استارت‌آپی که به درمان آکـنه از طریق اینترنت کمک کرد

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

طبق مطالعات «آکادمی آمریکایی بیماری‌های پوستی» تقریبا ۴۰ تا ۵۰ میلیون انسان در جهان از آکنه رنج می‌‌برند. مطالعات بارها و بارها نشان داده است افرادی که از آکنه مزمن رنج می‌برند، بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. دو روش درمانی برای این مسئله وجود دارد؛ اما هیچ ‌کدام به خوبی برای افرادی که از آکنه رنج می‌برند مفید نیستند. شما می‌توانید داروهای بی‌نسخه را تهیه کنید که فراوان و ارزان هستند، اما اغلب بی‌نتیجه‌اند، یا اینکه می‌توانید یک متخصص پوست پیدا کنید که می‌تواند بسته به موقعیت شما و پوشش بیمه‌ای‌تان، گران یا غیرقابل دسترس باشد. اما دکتر دیوید لورتچر (David Lortscher) مسیر دیگری را پیشنهاد می‌کند.

او راه مادرش که یک متخصص پوست بود را دنبال کرد و در سال ۲۰۱۲ مدرک پزشکی خود را گرفت. او اهل کالیفرنیاست. اما اولین فعالیت او در نیومکزیکو بود؛ جایی که متخصصان پوست مانند مناطق پرجمعیت‌تر کشور به راحتی در دسترس نیستند. او می‌گوید: «می‌دیدم که ویزیت یک متخصص پوست برای یک فرد از طبقه متوسط کاملا غیرقابل دسترس و گران است.» بیمارانی با مشکل آکنه معمولا نیاز دارند که دو تا چهار بار در سال توسط متخصص پوست معاینه شوند؛ این امر می‌تواند هزینه‌ای حدود ۲۰ تا ۶۰ دلار برای هر ویزیت در بر داشته باشد. همچنین این بیماران معمولا به دو تا سه نسخه مجزا نیاز دارند که می‌تواند ۵ تا ۲۰۰ دلار برای آنها هزینه داشته باشد. اما دکتر لورتچر رویای یک سرویس آنلاین را در سر داشت؛ سرویسی که بدون هزینه و زحمت ویزیت یک متخصص پوست و رفتن به داروخانه، نسخه‌نویسی برای درمان آکنه را در دسترس‌تر قرار دهد. او به همراه برادرش، گلن، که برنامه‌نویس و مدیر ارشد فنی شرکت است، در سال ۲۰۱۴ Curology را بنا نهاد.

Curology یک استارت‌آپ متخصص در زمینه امراض پوستی است که از طریق وب بیماران را درمان می‌کند و نسخه‌های شخصی برای خانه‌های آنها می‌فرستد. این استارت‌آپ آنلاین به بیماران کمک می‌کند تا نسخه سفارشی دارو را از متخصصان پوست واقعی دریافت کنند. لورتچر در اولین سال فعالیت خود به عنوان یک متخصص پوست، یک بیمار ۲۲ ساله را ویزیت کرد که از اوایل نوجوانی خود از جوش و آکنه رنج می‌برد. او تنها با محصولات بی‌نسخه تلاش کرده بود تا این جوش‌ها را درمان کند، اما درمان نسخه‌ای به سرعت جوش او را خوب کرد اما در جلسه بعدی، لورتچر می‌گوید نزدیک بود این دختر اشکش دربیاید. او به لورتچر گفته بود که تصور می‌کند درمان بیماری‌های پوستی تنها «برای افراد ثروتمند» است. همه افراد در ایالات متحده آمریکا دسترسی برابری به یک متخصص پوست ندارند. حدود ۱۰ هزار متخصص در سراسر جهان وجود دارد و در بخش‌هایی از کشور، ملاقات با یک متخصص نیاز به رانندگی طولانی یا منتظر ماندن در لیست انتظار دارد و البته ویزیت این متخصصان هم ارزان نیست.

