کشورهایی با پاک‌ترین هوا در جهان
آلودگی هوا سالانه موجب مرگ 3.3 میلیون نفر در جهان می‌شود. ذرات کوچکتر از 2.5 میکرون(PM2.5) مهم‌ترین آلاینده هوا هستند. این آلاینده در دود و گرد و غبار یافت می‌شود. زمانی که این ذرات بسیار‌ریز وارد ریه می‌شوند، مشکلات بلندمدتی برای سلامتی مانند آسم و مشکلات ریوی مزمن ایجاد می‌کنند. در اینجا نگاهی به کشورهایی با کمترین میزان آلاینده‌ها، از نگاه سازمان بهداشت جهانی می‌اندازیم.
سوئد و برونئی؛ هر کدام ۴ شهر: در میان ۱۰ کشور با پاک‌ترین هوا، سوئد و برونئی، هر دو دارای ۴ شهر با کمترین میزان آلاینده‌ها هستند. اومئو، استکهلم و گوتنبرگ شهرهایی هستند که فعالانه برای حفظ هوای پاک می‌کوشند. برونئی، فعالیت‌های بزرگی در انتشار پایین گازهای گلخانه‌ای و حفظ جنگل‌ها با وجود صنعتی‌سازی سریع انجام داده است. موارا تمیزترین شهر برونئی است.

پرتغال و فنلاند؛ هر کدام ۵ شهر: پورتو دومین شهر بزرگ پرتغال در عین حال پاک‌ترین شهر این کشور است؛ چرا که مانند بخش‌های دیگر کشور صنعتی نیست. مانند سوئد، فنلاند نیز عضو «ائتلاف اقلیم و هوای پاک» بوده و انتشار دی‌اکسیدکربن را کاهش داده است. شهر اولو در فنلاند تمیزترین هوا را در این کشور داراست.

اسپانیا؛ ۱۱ شهر: دو شهر آرسیف و لاس‌پالماس در اسپانیا دور از ساحل مراکش در جزایر قناری واقع شده‌اند. هوای پاک این جزایر به دلیل فرآیند صنعتی‌سازی کوچک است؛ چرا که توریسم بخش بزرگی از محرک اقتصادی این مناطق به شمار می‌رود.

نیوزیلند؛ ۱۴ شهر: نیوزیلند توجه بسیاری به PM۱۰، آلاینده مضر دیگری مشابه PM۲.۵ داشته است که به این کشور کمک کرده است تا ۱۴ شهر با هوای نسبتا پاک داشته باشد. دو شهر بزرگ نیوزیلند، اوکلند و ولینگتون، هر دو پایین‌ترین میزان PM۲.۵ را دارا هستند.

استرالیا؛ ۱۵ شهر: دو شهر بزرگ استرالیا، پایین‌ترین میزان آلودگی هوا را دارند. ملبورن، ایلاوارا، جیلانگ و سیدنی نمونه‌ای از این شهرها هستند.

ژاپن؛ ۱۸ شهر: پس از پیمان کیوتو در سال ۱۹۹۲، ژاپن با ۱۸ شهر پاک از جمله نگویا، شیزوکا و سندائی، یک رهبر طولانی‌مدت در تلاش برای هوای پاک بوده است. این پیمان کشورها را به کاهش گازهای گلخانه‌ای متعهد می‌کند.

کانادا؛ ۱۱۵ شهر: در کشورهایی با کمترین میزان آلودگی هوا، کانادا دومین کشور پاک جهان است. تورنتو، اتاوا و ونکوور از جمله شهرهای پاک کانادا هستند. کانادا همواره به مساله هوای پاک توجه داشته و حتی روزی را به نام «روز هوای پاک» برای نشان دادن توجه این کشور به آلاینده‌های مضر نام‌گذاری کرده است.

ایالات‌متحده آمریکا؛ 274 شهر: ایالات‌متحده بالاترین رتبه را در فهرست سازمان بهداشت جهانی از نظر تعداد شهرهای با هوای پاک کسب کرده است. نیومکزیکو، مونتانا و هاوایی از جمله‌ شهرهای با هوای پاک در آمریکا به شمار می‌روند( میزان آلاینده‌های هوا در 69 شهر از 274 شهر ایالات‌متحده 10 µg/ m3 است) شهر مینیاپلیس در آمریکا در زمینه کنترل مواد شیمیایی و آلودگی ناشی از آن بسیار موفق بوده است.