوران خودکامگى محمد على میرزا و مشیرالسلطنه که منجر به بمباران مجلس شد و حکومت در باغشاه مستقر گردید؛ حشمت‏الدوله نیز در آنجا اقامت داشت و در رهایى بعضى از مجاهدین نقش مهمى برعهده گرفت و عده زیادى از مشروطه‏خواهان را از مجازات معاف نمود و موجبات رهایى آنان را فراهم ساخت. پس از خلع محمدعلى میرزا، حشمت‏الدوله از کارهاى دربارى کناره‏گیرى کرد و یا کنار گذاشته شد ولى آزادی‌خواهان در صدد آزار و اذیت او برنیامدند و به پاس خدماتى که در حکومت باغشاه نموده بود به مقام و منزلت وى ارج مى‏نهادند.

در ۱۳۲۹ ق که بار دیگر زمزمه ورود محمدعلى میرزا به گوش رسید، مرحوم سپهدار تنکابنى نخست‏وزیر وقت براى جلب نظر محمدعلى میرزا، حشمت‏الدوله را که از نزدیکان وی بود به کار دعوت نمود ولى مشروطه‏خواهان از سازش پنهانى سپهدار و محمدعلى میرزا مطلع شدند و موجبات برکنارى او را فراهم نمودند و نجفقلى‌خان صمصام‏السلطنه را به ریاست وزرایى برگزیدند و لاجرم حشمت‏الدوله نیز بدون کار ماند. ابوالفتح والاتبار در شهریور ماه ۱۲۹۵ ش براى اولین بار به مقام وزارت رسید و در کابینه وثوق‏الدوله وزیر جنگ شدد و قریب ۹ ماه عضو کابینه بود.در ۱۲۹۸ ش در ترمیم سوم کابینه، وثوق‏الدوله عهده‏دار وزارت امور خارجه شد. این کابینه با چهره افراد تازه‏اى که در جامعه آن روز وجهه‏اى نداشتند تشکیل شد و کابینه وثوق‏الدوله با عضویت نصرت‏الدوله و صارم‏الدوله قرارداد معروف ۱۹۱۹ را با انگلیس‏ها منعقد کرده بود که موجب خشم عمومى و مخالفت مردم شد. بعد از وثوق‏الدوله، میرزا حسن خان مشیرالدوله به نخست‏وزیرى رسید و در کابینه وى حشمت‏الدوله وزارت داخله را بر عهده گرفت و تا آبان ماه ۱۲۹۹ در این پست انجام وظیفه مى‏کرد.ابوالفتح والاتبار از ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۸ ش به استاندارى کرمان منصوب شد؛ وی در اوایل سال ۱۳۰۲ خورشیدی به‌جای جعفر قلی خان سردار اسعد به سمت استانداری خراسان منصوب شد. وی تا واخر سال ۱۳۰۳ ش در این سمت باقی بود. در دوران استانداری یادشده مقدمات تغییر سلطنت در ایران فراهم شد؛ حشمت‌الدوله در آن زمان طی تلگرافی به سردار سپه اعلام نمود در اثر فعالیت بنده جذب قلوب در خراسان پیشرفت خوبی دارد و کسی مخالف نمی‌بینم.

غالبا اوقات خود را در مواقعى که شغل دولتى نداشت صرف رسیدگى به املاک خود در تبریز مى‏نمود. بعد از شهریور ۱۳۲۰ والاتبار مجددا وارد مشاغل دولتى گردید و در دربار مقامات مهمى احراز نمود و مدتى نیز استاندار آذربایجان بود. در ۱۳۲۸ ش سناتور انتصابى آذربایجان شد و به مجلس سنا که در دوره اول از معمرین و سالخوردگان و رجال صدر مشروطیت که در آن تاریخ حیات داشتند، تشکیل شده بود راه یافت و در زمره سناتورهاى خاموش قرار گرفت. در انتخابات دوره دوم مجلس سنا ابوالفتح والاتبار براى بار دوم به سناتورى آذربایجان منصوب شد و تا ۱۳۳۷ در مجلس اعیان انجام وظیفه مى‏نمود. در این سال در سن ۸۴ سالگى در اثر کهولت درگذشت.

وقایع دوران حشمت‌الدوله در خراسان:
وقوع زلزله در اوایل پاییز ۱۳۰۲ خورشیدی در تربت‌حیدریه که تخمین زده شده بیش از سه هزار نفر تلف شدند.
اعدام عزیزاله خان سردار معزز بجنوردی معروف به ایلخانی شادلو.

منبع : شرح حال رجال سیاسی و نظامی معاصر ایران- وقایع خاور ایران با تلخیص و اضافات