لورتچر با درک این موضوع در موسسه غیرانتفاعی AccessDerm داوطلب شد؛ موسسه‌ای که توسط آکادمی آمریکایی امراض پوستی در نیومکزیکو در ایالت آریزونا به راه انداخته شد. این برنامه به پزشکان عمومی در مناطق شهری اجازه می‌دهد تا با اشتراک عکس‌هایی از پوست بیماران خود از راه دور از متخصصان پوست مشاوره بگیرند. این نگرش «خدمات پزشکی از راه دور» برای بیماری‌های پوستی، تنها یک جنبه از این مشکل دسترسی داشتن را حل کرده است. بنابراین لورتچر تیمی از مادر و برادرش تشکیل داد تا با هم یک شرکت «درمان بیماری‌های پوستی از راه دور» را تشکیل دهند و نتیجه آن Curology بود که امروزه بیمارانی در ۳۷ ایالت دارد. این شرکت فرمول‌های درمان آکنه شخصی را برای بیماران و بر مبنای تشخیص از روی عکس تولید می‌کند. این نسخه‌های سفارشی نسبت به داروهای سنتی برای اکثر بیماران ارزان‌تر هستند.

همچنین آنها برای بیماران در دسترس‌تر نیز هستند؛ به این معنا که آنها با یک نسخه چندمرحله‌ای درگیر نمی‌شوند. به علاوه اینکه، آنها درست درب منزل بیماران تحویل داده می‌شوند. Curology باید نقش‌ شرکت تکنولوژیک، پزشکی و آزمایشگاه را مدیریت کند و بر آنها سلطه یابد. در گفت‌وگوی کوتاه زیر لورتچر از تجربیات و آموخته‌های خود از زمان شروع کار در سال ۲۰۱۴ به ما می‌گوید. در مورد رشد چه آموختید؟ فهمیدن اینکه چگونه این چیزها را فرمول‌بندی کنید و اینکه چگونه این کار را از یک روش کارا و مقیاس‌پذیر انجام ‌دهید، یک چالش بزرگ بود. خوشبختانه ما قادر بودیم آنها را با یکدیگر ترکیب کنیم و اکنون تولید این داروها، قطعا آسان‌ترین کاری است که انجام می‌دهیم. اکنون بیشتر زمان‌مان را صرف این پرسش می‌کنیم که «چگونه با بیماران ارتباط برقرار کنیم؟» و «چگونه بیماران را تشویق کنیم در زمان درست به ارائه‌دهندگان خودشان دست یابند؟» اکنون بیماران ما برای همه این پرسش‌ها جوابی دارند. بنابراین اکنون این فعالیت دارویی یکی از آسان‌ترین کارهایی است که ما انجام می‌دهیم و آنچه می‌توانیم روی آن تمرکز کنیم، رضایت و رشد مشتری است.

در مورد فرهنگ شرکت چه آموختید؟ از بیرون تا حدی این طور به نظر می‌رسد که ارائه‌دهندگان دارویی ما یک رابطه یک به یک با هر کدام از بیماران دارند. این موضوع درست است؛ اما در راس آن یک فرآیند به شدت همکارانه در فعالیت‌های ما وجود دارد. بنابراین گرچه همه پرستاران و متخصصان پوست ما گزینه کار کردن از منزل را دارند؛ اما همه ما هر روز به محل کار می‌آییم. ما دریافتیم که بودن در محیطی همکارانه مفید است؛ جایی که می‌توانیم در مورد موارد دشوار با یکدیگر بحث و تبادل‌نظر کنیم و از یکدیگر بیاموزیم.

برای کسب‌و‌کارهای دیگر که به دنبال عملکرد خوب هستند چه توصیه‌ای دارید؟ مهم است که به‌یاد داشته باشیم تنها یک مسیر درست برای یک شرکت وجود ندارد. Curology یک استارت‌آپ تکنولوژیک است اما اکنون یک سوم از تیم تمام‌وقت ما افراد حرفه‌ای در حوزه پزشکی هستند. ما از نوعی تکنولوژی بهره‌مندیم که چندین لایه است. یک لایه یک نوع پلت‌فرم تجارت الکترونیک، لایه دوم یک تاریخچه پزشکی الکترونیک و لایه سوم پلت‌فرم حمایت از بیمار است تا به مردم یادآوری کند که از دارو‌های خود استفاده کنند و یک نوع حس تعلق اجتماعی را به آنها اعطا کند. ما همه این سه لایه تکنولوژی را با چهار مهندس خود از همان ابتدای شروع کار ایجاد کردیم. بنابراین توصیه من به مردم این است که از غرایز خود پیروی کنند و ضرورتی ندارد کسب‌و‌کار خود را با هر نوع قالب از پیش تعیین‌شده متناسب سازند.

استارت‌آپی که به درمان آکـنه از طریق اینترنت کمک کرد