رودستر از گور برخاسته

در حالی که به نظر می‌رسید بی‌ام‌و ۵۰۷ متعلق به الویس پریسلی از روی کره زمین محو شده است، این رودستر خاص بی‌ام‌و با شماره شاسی ۷۰۰۷۹ پیدا و توسط مهندسان این شرکت پس از دو سال کار مداوم بازسازی شد تا در نمایشگاه خودرو پاریس در غرفه بی‌ام‌و رونمایی شود. بی‌ام‌و ۵۰۷ رودستر قرمز رنگ در سال ۱۹۵۸ به این بازیگر و خواننده تحویل داده شده و در ابتدا رنگ سفید داشته است و بعدا توسط پریسلی به رنگ قرمز در می‌آید. الویس در دورانی که در ارتش آمریکا در پایگاهی در آلمان خدمت می‌کرده سوار این خودروی خاص و زیبا می‌شده است.

بی‌ام‌و ۵۰۷ خودرویی رو باز است که در سال ۱۹۵۶ به بازار دنیا معرفی شده و تا سال ۱۹۵۹ در خط تولید حضور داشته است. از این خودرو تنها ۲۵۲ دستگاه ساخته شده که با توجه به تعداد محدود می‌توان دریافت خودرویی خاص بوده که در ظرف چند سال برای افراد خاصی ساخته شده است. این مدل توسط تاجری آمریکایی به شرکت بی‌ام‌و پیشنهاد شد تا با استفاده از پلت‌فرم مدل‌های ۵۰۱ و ۵۰۲ خودرویی رودستر تولید کنند و به عقیده او این مدل خودرو می‌تواند در صورت رو باز بودن مشتریان خوبی در آمریکا داشته باشد که چنین هم شد. مدل‌هایی برای بدنه خودرو توسط طراحان بی‌ام‌و پیشنهاد شد که توسط این تاجر و وارد‌کننده خودروهای بی‌ام‌و به آمریکا رد شد و خود او طراحی را به بی‌ام‌و پیشنهاد می‌دهد تا خودروی مورد نظرش را طراحی کند که مدل‌های ۵۰۳ و ۵۰۷ از جمله خودروهایی است که زیر نظر این تاجر توسط بی‌ام‌و ساخته می‌شوند.

بی‌ام‌و در ۵۰۷ از موتوری ۱/ ۳ لیتری و ۸ سیلندر استفاده کرده است که با توجه به اندازه نسبتا کوچک خودرو و وزن کمش بسیار عالی انتخاب شده است. استفاده از تانک سوخت بزرگ ۱۱۰ لیتری در زیر صندلی‌ها باعث کوچک و محدود شدن فضای صندوق عقب شده است و همچنین بوی بنزین از جمله مشکلات این خودرو بوده است که آزار‌دهنده به نظر می‌رسید. طراحی بدنه در این خودرو کشیده و دارای منحنی‌های زیبایی است که برای دهه ۵۰ میلادی بسیار جذاب بوده است. در بخش جلویی زبان طراحی بی‌ام‌و به خوبی هویدا است و در یک نگاه می‌توان دریافت این خودرو توسط خودرو‌سازی مانند بی‌ام‌و ساخته شده است. بی‌ام‌و نسبت به مدل‌های قبل تر از ۵۰۷ تغییراتی را در بخش‌هایی مانند اندازه چرخ‌ها و سقف خودرو ایجاد کرده است و در واقع این مدل به نوعی سفارشی و برای افراد خاصی در آمریکا طراحی شده است.

بی‌ام‌و ۵۰۷ رودستر با ۴/ ۳ متر طول و ۶/ ۱ متر عرض و ۲۷/ ۱ متر ارتفاع، خودرویی با ظاهر اسپرت است که با داشتن دو در می‌توانست ۴ نفر را در خود جای دهد؛ البته اگر بوی بنزین آنها را کلافه نکند. در زمانی که این خودرو به شرکت مادری‌اش بازگشت شرایط خوبی نداشت و علاوه بر زنگ زدگی‌های گسترده بسیاری از بخش‌های اصلی خودرو تغییر کرده بود که این بخش‌ها عبارت بودند از موتور، جعبه دنده و اکسل عقب اما سایر بخش‌های خودرو در حالت کارخانه‌ای خود قرار داشته است. بی‌ام‌و تصمیم می‌گیرد تا این خودرو را به حالت اول خود برگرداند و در آمریکا در نمایشگاه ماشینی در معرض دید قرار دهد در جایی که صاحب مشهورش زندگی می‌کرده است. ماجرای این تغییرات در بخش‌های موتور از این قرار است که پس از اتمام دوران خدمت الویس، ۵۰۷ قرمزش به آمریکا فرستاده شد و پس از چند دست چرخیدن به تامی چالرز می‌رسد که در این خودرو تغییرات زیادی را ایجاد می‌کند و او تصمیم می‌گیرد موتور شورولت کروت ۸ سیلندر را در این خودرو قرار دهد و قلب تپنده بی‌ام‌و را از آن خارج کند و تغییرات دیگر مانند جعبه دنده و اکسل هم انجام می‌شود و کم کم خودرو بدون استفاده و در معرض نابودی قرار می‌گیرد و دست تقدیر آن را به سازنده‌اش بر‌می‌گرداند تا با قرار دادن قلب تپنده خودش در آن روحی تازه به این رودستر دوست‌داشتنی بدهند.

رودستر ۵۰۷ در طول تاریخچه حضورش در خیابان‌ها در فیلمی سینمایی نیز هم ظاهر شده است و در لیست خودروهای سینمایی هم توانسته است وارد شود. اهمیت این رودستر وقتی بیشتر معلوم می‌شود که می‌بینیم بازسازی آن را به شرکت‌هایی که بازسازی خودروهای قدیمی را انجام می‌دهند نسپرده‌اند و خود بی‌ام‌و دست به کار شده و آن را از نو ساخته است. قطعا این کار اصالت خودرو را بهتر از هر شرکت دیگری حفظ کرده است.

رودستر از گور برخاسته

رودستر از گور برخاسته